Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-24, 23:02
Medlem
Bunnys avatar
Ja, som rubriken lyder, jag har upplevt vissa smärtor mellan bröstmusklerna, alltså förmodligen i muskelfästena. Problemet dök upp för ca två månader sedan, jag hade en period då jag hade rätt mycket tid att träna och körde mycket och tungt. Bröstträningens bas var hantelpress, körde väldigt tungt, växte bra och förflyttade ständigt mit PB. Så ett pass då jag i sedvanlig ordning ökat mitt PB i hantelpress och kände att jag fortfarande hade bra tryck i pecsen så gick jag lös på en sån där sittande flyesmaskin, körde väldigt tungt och fokuserade på de delar av pecsen som sitter längst in, alltså de delar närmast mitten.

Senare på kvällen fick jag ont mellan brösten, det gjorde ont då jag tryckte på bröstbenet och minsta anspänning av pecsen ledde til smärta.

Alltsedan den dagen har jag haft lite problem med bröstträningen, har dragit ner rejält på den och inte maxat en enda gång. Har vissa känningar på stället jag tidigare haft ont och om jag spänner brösten uppstår en liten smärta i fästena vid bröstbenet, alltså närmast mitten. Har även fått lite problem i andra övningar som kräver lite av pecsen, tex dips, medför smärtor på nämnda ställe.

Så, det jag undrar är vad som hänt, och vad jag ska göra åt det samt hur jag ska förebygga det.

Undrar även om man kan råka slita av en del muskelfibrer där i fästena, utan att veta om det, vad händer i så fall, eller går det endast slita av hela pecsen (verkar ju hända rätt många).

MVH
/ Bunny
Citera
2007-06-25, 00:02
Medlem
Pluviuss avatar
Låter som om du har överansträngd väldigt mycket och möjligen inte vilat ordentligt. Det framgår inte riktigt om det har varit så väldigt länge nu, men om det är så, så är det definitivt inte bra alls. Kolla upp, så du inte fortsätter träna sönder saker och sen får riktiga problem i framtiden
Citera
2007-06-25, 15:29
Medlem
Axons avatar
Det låter som att muskeln fäste i bröstbenet har irriterats. Möjligen en bristning eller en generell överansträning.

Får du ont om du kör något av detta?
  1. Stretchar bröstmuskeln?
  2. Pressar handflatorna mot varandra framför kroppen?
  3. För armarna bakåt?
  4. Om du palperar muskeln, gör det då ont i alla dess olika fiberriktningar eller uppstår bara smärtan längst in vid fästet?
Citera
2007-06-25, 19:19
Medlem
Manco Capacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ja, som rubriken lyder, jag har upplevt vissa smärtor mellan bröstmusklerna, alltså förmodligen i muskelfästena. Problemet dök upp för ca två månader sedan, jag hade en period då jag hade rätt mycket tid att träna och körde mycket och tungt. Bröstträningens bas var hantelpress, körde väldigt tungt, växte bra och förflyttade ständigt mit PB. Så ett pass då jag i sedvanlig ordning ökat mitt PB i hantelpress och kände att jag fortfarande hade bra tryck i pecsen så gick jag lös på en sån där sittande flyesmaskin, körde väldigt tungt och fokuserade på de delar av pecsen som sitter längst in, alltså de delar närmast mitten.

Senare på kvällen fick jag ont mellan brösten, det gjorde ont då jag tryckte på bröstbenet och minsta anspänning av pecsen ledde til smärta.

Alltsedan den dagen har jag haft lite problem med bröstträningen, har dragit ner rejält på den och inte maxat en enda gång. Har vissa känningar på stället jag tidigare haft ont och om jag spänner brösten uppstår en liten smärta i fästena vid bröstbenet, alltså närmast mitten. Har även fått lite problem i andra övningar som kräver lite av pecsen, tex dips, medför smärtor på nämnda ställe.

Så, det jag undrar är vad som hänt, och vad jag ska göra åt det samt hur jag ska förebygga det.

Undrar även om man kan råka slita av en del muskelfibrer där i fästena, utan att veta om det, vad händer i så fall, eller går det endast slita av hela pecsen (verkar ju hända rätt många).

MVH
/ Bunny
Hade samma grej för ett tag sedan. Tränade stenhårt vilket medförde smärta mellan brösten (bröstbenet). Knakade fint när jag sträckte på mig etc. Var bara att vila från de tyngsta övningarna, speciellt övningar som drog i det muskelfästet, dvs. lateralt.
Citera
2007-06-25, 20:19
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Det låter som att muskeln fäste i bröstbenet har irriterats. Möjligen en bristning eller en generell överansträning.

3. För armarna bakåt?
  4. Om du palperar muskeln, gör det då ont i alla dess olika fiberriktningar eller uppstår bara smärtan längst in vid fästet?

1. Nope, var dock rejält stel efter min tunga träningsperiod, hade tills för ca två veckor sen lite ont både i bröstmuskler och framsida axlar, ett bröstpass med mycket flyes och stretch löste det
2. Nope, fast har tidigare haft känningar då jag spännt musklerna, men det har avtagit.
3. Nope, no problems.
4. Nope, ingen smärta hur jag än gör.

Fråga:
Vad innebär egentligen en bristning, vad händer i muskeln?
Citera
2010-04-10, 17:31
Medlem
Jonirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon

3. För armarna bakåt?

Snor tråden lite då jag känner i princip samma sak som TS beskrev.

1. Nej
2. Ja
3. nej
4. palperar?

Hoppas någon kan svara!
Citera
2013-09-27, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonirl
Snor tråden lite då jag känner i princip samma sak som TS beskrev.

1. Nej
2. Ja
3. nej
4. palperar?

Hoppas någon kan svara!

Gammal tråd, men har precis samma som ovan talare. Vad är det? Får även ont om jag gäspar. Mellan bröstmusklerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in