2007-06-28, 01:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Commandantejr
Du har timpenning i lumpen.
Jag antar att du fick mönstringspapper för ett "antal" år sedan, där skulle du fyllai och dom skulle bedömma om du var lempad, till mönstringen. Ville du då slippa, kunde du ha svarat: Jag har astma, jag var mobbad i skolan, Eller jag är sjuk på något sätt. Då får du säkerligen inte mönstra

för sent med det kanske. ??
Citera
2007-06-28, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaziii
Aha fan bättre och skaffa arbete då.

När jag hade gjort färdigt lumpen i 10 mån hade jag sparat ihop 30 000. Om man jämför det med det här senaste jobbet jag har haft i ett år nu, där jag med nöd och näppe lyckats få ihop 20 000. Så i mitt fall var det bättre med lumpen, dessutom otroligt mycket mer lärorikt.
Man lär sig mer i lumpen på en dag än man gjorde på ungefär en vecka i skolan. Enbart värdet av det är ju kraftigt underskattat
Citera
2007-06-28, 01:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ardumanish
När jag hade gjort färdigt lumpen i 10 mån hade jag sparat ihop 30 000. Om man jämför det med det här senaste jobbet jag har haft i ett år nu, där jag med nöd och näppe lyckats få ihop 20 000. Så i mitt fall var det bättre med lumpen, dessutom otroligt mycket mer lärorikt.
Det beror ju på vad du jobbar med. Vi kan ju jämföra det man får i lumpen och det min bror får. Han kommer upp runt 25an i nettolön. Och då har han det rätt så soft.

Citat:
Ursprungligen postat av ardumanish
Man lär sig mer i lumpen på en dag än man gjorde på ungefär en vecka i skolan. Enbart värdet av det är ju kraftigt underskattat

Hur menar du. asså typ vad lär man sig där.
Överlevnad?, Sätta upp stora tält? Skjuta med skarpladdade vapen?, osv. har jag fattat rätt.
Citera
2007-06-28, 09:10
Medlem
taskerwatkinss avatar
Citat:
Hur menar du. asså typ vad lär man sig där.
Överlevnad?, Sätta upp stora tält? Skjuta med skarpladdade vapen?, osv. har jag fattat rätt.

Många som rycker in i lumpen har aldrig fått ta ansvar tidigare i livet... inte ens för att bädda sin egen säng. Sett ur det perspektivet är värnplikten i många fall utvecklande. I hyfsat krävande tjänster utvecklar man även ett betydligt tjockare pannben. Pojkar till män, och allt det där.

Fast mer än någonting annat så lär man sig under värnpliktstiden att interagera med folk. Samarbeta med, lyda och leda andra människor. Gör man anspråk på att vilja fungera bra i samhället finns det således betydligt sämre utbildningar än lumpen.
Citera
2007-06-28, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av taskerwatkins
Många som rycker in i lumpen har aldrig fått ta ansvar tidigare i livet... inte ens för att bädda sin egen säng. Sett ur det perspektivet är värnplikten i många fall utvecklande. I hyfsat krävande tjänster utvecklar man även ett betydligt tjockare pannben. Pojkar till män, och allt det där.

Fast mer än någonting annat så lär man sig under värnpliktstiden att interagera med folk. Samarbeta med, lyda och leda andra människor. Gör man anspråk på att vilja fungera bra i samhället finns det således betydligt sämre utbildningar än lumpen.

Så kortfattat, Dem gör dig till en man?
Citera
2007-06-28, 18:36
Medlem
Alexander857s avatar
Eftersom man för 1-2månader sen började skicka ut brev till de 17-åringar som ska mönstra först så kan du ju iaf inte vara äldre än dem om du inte fått någt brev.

Källa: http://www.pliktverket.se/sv/Nyheter/Premiar-for-det-nya-sattet-att-monstra/

OnT: Du behöver inte oroa dig.
Citera
2007-06-28, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander857
Eftersom man för 1-2månader sen började skicka ut brev till de 17-åringar som ska mönstra först så kan du ju iaf inte vara äldre än dem om du inte fått någt brev.

Källa: http://www.pliktverket.se/sv/Nyheter/Premiar-for-det-nya-sattet-att-monstra/

OnT: Du behöver inte oroa dig.

Citera
2007-06-28, 19:42
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Hej.

Jag har letat ett tag men har inte hittat.
Ta bort denna om det redan finns en likadan tråd.
  1. När det är dags att göra lumpen så måste man först mönstra?
  2. Hur lång tid tar det tills man vet om man "klarat det" och får göra lumpen?
  3. Är lumpen obligatorisk?(ifall) Finns det något Sett/Knep för att undvika den?
  4. Hur länge är man i lumpen?
  5. Har hört att man får pengar när man är där, Är det så?
  6. Ifall det är så att man vill hem medans man gör lumpen, är det möjligt?
Real Confused

Så förlåt igen om jag har skapt en tråd i onödan.

Vilka värdelösa svar alla ger. Ska försöka hjälpa dig trots att jag själv inte har gjort lumpen, har dock mönstrat och kamrater som precis avslutat sin tjänstgöring (21 jun).

1. Du måste mönstra, ja. Den är obligatorisk och uteblir du två tre gånger som de kallar dig så kan du få fängelse, men oftast böter. Vet dock inte hur ofta man följer upp ärendet för att verkligen få fast dig, verkar variera.

2. Du får veta direkt på mönstringen "om du har klarat det". När du sitter på inskrivningen så ser personen dina resultat från alla tester och frågar dig vad du skulle vara intresserad av i lumpen. Därefter plockar han fram alternativ och låter dig välja. Du kan också hamna i reserven och komma till att kallas senare.

3. Lumpen är absolut inte obligatorisk. Tror det är ca 25-30 000 som mönstrar varje år och det finns bara ca 8 000 platser. Det räcker med att du säger nej, så slipper du.

4. Du ligger inne i 10 månader. Finns dock vissa som ligger inne längre, dock max 15 månader.

5. Mina kamrater som precis muckade fick 72 kronor per dag, tror jag. Samt ett avgångsbidrag (muckbidrag) på ca 25 000:-

6. Om du vill hem, hur menar du? Klart du får åka hem på dina permissioner, du får permis ofta varje helg (inte alla) och runt högtider som Midsommar och Julafton.

Hoppas du blir lite klokare nu.
Citera
2007-06-28, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Vilka värdelösa svar alla ger. Ska försöka hjälpa dig trots att jag själv inte har gjort lumpen, har dock mönstrat och kamrater som precis avslutat sin tjänstgöring (21 jun).

1. Du måste mönstra, ja. Den är obligatorisk och uteblir du två tre gånger som de kallar dig så kan du få fängelse, men oftast böter. Vet dock inte hur ofta man följer upp ärendet för att verkligen få fast dig, verkar variera.

2. Du får veta direkt på mönstringen "om du har klarat det". När du sitter på inskrivningen så ser personen dina resultat från alla tester och frågar dig vad du skulle vara intresserad av i lumpen. Därefter plockar han fram alternativ och låter dig välja. Du kan också hamna i reserven och komma till att kallas senare.

3. Lumpen är absolut inte obligatorisk. Tror det är ca 25-30 000 som mönstrar varje år och det finns bara ca 8 000 platser. Det räcker med att du säger nej, så slipper du.

4. Du ligger inne i 10 månader. Finns dock vissa som ligger inne längre, dock max 15 månader.

5. Mina kamrater som precis muckade fick 72 kronor per dag, tror jag. Samt ett avgångsbidrag (muckbidrag) på ca 25 000:-

6. Om du vill hem, hur menar du? Klart du får åka hem på dina permissioner, du får permis ofta varje helg (inte alla) och runt högtider som Midsommar och Julafton.

Hoppas du blir lite klokare nu.

Vill tacka dig för väldigt bra svar. Sen med fråga 6 så menar jag så att om vi nu säger att jag väljer att göra lumpen men ångrar mig när jag väl är där. Kan jag bli hemskickad då??
Citera
2007-06-28, 20:42
Medlem
Citat:
Vill tacka dig för väldigt bra svar. Sen med fråga 6 så menar jag så att om vi nu säger att jag väljer att göra lumpen men ångrar mig när jag väl är där. Kan jag bli hemskickad då??

Ibland... men då har du kostat en jävla massor pengar och tagit en annan killes plats.
Citera
2007-06-28, 21:36
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Hej.

Jag har letat ett tag men har inte hittat.
Ta bort denna om det redan finns en likadan tråd.
  1. När det är dags att göra lumpen så måste man först mönstra?
  2. Hur lång tid tar det tills man vet om man "klarat det" och får göra lumpen?
  3. Är lumpen obligatorisk?(ifall) Finns det något Sett/Knep för att undvika den?
  4. Hur länge är man i lumpen?
  5. Har hört att man får pengar när man är där, Är det så?
  6. Ifall det är så att man vill hem medans man gör lumpen, är det möjligt?
Real Confused

Så förlåt igen om jag har skapt en tråd i onödan.

De som har svarat har svarat rätt, om det var 2005 det gällde. Nya grejer nu

För det första gör man tydligen skiten över internet nu, och det måste du göra. Sen kollar de om du är värd att dra till närmsta mönstringskontor och där får du veta på en gång. Blir du uttagen måste du, men jag vet folk som skyllt på nån skada eller ett jättejättebra jobb eller nåt och så har de sluppit. Detta är en liten skara dock.

Numera gör alla elva månader, med några extra frivilliga månader om man vill utomlands och pjeew pjeewa. Och pengar får du. Ca 2300 i månaden typtyp med gratis hemresor. Efter muck lär du få uppemot 25000 på kontot dagarna efter du kommit hem tippar jag på. Och det är inte omöjligt att avbryta, men vanligare är nog att befälen själva plockar bort folk.

Klart du ska göra lumpen, det var ju du som sa att albaner är de bästa soldaterna och såna supersoldater behövs i försvaret.
Citera
2007-06-28, 22:14
Medlem
Dubbelespressos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrock
Numera gör alla elva månader, med några extra frivilliga månader om man vill utomlands och pjeew pjeewa.

Fel. Det finns ett fåtal som gör 15 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in