2007-06-30, 18:47
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Vetenskapliga studier bevisar att även hjärnlösa kan ha hög IQ...

http://www.flashback.org/showpost.php?p=6329586&postcount=1344

Förslag (till Quantilho): Ändra i första posten eller skriv en ny post där länkarna sen finns.

Tack!

Då var det bara kvar tråden kring astrologerna Galileo, Kepler och Brahe vilka bevisade att symbiosen med astronomin fungerar!
Citera
2007-06-30, 18:49
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Och föräldrarna synder bestod i att de inte underkastade sig en gud som de knappt hört talas om.

Ja, eftersom man redan slaktat föräldrarna så var det ju otvívelaktigt en god gärning att döda barnen efteråt för att bespara dem plågan av att vara föräldralösa...

Ah, du förespråkar alltså stenar när det gäller att döda barn. Noterat. Har du förresten några källor på att Gud och hans folk dödade barn enbart med stenar, och inte med de spjut, svärd och knivar som man annars använde i krig på den tiden? Det borde du ju ha eftersom du tydligt skriver att det var så.

Ja, Gud ÄR god oavsett vad han gör och vem han dödar. Väldigt praktiskt.
Det kan ha förekommit svärd och spjut. Men då vi talade om en skonsam död så spekulerade jag i att det inte är en omöjlighet att de kan ha använt stenar,, påkar,, o.s.v.. En Gud de knappast hört talas om säger du.. De fick trotts allt den information de behövde för att undkomma ett blodbad. Och ser du kanske Kristna Frälsta som har problem med Gwmla Testamentet. Nej, speciellt inte med tanke på Jesus liv i Nya Testamentet. Och allt han säger kom ju från Gud. Här får vi se hur god Gud egentligen är !!
Citera
2007-06-30, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Det kan ha förekommit svärd och spjut. Men då vi talade om en skonsam död så spekulerade jag i att det inte är en omöjlighet att de kan ha använt stenar,, påkar,, o.s.v.. En Gud de knappast hört talas om säger du.. De fick trotts allt den information de behövde för att undkomma ett blodbad. Och ser du kanske Kristna Frälsta som har problem med Gwmla Testamentet. Nej, speciellt inte med tanke på Jesus liv i Nya Testamentet. Och allt han säger kom ju från Gud. Här får vi se hur god Gud egentligen är !!
Jag har redan noterat att du tyckte det var okej att döda spädbarn med stenar och påkar, men det är ju bra att du erkänner att det kan ha förekommit vassare vapen också.

Nej, de fick inte all information de behövde för att undkomma ett blodbad. Inte i Egypten, inte i Jeriko, och inte heller på en mängd andra platser. Det vet du också, så jag förstår inte varför du påstår motsatsen.

Ja, jag ser kristna frälsta som har problem med gamla testamentet. Ett exempel är prästen som du själv citerade igår. Han har uppenbart massor av problem med gamla testamentet, så till den grad att han säger sig välja bort vissa av bibelns gudsbilder till förmån för andra som han har lättare att förstå. Den troendes förmåga att släta över och "glömma bort" svårhanterliga delar av sin religion ska aldrig underskattas, vilket du gett storartade prov på här.

Att Gud plötsligt blev godare i nya testamentet ursäktar inte hans fruktansvärda beteende i gamla testamentet.
Citera
2007-06-30, 19:24
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Tack!

Då var det bara kvar tråden kring astrologerna Galileo, Kepler och Brahe vilka bevisade att symbiosen med astronomin fungerar!

Så där. Nu finns länkar till huvudinläggen i trådens början. Enjoy!
Citera
2007-06-30, 19:27
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Flyga ?? Hört talas om levitation. Läs mer här : http://www.katolik.nu/html/artcl_mariam.htm
Och du vet inte hur det känns att vara kristen och ta del av andens gåvor.

HAHAHA, sluta nu
Citera
2007-06-30, 19:29
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Skulle Guds nådegåvor också vara skapade av människan...?

Haha, skojar du eller?
Citera
2007-06-30, 19:29
Medlem
ikhs avatar
Citat:
En krystad version av "ändamålen helgar medlen".
Alla troende genom hela mänsklighetens historia har "insett" att deras gud är den sanne. Tror du att de som slaktades kände annorlunda för sina gudar? Självklart inte, då hade de ju övergett dem. Och återigen: Mördades även spädbarnen för att de dyrkade fel gud?

Känner du dig inte nånstans lite smutsigt när du försöker försvara dessa övergrepp? Övergrepp på oskyldiga människor och på barn som inte vet någonting om varför de plågas?
Varför skulle man känna sig smutsig? Känner du dig smutsig för att du kanske använder diamanter, skinskor, etc etc, det dör människor och djur dagligen för att vi ska ha det så bra som möjligt.

/mvh Ikh
Citera
2007-06-30, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Varför skulle man känna sig smutsig? Känner du dig smutsig för att du kanske använder diamanter, skinskor, etc etc, det dör människor och djur dagligen för att vi ska ha det så bra som möjligt.

/mvh Ikh
Om jag försvarade mord på människor för att jag ville ha diamanter eller skinnskor så skulle jag känna mig smutsig, ja. Och om jag påstod att någon var god, och denne någon mördade människor, då skulle jag också känna mig smutsig om jag försvarade honom.

Billow har ägnat ett par dagar nu åt att försöka försvara barnamord på olika sätt. Om du inte förstår varför jag har problem med det så är det nog inte mycket jag kan göra åt det.
Citera
2007-06-30, 19:55
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Om jag försvarade mord på människor för att jag ville ha diamanter eller skinnskor så skulle jag känna mig smutsig, ja. Och om jag påstod att någon var god, och denne någon mördade människor, då skulle jag också känna mig smutsig om jag försvarade honom.

Billow har ägnat ett par dagar nu åt att försöka försvara barnamord på olika sätt. Om du inte förstår varför jag har problem med det så är det nog inte mycket jag kan göra åt det.
Ok, ser inte problemet som du beskriver det. Det dör människor varje dag pga val vi gör i livet. Det dör människor pga mindre pengar till sjukvården, detta pga vi valt demokrati. Det dör människor dagligen i afrika pga vi valt att inte spendera mer pengar på bistånd, detta för att vi har en demokrati etc etc, och då de flesta människor försvarar demokratin som något gott. Jag personligen ser inget fel med att följa en ideologi som har straffat människor. Alla val vi gör påverkar andra människor mer eller mindre, och väldigt ofta negativt.

/mvh Ikh
Citera
2007-06-30, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Ok, ser inte problemet som du beskriver det. Det dör människor varje dag pga val vi gör i livet. Det dör människor pga mindre pengar till sjukvården, detta pga vi valt demokrati. Det dör människor dagligen i afrika pga vi valt att inte spendera mer pengar på bistånd, detta för att vi har en demokrati etc etc, och då de flesta människor försvarar demokratin som något gott. Jag personligen ser inget fel med att följa en ideologi som har straffat människor. Alla val vi gör påverkar andra människor mer eller mindre, och väldigt ofta negativt.

/mvh Ikh
Märkligt resonemang. Jag skulle knappast jämställa att en person dör för att ingen skänker honom pengar med att en person dör för att någon slår en sten i huvudet på honom. Det första handlar i värsta fall om underlåtelse att hjälpa (och vem som är ansvarig att hjälpa kan diskuteras). Det andra handlar om att aktivt slå ihjäl någon, och dessutom någon oskyldig i de fall som jag diskuterat här.
Du missar också den andra poängen, nämligen att vi diskuterat en "person" (Gud) som påstås vara god. Den som kategoriseras som god måste möta bra mycket högre kriterier än vi andra, vanliga icke-goda. Hade Billow bara sagt att "Herrens vägar äro outgrundliga" eller "Herrens moral står på en annan nivå än vår" så hade den här diskussionen aldrig tagit fart. Det är påståendet om Guds godhet i kontrast till Guds faktiska handlingar som är problemet.
Citera
2007-06-30, 20:24
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Det är påståendet om Guds godhet i kontrast till Guds faktiska handlingar som är problemet.

Kan man inte bara i de fallen där hemskheter händer skylla på att djävulen nitade Gud och tog makten en stund?
Citera
2007-06-30, 20:43
Bannlyst
Citat:
Märkligt resonemang. Jag skulle knappast jämställa att en person dör för att ingen skänker honom pengar med att en person dör för att någon slår en sten i huvudet på honom. Det första handlar i värsta fall om underlåtelse att hjälpa (och vem som är ansvarig att hjälpa kan diskuteras). Det andra handlar om att aktivt slå ihjäl någon, och dessutom någon oskyldig i de fall som jag diskuterat här.
Du missar också den andra poängen, nämligen att vi diskuterat en "person" (Gud) som påstås vara god. Den som kategoriseras som god måste möta bra mycket högre kriterier än vi andra, vanliga icke-goda. Hade Billow bara sagt att "Herrens vägar äro outgrundliga" eller "Herrens moral står på en annan nivå än vår" så hade den här diskussionen aldrig tagit fart. Det är påståendet om Guds godhet i kontrast till Guds faktiska handlingar som är problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Kan man inte bara i de fallen där hemskheter händer skylla på att djävulen nitade Gud och tog makten en stund?

Vad jag kan se så ligger problemet i okunskap från dessa två debattörer.

Vad är det med er egentligen?

Postar jag så är inte det bra, jag postar fel och jag postar för mycket, kvaliten är för låg, osv.

Postar jag inte, så är det heller inte bra, för då smiter jag från något jag "inte kan" smita ifrån.

Presenterar jag något så är det givetvis fel.

Ni tror inte ett ord ur Bibeln och vill enbart hitta fel. En viss person smilade upp sig för han ville ha svar på något han inte trodde jag kunde svara på, när han väl fick sitt svar blev han sur istället?

Huh?

En fullkomligt hopplös diskussion där man inte vill se något. Det här gäller inte alla, men nästan. så varför tror ni jag skiter i att svara, det är inte för att jag saknar svar, men det är totalt hopplöst därför att ingen vill ha ett svar, får de det blir de sura och svaret är fel, barnsligt, orelevant, osv.

Kom igen om ni vill ha en seriös diskussion nån gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in