2011-10-16, 19:02
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Tycker Norge får ta onödigt mycket skit faktiskt. De är exempelvis riktigt framgångsrika i Bocuse d'Or genom åren.
Citera
2011-10-16, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molvis
Nederlanderna ar helt enkelt bedrovligt, det finns manga bra stallen har men ingen av dessa serverar nederlandsk mat.
Det generella i det nederlandska koket verkar vara att det pa sin hojd far bara en smak av wellpapp eller frigolit (skamtet i kompis ganget at att det lar vara lagstadagat med en rejal korning i en mystisk 'de flavorizing' maskin for allt som saljs som mat har).
Nederländerna har ju mycket lekkert, ost, hollandse nieuwe, ontbijtkoek, etc.
Citera
2011-10-16, 20:52
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Om man tycker Filippinerna ligger bra till så har man varit där kort tid eller helt enkelt hamnat på fel ställe. Det finns åtskilligt med dålig eller konstig mat i Filippinerna men det finns också god och enkel mat, utmärkta råvaror och bra restauranger och de är de som överväger. Om man kan tycker att Lechon, Menudo, Adobo, Kinilaw är äckligt så är nog den mesta maten i världen äcklig.
Vissa delar av centralasien (Uzbekistan, Mongoliet) och regnskogsområdena i Afrika (Kongo)och Sydamerika (Amazonas) ligger nog betydligt bättre till för utmärkelsen.

Är det inte i Filippinerna man äter Baluttägg?

http://www.ramendays.com/wp-content/uploads/2010/02/balut_embryo.jpg
Citera
2011-10-16, 21:20
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Är det inte i Filippinerna man äter Baluttägg?

http://www.ramendays.com/wp-content/uploads/2010/02/balut_embryo.jpg
Jo, och? Äter vi uteslutande surströmming, lungmos och salt lakrits i Sverige?
Citera
2011-10-18, 01:08
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Finns ju massa skitländer vars mat man aldrig har testat, så det är ju omöjligt att avgöra. Men av dom kändare nationerna så måste jag säga Japan, har aldrig gillat deras råa äckliga maträtter. Inte hittat något från de landet som är värt att äta. Finns säkert en del som jag inte testat som skulle gå ner, men överlag är jag väldigt besviken på Japanerna eftersom dom är så duktiga på så många andra saker.
Citera
2011-10-18, 12:33
Medlem
yellowboxfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Om man tycker Filippinerna ligger bra till så har man varit där kort tid eller helt enkelt hamnat på fel ställe. Det finns åtskilligt med dålig eller konstig mat i Filippinerna men det finns också god och enkel mat, utmärkta råvaror och bra restauranger och de är de som överväger. Om man kan tycker att Lechon, Menudo, Adobo, Kinilaw är äckligt så är nog den mesta maten i världen äcklig.
Vissa delar av centralasien (Uzbekistan, Mongoliet) och regnskogsområdena i Afrika (Kongo)och Sydamerika (Amazonas) ligger nog betydligt bättre till för utmärkelsen.
Hmm har jobbat i Filippinerna i ett par omgångar, några månader här och där. Jag har rest i stora delar av världen (dock inte i Centralasien men det verkar inte vara någon höjdare matmässigt, nej) och för mig kommer Filippinerna väldigt långt ner på skalan. Vilket är tråkigt eftersom det är ett trevligt land för övrigt att jobba i (dykningen kan som sagt vara riktigt bra, om man letar lite). Det går att hitta bra mat i alla länder. Självklart har jag ätit supergod grillad fisk där, t ex. Men hur svårt är det att misslyckas med det? Men torkad fisk, saltade ägg och friterade kycklingtarmar och allt vad det där, njaaa. Chicken Adobo exempelvis är väl inte direkt äckligt men knappast något jag längtar tillbaka till heller.
Citera
2011-10-18, 13:53
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fourt
Portugal har suveräna råvaror men lyckas ändå bara åstadkomma en kokstekt fläskbit med halvrått ägg på.. Eller sotbränd fisk om man är närmare kusten. Har haft otroligt svårt att hitta schyst käk i det landet.
Deras råvaror är helt fantastiska. Men dom kan fan inte laga mat.

Det som är så konstigt med Portugal är att trots att man har klimat och tillgång på bra råvaror från
havet inte lyckas med att få någon smak eller stil på maten ?

Marocco är lite samma sak, man har allt men lyckas sällan få till nått gott.

Av de Asiatiska länderna ligger Fipipinerna sämst till. Jämför med tex Thailand, Indonesien eller Vietnam
så ligger i en helt annan klass.
Samma sak i Syd Amerika, Argentina, Uruguay Brasilien har generellt riktigt bra mat.
Andra sidan, Peru, Bolivia och Chile är riktigt kasst.
Citera
2012-01-07, 02:15
Medlem
Jag har inte orkat hela tråden utan bara gjort en del nedslag men det verkar uppenbart att de flesta skribenterna inte rest i Afrika söder om Sahara. Sydafrika har jättegod mat och likaså Etiopien/Eritrea men resten? Jag har själv bara varit i två andra Afrikanska länder men jag har kompisar som varit i fler och vi är överens om att det mesta är ruskigt äckligt. Det största problemet är nog Ugali eller Nzima som det också kallas d.v.s. en slags fastare gröt gjord på majs, hirs, durra, kassawa eller blandningar av dessa. Som en hård och jävligt äcklig, helt osaltad, polenta fast ännu sämre ty ingen beskrivning kan göra det rättvisa. Till detta serveras extremt torrt och segt kött eller kyckling. Ibland (i alla fall i de gamla brittiska kolonierna) har de inkorporerat de sämsta aspekterna av det brittiska köket som t.ex. dåligt friterad pommes eller en smulig och torr omelette/äggröra för att driva konceptet till fulländning. Skölj sedan ner detta med en slurk durra-öl som ser ut som degspad samt både luktar och smakar kräks. På riktigt kräks! Inga överdrifter: "Å fan vad äckligt det smakar ju kräks" utan alldeles äkta genuint kräks.
Citera
2012-02-06, 15:26
Medlem
Befinner mig just nu i Vietnam och ska senare ta mig till Phillipinerna. Det känns ju inte jättelovande att den nämns ganska ofta. Jag är dock ännu mer oroad att det phillipinska köket bedöms sämre än Vietnams kök. Hur Vietnam kan användas som exempel för god asiatisk mat känn helt absurt. Jag har aldrig varit i ett land med sämre mat, möjligtvis att Laos kan konkurera men det går inte att ta det landet helt seriöst ändå.

Slutsatsen är iallafall att vill ni äta god mat? Åk inte till Vietnam.
Citera
2012-02-06, 15:30
Medlem
Harkeleights avatar
Jag skulle nog säga turkiet tätt följt av norge.
Citera
2012-02-06, 16:48
Medlem
saggesalivs avatar
Måste lägga min röst på Jugoslavien fyfan för deras riktigt äckliga maträtter..

England är fan inte mycket bättre...
Citera
2012-02-06, 18:10
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reyad
Befinner mig just nu i Vietnam och ska senare ta mig till Phillipinerna. Det känns ju inte jättelovande att den nämns ganska ofta. Jag är dock ännu mer oroad att det phillipinska köket bedöms sämre än Vietnams kök. Hur Vietnam kan användas som exempel för god asiatisk mat känn helt absurt. Jag har aldrig varit i ett land med sämre mat, möjligtvis att Laos kan konkurera men det går inte att ta det landet helt seriöst ändå.

Slutsatsen är iallafall att vill ni äta god mat? Åk inte till Vietnam.

Jag har ätit vietnamesisk både i Vietnam och runt om i sydostasien. Mina erfarenheter är att det är god mat med färska råvaror. Minns med glädje en sorts fisktunnbrödsrulle som jag åt i Saigon. Pure class.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in