2007-06-26, 13:50
Medlem
Kör fordon åt företag, sk yrkestrafik (B-körkort) , ingen färdskrivare.

Om man blir stoppad av polisen utan korrekt ifylld tidsbok, vem är det som torskar på det, jag eller företaget? Vem får stå för böterna, vad ÄR bötebeloppet?
Citera
2007-06-26, 13:52
Medlem
rebbans avatar
Vet inte vad beloppet är men du kan få böter iaf. Jag vart hotat med böter på den tiden jag hade tidbok men snackade ur mig det.

Bolaget kan få böter med.
Citera
2007-06-26, 14:06
Medlem
micaeles avatar
Även jag har blivit hotad med böter för icke ifylld tidbok för många år sedan (i samband med att ha blivit stoppad för 160 på 70-väg...) men det gick, underligt nog, att snacka sig ur båda situationerna.
Det hänger helt på vilken polis du får, har man godtagbara anledningar bryr sig få om ifall tidboken är riktig eller inte, eftersom det är en del mek att kolla upp ifall det stämmer.
Men att böterna ligger på en bunt tusenlappar är nog inte att tveka på, samt att företaget kan få böter vid årliga revisioner av förarnas blad och böcker.
Citera
2007-06-26, 14:34
Medlem
Ockelbos avatar
Jag har för mig att det är 1500:- men jag är absolut inte säker.
Citera
2007-06-26, 15:09
Medlem
lurifaxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Även jag har blivit hotad med böter för icke ifylld tidbok för många år sedan (i samband med att ha blivit stoppad för 160 på 70-väg...) men det gick, underligt nog, att snacka sig ur båda situationerna.
Det hänger helt på vilken polis du får, har man godtagbara anledningar bryr sig få om ifall tidboken är riktig eller inte, eftersom det är en del mek att kolla upp ifall det stämmer.
Men att böterna ligger på en bunt tusenlappar är nog inte att tveka på, samt att företaget kan få böter vid årliga revisioner av förarnas blad och böcker.

Kanske var maskeradligan du blev stoppad av då?
Citera
2007-06-26, 16:57
Medlem
Du åker på det!
Det är antingen 1500kr eller 3000kr, minns inte riktigt.
Citera
2007-06-26, 17:31
Medlem
core_s avatar
Bötesbeloppet är på 1200 kr
Läs här, längst ner på sidan
http://www.trafikjuristen.se/boter/polisboter/polisbot_ovrigt/boter_ovrigt1.htm
Citera
2007-06-26, 20:43
Medlem
Det är 1200 spänn per dag du inte fyllt i. En polis sa till mig att det va 2000 för nån månad sen när jag åkte in i kontroll.. Du åker på det själv eftersom att det inte är din arbetsgivare som ska fyllla i din tidbok utan du själv.. Tom de som kör paketbil på posten i gbg där jag kör ibland får böta själva.
Citera
2007-06-26, 21:21
Medlem
dee la självklart att det e den som kör som får böterna och inte firman om man blir stoppad av en snut
vid en revision av firman får oftast både förare och firma en käftsmäll
de beror lite på hur allvarligt dom ser på det
Citera
2007-06-26, 21:24
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp
vid en revision av firman får oftast både förare och firma en käftsmäll
de beror lite på hur allvarligt dom ser på det
Firman får inte böter eller viten om chaufförer inte fyller i sina blad / böcker ordentligt, utan ifall jobbet är upplagt så att chauffören omöjligen kan hålla lagenliga arbetstider och raster.
Citera
2007-06-26, 21:28
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelle
Det är 1200 spänn per dag du inte fyllt i..

Är det som vid ex fortkörning att man får 50% rabatt på beloppen utöver et första?
Citera
2007-06-26, 21:30
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Firman får inte böter eller viten om chaufförer inte fyller i sina blad / böcker ordentligt, utan ifall jobbet är upplagt så att chauffören omöjligen kan hålla lagenliga arbetstider och raster.

Vem bestämmer huruvida det är möjligt/omöjligt då?

Speciellt om man har olika turer varje dag, jag kan ju inte ha i skallen vad jag körde för sväng för ett år sedan om chefen får för sig att skylla det på mig vid en kontoll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in