Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-26, 20:19
Medlem
statemachines avatar
Jag har en Mac mini liggandes, en gammal 1.25a med 512 mb ram. Funderar på att börja använda den som web/ftp/terminalserver. Kan ni rekommendera någon annan serverprogramvara förutom den inbyggda?

För att slippa ha en skärm inkopplad så tänkte jag ha VLC igång, så att jag kan styra servern från min huvuddator. Vet någon om det går att säkra vlc så att det bara går att nå inifrån nätverket? (datorn kommer ha en publik oskyddad ip-adress)
Citera
2007-06-26, 20:38
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statemachine
Jag har en Mac mini liggandes, en gammal 1.25a med 512 mb ram. Funderar på att börja använda den som web/ftp/terminalserver. Kan ni rekommendera någon annan serverprogramvara förutom den inbyggda?

För att slippa ha en skärm inkopplad så tänkte jag ha VLC igång, så att jag kan styra servern från min huvuddator. Vet någon om det går att säkra vlc så att det bara går att nå inifrån nätverket? (datorn kommer ha en publik oskyddad ip-adress)

Stoppa i Ubuntu.
Citera
2007-06-26, 21:37
Moderator
tobess avatar
Antar att du menar VNC och inte VLC..

Men ja, det går säkerligen att ställa in åtkomst baserad på IP
Citera
2007-06-26, 21:53
Medlem
boo!s avatar
Citat:
Funderar på att börja använda den som web/ftp/terminalserver. ... Vet någon om det går att säkra vlc så att det bara går att nå inifrån nätverket?

Minin är inte så jättebra som server men det kan nog fungera om det bara är du som ska använda den. 512mb minne är väldigt lite. Tänk också på att det är en 2.5" hårddisk på 5200rpm som sitter i.. de har för övrigt en förkärlek att ge upp vid överdrivet användande (måndags ex?)

Vad gäller VNC så är det ju bara att du ser till att ställa in brandväggen ordentligt.
Citera
2007-06-27, 05:27
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:

För FTP har jag vid ett par tillfällen använt Rumpus (http://www.maxum.com/Rumpus/). Finns säkert bättre, men lättkonfigurerad.

För web har ju alla OS X Apache inbyggt, borde duga åt de flesta tycker jag.

Prova även att slänga in OS X Server så får du tillgång till fler funktioner. Borde inte vara svårt att "hitta". En Mini duger garanterat utmärkt som hemmaserver. Praktiskt att ha alla MP3:or och filmer på den så man enkelt kan komma åt dem från alla datorer.
Citera
2007-06-27, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boo!
Minin är inte så jättebra som server men det kan nog fungera om det bara är du som ska använda den. 512mb minne är väldigt lite. Tänk också på att det är en 2.5" hårddisk på 5200rpm som sitter i.. de har för övrigt en förkärlek att ge upp vid överdrivet användande (måndags ex?)

Vad gäller VNC så är det ju bara att du ser till att ställa in brandväggen ordentligt.
Bah, 512MB är väl fullt tillräckligt för en liten webb/Lagringsserver? Kör min webbserver med 384MB SDRAM, fungerar fint. Skall han inte serva någon större mängd besökare lär inte det bli något problem med prestandan där, in med Ubuntu som någon sade, då serverversionen, lär dig fjärrstyra över SSH, kör utan X11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in