2023-05-16, 16:38
Medlem
Couplets avatar
Har inte varit på södra halvklotet och ätit i någon större utsträckning, så jag svarar England. Maten serveras i märkliga kombinationer eller ser ut som något hämtat från 70-talets receptkort i plast, tiden då currypulver och vitlök var exotiska smaker. Eller båda. Mina höjdpunkter:

- T-benstek med hallonsylt (köttet var både well done och helt gråblekt samtidigt)
- Pizzaslice med stuvad (sönderkokt) blomkål
- Såna där märkliga, stenhårda sockerkakor med torkad "frukt", dränkta i sprit.

I stort tycker jag de kan hålla sig till sitt vita formbröd och sina vita bönor i tomatsås och strunta i att besudla maträtter från länder vars befolkning faktiskt har smaklökar.
Citera
2023-05-16, 17:41
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homofant
Finland. Torra jävliga lådor
Tänker du på Lanttulaatikko? Den är ju ett måste på julbordet.
Sen har du ju Karelska piroger med äggsmör, en delikatess. Men visst har husmanskosten varit enkel. Köttsoppa, korvsoppa, fisksoppa. Korv och potatis. Men sedan ett överflöd med fikabröd 7 ggr om dagen med plättar till. Det är inte många som gnällt över att gå hungriga i finland.
Citera
2023-05-16, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartmunk
Italien naturligtvis med sin slafsmat men även Frankrike med sina grodlår och sniglar. Illaluktande ostar och gud vet vad. Ostron och massa sjukt. Polen.. vad har de för skitmat egentligen? Det är det ingen som vet.

Nej tacka gud för Nordeuropa som kan tillaga fin, proper och aptitlig mat.
Kan du vara lite mer specifik?
Citera
2023-05-16, 17:59
Medlem
Homofants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Tänker du på Lanttulaatikko? Den är ju ett måste på julbordet.
Sen har du ju Karelska piroger med äggsmör, en delikatess. Men visst har husmanskosten varit enkel. Köttsoppa, korvsoppa, fisksoppa. Korv och potatis. Men sedan ett överflöd med fikabröd 7 ggr om dagen med plättar till. Det är inte många som gnällt över att gå hungriga i finland.

Fast Finnar gnäller inte
Citera
2023-05-16, 18:07
Medlem
Sqrbankens avatar
Av länderna jag besökt - det mesta som Europa har att erbjuda plus lite diktaturer i Asien - så har Norge levererat sämst i mitt tycke. Kan haft otur. I vilket fall så kommer jag alltid bära på ett smått komiskt minne efter att ha bokat bord på ett lite finare ställe. "Stinas Kyckling" från din lokala frysdisk springer iaf åttor runt kycklingkompositionen som jag bytte en tilltagen summa flis mot
Citera
2023-05-16, 18:36
Medlem
Var några gånger i Ryssland på 90-talet.

Det är en grotesk skillnad mellan den finaste snajsigaste ryska maten, och den vardagliga tallriken 'lunch på vägkrog'. Precis som deras sprit där. Bra rysk vodka och vin är jävligt bra, men den 'vanliga' vodkan du kan få tag i (t.o.m. på korvkiosken) kan bokstavligen va rena jävla rävgiftet, farligt om man har otur.

Bästa ryska maten är jäkligt bra och exotisk (för en svensk). medan deras enkla billiga käk är mest en massa gele-inbakad torftig skumma ingredienser. Man ser ibland inte ens vad det är, och man vågar inte fråga heller. Vill liksom inte veta.

USA har också lite skum matkultur. Dom håller inget för heligt, utan dom blandar vad fan som helst med vad fan som helst. Bara för att, liksom.
Citera
2023-05-16, 19:14
Medlem
F.B.Dases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Det du fick var förmodligen friterad råtta...
...dränkt i majonnäs.
Citera
2023-05-16, 19:24
Medlem
Tullamores avatar
Vad har egentligen Norge att komma med?
Citera
2023-05-16, 19:32
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullamore
Vad har egentligen Norge att komma med?

Mackor
Citera
2023-05-16, 19:34
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartmunk
De har iaf inte lika mycket slafsmat och billig slöddermat som européerna iaf..

Hamburgare, stekar, kalkon sånt. Grillade mackor mm. USA har mycket godare mat än slöddret nere i Europa.

Hurdå slafsmat?
Är det sallader och grillad fisk dom inte smakar bra i din mun?
Citera
2023-05-16, 19:37
Medlem
Tullamores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Mackor
Det är det man hört, typ. Med fisk då som pålägg.
Citera
2023-05-16, 19:42
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullamore
Det är det man hört, typ. Med fisk då som pålägg.

Om det ens skulle vara då väl att deras nationalskatt lax skulle ligga på mackorna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in