2007-06-27, 11:24
Medlem
Spagh1is avatar
Jag muckade ganska nyligen med betyg som jag anser vara för låga för att jag ska bli nöjd med dom. Med tanke på att jag har siktat på att i alla fall åka på en mission nån gång så skulle jag vilja "höjja" mina siffror om det nu går, så nu till frågan kan man höjja sina siffror och sen, hur stor chans har man att få följa med på en mission med Ja-6-6?
Citera
2007-06-27, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spagh1i
Jag muckade ganska nyligen med betyg som jag anser vara för låga för att jag ska bli nöjd med dom. Med tanke på att jag har siktat på att i alla fall åka på en mission nån gång så skulle jag vilja "höjja" mina siffror om det nu går, så nu till frågan kan man höjja sina siffror och sen, hur stor chans har man att få följa med på en mission med Ja-6-6?

Vad jag har hört och läst så skall du ha X77 för att över huvud taget vara behörig att söka till en mission. Vet inte om du kan höja dina betyg, skulle inte tro det...
Citera
2007-06-27, 12:10
Medlem
Buck_s avatar
Med nya systemet så räcker det med Ja-5-5 för att få åka på mission eller läsa till officer. Har även för mig att de sänkt kraven för utlandsstyrkan så det räcker med 10-5-5 med det gamla betygsystemet.

Tråkigt att FM måste tumma på kvaliteten i och med minskad värnplikt och ökad satsning utomlands
Citera
2007-06-27, 12:41
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buck_
Med nya systemet så räcker det med Ja-5-5 för att få åka på mission eller läsa till officer. Har även för mig att de sänkt kraven för utlandsstyrkan så det räcker med 10-5-5 med det gamla betygsystemet.

Tråkigt att FM måste tumma på kvaliteten i och med minskad värnplikt och ökad satsning utomlands

Jag har hört det där om 10-5-5 upprepas hur många ggr som helst här på FB men enligt försvarsmakten är det 10-7-7 som gäller.
Citera
2007-06-27, 13:01
Medlem
Muckade för 3årsen, sifferbetyget fattar jag, men lägger befälet till nån kommentar på ens betyg nånstans (hittar det ej) eller är det bara siffror allt
Citera
2007-06-27, 13:08
Medlem
Nänujävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Jag har hört det där om 10-5-5 upprepas hur många ggr som helst här på FB men enligt försvarsmakten är det 10-7-7 som gäller.
Den gode Azrael har koll på läget - som vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Försvarsmakten
Du som har genomfört militär grundutbildning (lumpen)

Du ska söka direkt på internet genom att fylla i den elektroniska ansökningsblanketten. Fyll i vilket år du slutförde din värnplikt under rubriken "Genomförd militär grundutbildning".

Vill du bifoga intyg eller betyg eller annat dokument kryssar du i rutan "Kompletterar ansökan" och skickar in din meritförteckning senast två veckor efter sista ansökningsdag. Du kan skicka den på två sätt:

1. Skicka den per e-post till: bilagor@hkv.mil.se
Filnamnet skall inledas med ditt personnummer, till exempel 730229-1111 CV.doc eller 730229-1111 bilaga 1.pdf

2. Du kan också skicka per post. Observera att du inte får tillbaka dina handlingar, så sänd inga original! Märk alla handlingar med personnummer i övre högra hörnet och skicka dem till:

Försvarsmakten
HKV OpE J1 PersE US
Box 660
751 28 Uppsala

Viktigt att notera:
Till HKV OpE J1 PersE US försent inkommen ansökningshandling behandlas inte.

Du som just nu genomför militär grundutbildning (lumpen)

Du som just nu genomför militär grundutbildning (lumpen) kan också söka till utlandsstyrkan. Det förutsätter dock att du är klar med utbildningen ("muckat") innan utbildningen inför utlandstjänsten börjar.

Du är tills vidare hänvisad till att använda pappersansökan för att vi ska få tillgång till ditt preliminära vitsord. Blanketten får du på ditt förband.
Fyll i det år du avslutar din grundutbildning under rubriken "Genomförd militär grundutbildning". Ansökan lämnar du till ditt befäl. Vill du bifoga intyg eller betyg eller annat dokument kryssar du i rutan "Bifogar bilaga (-or)."

Vitsord
För att kunna söka till utlandsstyrkan måste du få ett preliminärt vitsord om lägst 10-7-7 från ditt befäl. För att sedan bli antagen krävs även att ditt slutgiltiga vitsord blir minst 10-7-7.

När skall jag ansöka

Ansökningshandlingen skall lämnas in till närmste chef (plutonchef/kompanichef motsv) senast sista ansökningsdagen.

Chef fyller i ett yttrande samt preliminärt vitsord enligt X77-modellen (X77 minimikrav för utlandstjänstgöring) och vidarebefordrar handlingen senast två (2) veckor efter sista ansökningsdag till:

HKV OPE J1 PersE US
Box 660
751 28 Uppsala

Försent inkommen ansökningshandling behandlas ej.

länk: http://www.mil.se/int/article.php?id=10462
Citera
2007-06-27, 13:35
Medlem
Buck_s avatar
Citat:
Därmed har kraven för utlandstjänst
och officersutbildningen sänkts. Förr behövdes
tio-sju-sju för utlandstjänst och officersutbildning. Idag kan man som lägst
ha ja-fem-fem eller tio-fem-fem för båda.

Källa: http://www.mil.se/article.php?id=16872 nr.1 2007 av Insats och Försvar.

FM är knappast kända för att ha aktuell info på sin hemsida så jag tror tidningen I&F är en mer pålitlig källa. Bedöm själva
Citera
2007-06-27, 14:16
Medlem
Nänujävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buck_
Källa: http://www.mil.se/article.php?id=16872 nr.1 2007 av Insats och Försvar.

FM är knappast kända för att ha aktuell info på sin hemsida så jag tror tidningen I&F är en mer pålitlig källa. Bedöm själva
Synnerligen sant och sannerligen tragiskt. Ledaren i I & F har i det aktuella numret rubriken "Med stärkt självförtroende"... Suck.

Jag ser även framför mig alla de mer eller mindre odugliga soldater som nu kan söka utlandstjänst trots att deras befäl gav dem 10-6-6 eller 10-5-5 i slutbetyg just för att hindra dem från detta. Visualisera plutoner med Mål & duk-soldater som skall samverka med civilbefolkning eller andra militärer i Afghanistan eller Kosovo...

Edit: Azrael brukar faktiskt ha koll på läget.
Citera
2007-06-27, 14:52
Medlem
SebbeBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael

vad jag fick veta av en nymuckad vän så står JAt för att man är lämplig för utlandsmission.. om du inte är det får du NEJ
Citera
2007-06-27, 14:52
Medlem
Byfånens avatar
X-9-9 fick jag vid sista repmötet 1996, vill man få utlandstjänst är väl X-7-7 som gäller ? Jag kan ha fel men när jag var i Bosnien så var det X-7-7 som gällde !
Citera
2007-06-27, 15:01
Medlem
koffe82s avatar
X, eller 10, som de flesta fick finns inte i dagens nya betygssystem. Det har istället ersatts med ett JA eller NEJ i lämplighet till utlandstjänst. Vad gäller de övriga siffrorna räcker det med 5-5, vilket är lika med godkänt.

Vad jag tror händer på riktigt vid uttagningar till US, och nu spekulerar jag, så sorterar man nog ganska snabbt bort de under 7-7... men man vet ju aldrig...
Citera
2007-06-27, 15:13
Awaiting Email Confirmation
McPots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spagh1i

fick höra från en som muckat nyss att dom sänkt från ja-7-7 till ja-5-5 för att åka.. så du skulle nog kunna åka om du får en plats.. är inte 100 på det nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in