2007-06-25, 13:06
Medlem
Har nyligen blivit anmäld för både urkundsförfalskning samt Bedrägeri, omständigheterna i fallet är att det är gjort via SMS-lån samt att jag tidigare är ostraffad. Kommer gå på förhör någon gång nu i veckan samt har jag tänkt att erkänna utan omsvep då pengarna blev insatta direkt på mitt konto.

Det är två stycken saker jag är intresserad av, för det första så är jag intresserad av om man kan få möjligheten till att skriva på strafföreläggande samt vad straffet kan tänkas bli. Kan det komma till samhällstjänst eller liknande?

Enligt en bekant som jag har så kan jag på grund av tidigare missbruksproblematik dömas till skyddstillsyn.

Tack på förhand.
Citera
2007-06-25, 13:13
Medlem
danellishs avatar
Urkundsförfalskning kan ge upp till 6 månaders fängelse tydligen
Citera
2007-06-25, 20:10
Medlem
Okej, men det är trots allt ett maxstraff, 6 månader kan jag få för ringa också. Har fått uppgifter idag om att det är "enbart" bedrägeri det gäller. Så snälla är det inte någon som i alla fall har ett liknande fall som man kan få en jämförelse straffmässigt.
Citera
2007-06-25, 23:47
Medlem
souloskars avatar
Båda brotten har samma straffskala (fängelse upp till två år). Bedrägeriet konsumerar urkundsförfalskningen om det är fullbordat, men bör citeras i domen (du kommer alltså dömas för bedrägeri medelst urkundsförfalskning). Att du använt urkundsförfalskning (om du gjort det enligt rätten) talar för att det torde bli normalgradigt trots att det rör sig om en småsumma. Straffvärdet kan inte vara särskilt högt, kanske en månad eller så. Om du tidigare är ostraffad kommer du dömas till något alternativ till fängelse, troligtvis villkorlig dom om inte skyddstillsyn anses behövligt på grund av dina tidigare problem. Kombineras rimligen med lite dagsböter.
Citera
2007-06-26, 05:44
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plague
Har nyligen blivit anmäld för både urkundsförfalskning samt Bedrägeri, omständigheterna i fallet är att det är gjort via SMS-lån samt att jag tidigare är ostraffad. Kommer gå på förhör någon gång nu i veckan samt har jag tänkt att erkänna utan omsvep då pengarna blev insatta direkt på mitt konto.

Det är två stycken saker jag är intresserad av, för det första så är jag intresserad av om man kan få möjligheten till att skriva på strafföreläggande samt vad straffet kan tänkas bli. Kan det komma till samhällstjänst eller liknande?

Enligt en bekant som jag har så kan jag på grund av tidigare missbruksproblematik dömas till skyddstillsyn.

Tack på förhand.
Lite OT kanske, men får jag (helt seriöst) fråga hur du tänkte när du begick brottet? Sådana här brott klaras upp, likaså bedrägerier på Blocket då pengarna alltid hamnar på förövarens konto. Sedan kan det förstås vara svårt för den drabbade att få tillbaka sina pengar, men polisiärt brukar brotten klaras upp.
Citera
2007-06-26, 09:11
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Lite OT kanske, men får jag (helt seriöst) fråga hur du tänkte när du begick brottet? Sådana här brott klaras upp, likaså bedrägerier på Blocket då pengarna alltid hamnar på förövarens konto. Sedan kan det förstås vara svårt för den drabbade att få tillbaka sina pengar, men polisiärt brukar brotten klaras upp.

Är också nyfiken på detta.
Man måste ju inte vara raketforskare för att fatta att pengar som sätts in på ens personliga konto ALLTID leder tillbaka till en själv.
Men är man desperat och lite småkorkad så kanske...
Citera
2007-06-26, 13:32
Medlem
Citat:
får jag (helt seriöst) fråga hur du tänkte när du begick brottet?

Citat:
Ursprungligen postat av Coden

Jag tror Plague själv har gett oss svaret redan.

Citat:
på grund av tidigare missbruksproblematik
Citera
2007-06-26, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av souloskar
Båda brotten har samma straffskala (fängelse upp till två år). Bedrägeriet konsumerar urkundsförfalskningen om det är fullbordat, men bör citeras i domen (du kommer alltså dömas för bedrägeri medelst urkundsförfalskning). Att du använt urkundsförfalskning (om du gjort det enligt rätten) talar för att det torde bli normalgradigt trots att det rör sig om en småsumma. Straffvärdet kan inte vara särskilt högt, kanske en månad eller så. Om du tidigare är ostraffad kommer du dömas till något alternativ till fängelse, troligtvis villkorlig dom om inte skyddstillsyn anses behövligt på grund av dina tidigare problem. Kombineras rimligen med lite dagsböter.

Okej, tack för svaret.
Men om det finns risk att dömas för fängelse och jag har erkänt samt inga vittnen behövs höras då borde man rimligtvis kunna skriva på ett strafföreläggande.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Man måste ju inte vara raketforskare för att fatta att pengar som sätts in på ens personliga konto ALLTID leder tillbaka till en själv.
Men är man desperat och lite småkorkad så kanske...

Att det skulle klaras upp om det kom fram var inget snack om saken, planen från början var att det inte skulle ha märkts men planer brukar aldrig gå bra i slut ändan.
Citera
2007-08-27, 18:32
Medlem
Tänkte uppdatera detta lite då jag har precis varit på förhör angående detta, och polisen sa till mig att åklagaren kommer troligtvis yrka på villkorlig dom. Vad innebär detta och hur stor är ändå chansen att jag får villkorlig dom. Har förövrigt skrivit på strafföreläggande.

EDIT: Och souloskar hade rätt urkundsförfalskning ingick i själva bedrägeriet.
Citera
2007-08-27, 19:31
Bannlyst
Då kan du ju alltid ta upp följande exempel...

Citat:

Tack på förhand.

För lagen skall ju vara lika för alla!
Den där f.d krogvakten Fadde fick ju samhällstjänst som gick ut på att servera kyrkkaffe. Eventuell ekonomisk brottslighet i hans fall.
Kicki Danielsson fick samhällstjänst och sjöng bland gamla.
/Nu var det i hennes fall visserligen rattonykterhet, men ändå ett brott/
Så vet vi ju ""vad för straff" hög tjänsteman på Skandia fått och många med honom.
Rätt skall vara rätt.
Alla skall vara lika inför lagen.
Men - snälla GÖR inte mer sådana här saker om du får en andra chans som du faktiskt kan få.
Citera
2007-08-31, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nifled
För lagen skall ju vara lika för alla!
Den där f.d krogvakten Fadde fick ju samhällstjänst som gick ut på att servera kyrkkaffe. Eventuell ekonomisk brottslighet i hans fall.
Kicki Danielsson fick samhällstjänst och sjöng bland gamla.
/Nu var det i hennes fall visserligen rattonykterhet, men ändå ett brott/
Så vet vi ju ""vad för straff" hög tjänsteman på Skandia fått och många med honom.
Rätt skall vara rätt.
Alla skall vara lika inför lagen.
Men - snälla GÖR inte mer sådana här saker om du får en andra chans som du faktiskt kan få.

Ja, jag kan tänka mig att lagen är lika för alla i ett demokratiskt land. Men min fråga var att jag ville fråga juristerna på forumet om att jag var ostraffad sedan tidigare och att jag efter polisförhör fick höra att åklagaren tänker yrka villkorlig dom för mig och jag ville veta om jag troligen skulle få det och va det skulle innebära för mig.

Och som jag skrev tidigare så fick jag skriva på ett strafföreläggande det vill jag också veta om det är troligt att jag får via det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in