2007-06-26, 23:31
Medlem
slitagets avatar
Nvl. Bokfr mina utgifter mnad fr mnad i ett simpelt excel dokument

Det ser ut ngot shr:

2007-06-10 Bensin 485
2007-06-10 ICA 90
2007-06-11 Willys 728
etc etc

Vad jag vill ha nu r en liten kolumn vid sidan av som innehller mina strsta pengasugare fr ret. Ex. Ica, bensin, willys, systembolaget, m.m.

Allts i rutan dr rets totala kostnad i just den affren skall redovisas vill jag att den ska g igenom hela dokumentet och plussa ihop allting som handlats frn exempelvis ICA.

Hur fr jag excel att gra detta t mig?
Citera
2007-06-27, 00:00
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Du anvnder lmpligen DSumma

Lite snabbt skapa dina kolumner med datum, var du handlat och summan.
Eftersom det inte gr att formatera fr jag skriva kolumnerna en och en. Har lagt till tv rader fr att visa att det fungerar.
Var
Bensin
Ica
Willys
Ica
Willys

Andra kolumnen (B):
485
90
728
92
103

Vlj nu bgge (eller alla tre om du har datum) kolumnerna genom att vlja A och B verst s hela kolumnerna r valda och vlj Namn->Definiera och dp till Kostnader.
Lite grann till hger skriver du sedan i en kolumn
Var
Ica

"Var" matchar frsta ordet i den tidigare kolumnen och Ica matchar Ica. Viktigt. Om vi antar att du befinner dig i kolumn D s matar du in denna formel i rutan under senaste Ica:
=DSUMMA(Kostnader;2;D1:D2)
Det br resultera i fljande kolumn:
Var
Ica
182

Kostnader r databasen med kostnader allts den vi just dpte, 2 r kolumnen vi skall summera siffrorna frn (Andra kolumnen i omrdet Kostnader, anvnd 3 om du har en datumkolumn frst). D1:D2 r vilkoret som gr att det skall summeras. Allts Var r lika med Ica.
Kopiera och klistra dessa tre rader till kolumnen bredvid, byt ut Ica mot Willys, klistra in igen och byt ut mot bensin. Lgg till poster i frsta tv (tre) kolumnerna och kolla att det fungerar.

verkurs (ls bara om du frsttt ovanstende): Kopiera och klistra fungerar eftersom vi dpte kostnadskolumnerna. Resten frskjuts nr du klistrar in det s rtt kolumn anvnds.
Citera
2007-06-28, 21:37
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Varsgod!
Citera
2007-06-28, 21:39
Moderator
Ruskigbusss avatar
Ett alternativ r pivot-tabeller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera