2007-06-27, 10:59
Medlem
herpesvårtas avatar
Min dator har strulat en längre tid, bla stängt av sig själv vid två tillfällen, men startat som vanligt.
Men nu i två dagar i sträck har den hängt sig väldigt underligt under natten, halva ikonerna på skrivbordet är borta, och allt verkar vara upp och ner. När det hände igår startade jag bara om den och den gick som vanligt hela dagen och kvällen tills jag satte mig i morse, då precis samma sak hade hänt. Jag startade om den som igår, men då fick jag upp detta medelande:
Citat:
Kontrollerar filsystemet C:
Filsystemet är av typen NTFS
Volymetiketten är HP

En av diskarna behöver inkonsekvenskontrolleras. Du kan avbryta kontrollen men du rekommenderas att låta den fortsätta. Disken kommer nu att kontrolleras.

Vertifierar filer [...]
Jag har aldrig sett det här förut, och jag ingen aning vad det betyder? Var det bara en vanlig kontroll/strul eller ska jag vara beredd på att min dator håller på att avlida inom kort? Är lite orolig eftersom nästan inget på min ca 3-åriga dator är säkerhetssparat.
Citera
2007-06-27, 11:51
Medlem
qpXs avatar
Jag skulle ha börjat med att försöka kopiera över det jag ville ha kvar från datorn till eventuell annan dator/usb hårddisk etc först

sedan kört det vanliga, scandisk då den verkade ha hittat nåt. sedan en defrag och möjlig antivirus scan ifall nåt ligger och skräpar.

sedan kört nåra testprogram för att kolla så minnen och hårddisk osv verkar ok.
Citera
2007-06-28, 21:09
Medlem
herpesvårtas avatar
Okej tack för svaret.. jag får försöka mig på det så fort som möjligt, innan något händer. För jag kan knappast spara 200G på CD-skivor.. dock kan jag heller inte bränna det viktigaste på DVD för min j*vla DVD-brännare har alltid strejkat. Men det bästa jag kan göra är väl att låta den vara avstängd tills jag kommer hem ifrån Roskilde va? Ja, så får det bli.
Citera
2007-06-29, 11:48
Medlem
Köp en ny HDD verkar som om den håller på ha gjort sitt..
Kan även vara minnerna som strular. Prova me en annan HDD och se om de blir bättre..
Citera
2007-06-29, 12:27
Medlem
Flärps avatar
Din hårddisk håller nog på att krascha. Säkerthetskopiera över allt du vill spara till nån flyttbar media och formatera. Hjälper det inte så kassera skiten och köp nytt.
Citera
2007-06-29, 18:08
Medlem
Bossiemans avatar
Eller så är det ditt Windows som börjat ge upp. Det behöver inte nödvändigtvis vara hårdvarufel, det kan vara mjukvarufel......
Citera
2007-06-29, 18:16
Medlem
Wittgensteins avatar
Windows ville göra en inkonsekvenskontroll på en av mina Sata-250 gig för ungefär ett år sedan, efter det att datorn dött under ett spänningsfall i huset. Jag lät den göra det, och disken lever och frodas fortfarande. Har inte fått samma förfrågan igen.

Jag misstänker att inkonsekvenskontrollen hade att göra med att datorn skrev till hårddisken när den stängdes av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in