2007-06-26, 23:31
Medlem
slitagets avatar
Nåväl. Bokför mina utgifter månad för månad i ett simpelt excel dokument

Det ser ut något såhär:

2007-06-10 Bensin 485
2007-06-10 ICA 90
2007-06-11 Willys 728
etc etc

Vad jag vill ha nu är en liten kolumn vid sidan av som innehåller mina största pengasugare för året. Ex. Ica, bensin, willys, systembolaget, m.m.

Alltså i rutan där årets totala kostnad i just den affären skall redovisas vill jag att den ska gå igenom hela dokumentet och plussa ihop allting som handlats från exempelvis ICA.

Hur får jag excel att göra detta åt mig?
Citera
2007-06-27, 00:00
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Du använder lämpligen DSumma

Lite snabbt skapa dina kolumner med datum, var du handlat och summan.
Eftersom det inte går att formatera får jag skriva kolumnerna en och en. Har lagt till två rader för att visa att det fungerar.
Var
Bensin
Ica
Willys
Ica
Willys

Andra kolumnen (B):
485
90
728
92
103

Välj nu bägge (eller alla tre om du har datum) kolumnerna genom att välja A och B överst så hela kolumnerna är valda och välj Namn->Definiera och döp till Kostnader.
Lite grann till höger skriver du sedan i en kolumn
Var
Ica

"Var" matchar första ordet i den tidigare kolumnen och Ica matchar Ica. Viktigt. Om vi antar att du befinner dig i kolumn D så matar du in denna formel i rutan under senaste Ica:
=DSUMMA(Kostnader;2;D1:D2)
Det bör resultera i följande kolumn:
Var
Ica
182

Kostnader är databasen med kostnader alltså den vi just döpte, 2 är kolumnen vi skall summera siffrorna från (Andra kolumnen i området Kostnader, använd 3 om du har en datumkolumn först). D1:D2 är vilkoret som gör att det skall summeras. Alltså Var är lika med Ica.
Kopiera och klistra dessa tre rader till kolumnen bredvid, byt ut Ica mot Willys, klistra in igen och byt ut mot bensin. Lägg till poster i första två (tre) kolumnerna och kolla att det fungerar.

Överkurs (läs bara om du förstått ovanstående): Kopiera och klistra fungerar eftersom vi döpte kostnadskolumnerna. Resten förskjuts när du klistrar in det så rätt kolumn används.
Citera
2007-06-28, 21:37
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Varsågod!
Citera
2007-06-28, 21:39
Moderator
Ruskigbusss avatar
Ett alternativ är pivot-tabeller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera