2007-06-28, 03:05
Medlem
ogos avatar
Betygen sätts efter andra kriter nu, kommer defintivt se lägre siffror nu än man gjort tidigare.

Sedan är det väl också så att alla de som fått lite sämre betyg, men kommit upp i ålder och där med dragit på sig massor av livserfarenhet, vilket gör att Lasse 35, 10-5-5 är bättre att ha med sig än Pelle 20, Ja-8-8.

Det är oftast plutoncheferna som rekryterar sin underställda personal, ska han vara din chef får du helt enkelt också ha förtroende för att han gör rätt val, ibland kan 10-5-5 killen vara rätt.
Citera
2007-06-28, 21:44
Medlem
h8_religions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brobban
Tragiskt att de måste sänka, massa värdelöst patrask som det är meningen ska hållas utanför ska nu med...

Tror de "värdelösa packen" gallras ut rätt snabbt, dels med tanke på betygssättningen Ja eller Nej för lämplighet i utlandsstyrkan, dels för att jag kan tänka mig att rekryterarna vill ha referenser om dig som person, t.ex. från ditt närmaste befäl under lumpen, innan de skickar i väg dig till Afghanistan.
Citera
2007-06-28, 21:54
Medlem
Finlirarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogo

Sedan är det väl också så att alla de som fått lite sämre betyg, men kommit upp i ålder och där med dragit på sig massor av livserfarenhet, vilket gör att Lasse 35, 10-5-5 är bättre att ha med sig än Pelle 20, Ja-8-8.

Så då kan alltså jag som muckade med betygen 10-6-6 för 11 år sen och är 30+ söka utlandstjänst nu istället?

Trodde det va kört för mig,
Citera
2007-06-28, 23:46
Medlem
_GSus_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
Enligt mina befäl kan man åka med Ja-5-5

Måste väll vara svårare för en Jägare att få bra betyg än en "packsoldat" som kör bandvagn och reser tält.
En jägare som har mkt högre krav i allt....

Jo men du får ju betyg beroende på den tjänst du hade, vilket säkert beaktas vid ansökan till Internationell Insats eller YOP.

Den här "orättvisa-betyg-diskussionen" hade vi uppe under min tid i lumpen, då vi hade underhållsförare som muckade med 10-9-8 el dylikt, jämförbart med mitt 10-8-8 (jag var troppchef). Allt hans tjänst utgjordes av är att köra fordon/laga mat/köra runt mig och min stf, spelar ju ingen roll. Han har en specifik tjänst och gjorde den jävligt bra. Han bedöms inte på något annat än sin tjänst, inte mot t.ex en "jägare" och hans prestationer.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in