Citat:
Ursprungligen postat av Gaziii
Hej.
Jag har letat ett tag men har inte hittat.
Ta bort denna om det redan finns en likadan tråd.
- När det är dags att göra lumpen så måste man först mönstra?
- Hur lång tid tar det tills man vet om man "klarat det" och får göra lumpen?
- Är lumpen obligatorisk?(ifall) Finns det något Sett/Knep för att undvika den?
- Hur länge är man i lumpen?
- Har hört att man får pengar när man är där, Är det så?
- Ifall det är så att man vill hem medans man gör lumpen, är det möjligt?

Real Confused
Så förlåt igen om jag har skapt en tråd i onödan.
Vilka värdelösa svar alla ger. Ska försöka hjälpa dig trots att jag själv inte har gjort lumpen, har dock mönstrat och kamrater som precis avslutat sin tjänstgöring (21 jun).
1. Du måste mönstra, ja. Den är obligatorisk och uteblir du två tre gånger som de kallar dig så kan du få fängelse, men oftast böter. Vet dock inte hur ofta man följer upp ärendet för att verkligen få fast dig, verkar variera.
2. Du får veta direkt på mönstringen "om du har klarat det". När du sitter på inskrivningen så ser personen dina resultat från alla tester och frågar dig vad du skulle vara intresserad av i lumpen. Därefter plockar han fram alternativ och låter dig välja. Du kan också hamna i reserven och komma till att kallas senare.
3. Lumpen är absolut inte obligatorisk. Tror det är ca 25-30 000 som mönstrar varje år och det finns bara ca 8 000 platser. Det räcker med att du säger nej, så slipper du.
4. Du ligger inne i 10 månader. Finns dock vissa som ligger inne längre, dock max 15 månader.
5. Mina kamrater som precis muckade fick 72 kronor per dag, tror jag. Samt ett avgångsbidrag (muckbidrag) på ca 25 000:-
6. Om du vill hem, hur menar du? Klart du får åka hem på dina permissioner, du får permis ofta varje helg (inte alla) och runt högtider som Midsommar och Julafton.
Hoppas du blir lite klokare nu.