Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Tycker ändå det är fånigt och typiskt "Sverige vs Norge" att säga att Norge har sämst mat i världen, särskilt när man säger det som svensk där maten är mer eller mindre den samma.
Det som skiljer mest är att Norsken inte äter lunch och att utbudet i norska matvarukjedjor är väldigt mycket sämre än Sverige. (därför försöker man undvika kedjorna)
Du är säkert mer insatt än mig, men helt klart inte i norsk mat
Fan, kokt torsk med rogn och kokt torsklever är nog kanske något av det godaste man kan äta.
Det som skiljer mest är att Norsken inte äter lunch och att utbudet i norska matvarukjedjor är väldigt mycket sämre än Sverige. (därför försöker man undvika kedjorna)
Du är säkert mer insatt än mig, men helt klart inte i norsk mat
Fan, kokt torsk med rogn och kokt torsklever är nog kanske något av det godaste man kan äta.
Joda, dom har massor av gott i norge ocksa, men allt javla brod dom stoppar i sig, all dalig mat dom saljer dyrt i bade matbutikerna och speciellt restauranger. Att saga att dom har samma mat i norge som i sverige ar att ta i, jag tycker det svenska koket, bade pa restauranger och hema hos folk flest (som egentligen ar det viktigaste) ar mer utvecklat i sverige. Langt mer utvecklat. Det saljs en oproportionerligt stor andel frusen pizza, Toro pasar och annat i norge, och det ar for att deras matkultur ar svag rent generellt.
Jag har bott har i fyra ar nu, fran borjan trodde jag det var battre har an i England, dar jag bodde innan, men det ar inte sant. I England ar det uppdelat, matsnobbar och matsluskar, inte sa mycket mittemellan. I norge ar det generellt valdigt fa manniskor med genuint matintresse, har sitter man och smackar och ojar sig over misslyckad mat till 300 spann tallriken med dalig service, eller bjuder hem folk pa fucking javla Toro eller Fjordland. Nej nej.
Sjalvklart finns det undantag. Till exempel har vi i Stavanger en av de basta slaktare jag nagonsin haft gladjen att handla hos, och fantastisk fiskmarknad, for att inte namna rakor direkt fran fiskebatarna, eller lamm fran bonderna i Sirdal. Men generellt ar maten dom lyckas framstalla med alla dessa fantastiska ravaror under all kritik. Utom i din gata da.
(Och kollar vi in Foton Pa Era Matratter traden sa ser det inte ut att sta sa mycket battre till hemma i sverige, om jag skall vara arlig)