Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Märkligt resonemang. Jag skulle knappast jämställa att en person dör för att ingen skänker honom pengar med att en person dör för att någon slår en sten i huvudet på honom. Det första handlar i värsta fall om underlåtelse att hjälpa (och vem som är ansvarig att hjälpa kan diskuteras). Det andra handlar om att aktivt slå ihjäl någon, och dessutom någon oskyldig i de fall som jag diskuterat här.
Du missar också den andra poängen, nämligen att vi diskuterat en "person" (Gud) som påstås vara god. Den som kategoriseras som god måste möta bra mycket högre kriterier än vi andra, vanliga icke-goda. Hade Billow bara sagt att "Herrens vägar äro outgrundliga" eller "Herrens moral står på en annan nivå än vår" så hade den här diskussionen aldrig tagit fart. Det är påståendet om Guds godhet i kontrast till Guds faktiska handlingar som är problemet.
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Kan man inte bara i de fallen där hemskheter händer skylla på att djävulen nitade Gud och tog makten en stund?
Vad jag kan se så ligger problemet i okunskap från dessa två debattörer.
Vad är det med er egentligen?
Postar jag så är inte det bra, jag postar fel och jag postar för mycket, kvaliten är för låg, osv.
Postar jag inte, så är det heller inte bra, för då smiter jag från något jag "inte kan" smita ifrån.
Presenterar jag något så är det givetvis fel.
Ni tror inte ett ord ur Bibeln och vill enbart hitta fel. En viss person smilade upp sig för han ville ha svar på något han inte trodde jag kunde svara på, när han väl fick sitt svar blev han sur istället?
Huh?
En fullkomligt hopplös diskussion där man inte vill se något. Det här gäller inte alla, men nästan. så varför tror ni jag skiter i att svara, det är inte för att jag saknar svar, men det är totalt hopplöst därför att ingen vill ha ett svar, får de det blir de sura och svaret är fel, barnsligt, orelevant, osv.
Kom igen om ni vill ha en seriös diskussion nån gång.