2007-06-24, 18:22
Medlem
Jag har filformatet NTFS på samtliga av mina tre hårddiskar, en extern och två statitionära. Jag har nu hört att ifall man ska kunna koppla in den externa hårddisken i en philips dvdspelare med usb-stick så måste hårddisken vara av filformatet FAT32.

Om jag ska formatera till det formatet, måste jag radera allt som finns på hårddisken då? Bör man ha FAT32 på samtliga hårddiskar, är det bättre än NTFS?

Som ni märker har jag ingen koll på vad skillnaderna är men hoppas på att få lite hjälp med vad det är och hur man går tillväga.

Tack på förhand!
Citera
2007-06-24, 18:40
Medlem
C - Js avatar
Du kan använda Partition Magic eller liknande verktyg för att konvertera partitioner mellan olika format. Ett annat alternativ är ju att bara kopiera allt från en disk till en annan, formatera den aktuella disken som fat32 och sedan kopiera tillbaka det hela igen.

Om du inte måste ha fat32 på en disk så ska du köra ntfs, ntfs är bättre i alla avseenden.
Citera
2007-06-24, 18:44
Medlem
MaZtoRs avatar
Behåll NTFS på de andra diskarna. Finns ingen anleding att ha dem i fat32.
Citera
2007-06-24, 18:53
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Något som kan vara bra att veta är att du inte kan tanka DVD-RIP till FAT32 då man inte kan packa upp filer större än fyra gig, och jag antar att det är det du ska ha disken till.
Citera
2007-06-24, 19:43
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C - J
Du kan använda Partition Magic eller liknande verktyg för att konvertera partitioner mellan olika format. Ett annat alternativ är ju att bara kopiera allt från en disk till en annan, formatera den aktuella disken som fat32 och sedan kopiera tillbaka det hela igen.

Om du inte måste ha fat32 på en disk så ska du köra ntfs, ntfs är bättre i alla avseenden.

Hade kört på alternativ 2. Det är rätt risky business att hålla på och konvertera partitioner och sånt. Man borde ändå göra en backup på det man vill behålla.

Så i slutändan är det nog bäst att kopiera över allt till en annan disk och sedan partitionera/formatera om den aktuella disken.

Och som redan sagt, FAT32 har en begränsning på 4 GiB (eller 4 GiB minus 1 byte för att vara exakt) för filerna. Så de flesta DVD-images går inte in, om du inte processar om dem. Men det kanske var mer aktuellt för divxfilmer och sånt ändå.
Citera
2007-06-24, 19:59
Medlem
Kyscs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C - J

NTSF är bättre i de flesta men inte alla avseenden,NTSF blir t ex betydligt mer fragmenterat än fat32 dessutom brukar man ju rekomendera att köra diskarna i fat32 på lågpresterande system.
Citera
2007-06-24, 20:04
Medlem
Tack för upplysningarna, jag hade inte tänkt ha filer över 4gig på den ändå till att spela upp utan just divx-filer. Lite off-topic men har någon varit i kontakt med en sån dvd-spelare jag nämnde där man kan koppla in extern hårddisk till?

Anser ni att FAT32 har mycket andra nackdelar än begränsningen på utrymme?
Citera
2007-06-25, 07:13
Medlem
http://www.theeldergeek.com/ntfs_or_...ile_system.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här