Citat:
Ursprungligen postat av folkoel
lånar och bumpar:
åker till holland på onsdag, bilar ner från stockholm.
passet är bortslarvat bland flyttkartonger, och mitt idkort är såpass gammalt att det inte står nationalitet på.
dock är det giltigt.
har läst mycket info gällande pass osv, och att det inte "ska" behövas, men vid eventuell kontroll så underlättar det en hel del.
frågan lyder:
provisoriskt pass kostar för mycket, iaf vad jag har råd med nu, och nytt idkort hinner inte komma fram innan avresa.
mitt idkort är som sagt giltigt ett tag till, men nationalitet står inte därpå, MEN: går det inte att kanske, kombinera med ett personbevis?
dvs, om vi nu skulle bli kollade, så visar jag mitt idkort samt personbevis? för på personbevisen står ju ändå nationaliteten? eller godkänner de inte sådant för fem öre?
försöker bara göra det så smidigt som möjligt, vilket visserligen hade varit o skaffa ett provisoriskt, men det kostar som sagt för mycket för denna lilla visit till holland.
tack på förhand!
Nu har jag inte bilat ner från Sverige, men jag har lallat runt i Europa, över gränser och hej och hå. Aldrig behövt bevisa min nationalitet. Ni ska nog ha otur om ni fastnar i en kontroll där ni behöver bevisa att ni är EU-medborgare helt enkelt. Personkontrollerna är ju bortplockade inom Schengen.
Den enda gränsen jag inte passerat på senare år som ni kommer passera är mellan Danmark och Tyskland, men att det skulle vara hårdare där än mellan Sverige-Danmark eller Tyskland-Nederländerna har jag mycket svårt att tro.
Kör på bara.