2008-12-09, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metamorf242gnu
Okej tack för tipsen. Hade inte fullständig koll på vilka de egentligen var som stod för att anställa ny personal.

Såg dött ut med t-baneförare just nu..de söker spärrvakter..låter inte lika lockande..

Haha, min fd. flickvän jobbar som spärrvakt, haha tror hon har en större blandning av idioter mot vad en vanlig människa gör under en livstid
Citera
2008-12-10, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twarkie
Det här kanske inte hör hit, men när jag åkte till jobbet imorse så small det till rejält från strömskenan samtidigt som det sköts stora gnistor. Detta inträffade två gånger mellan Örnsberg och Mälarhöjden. Jag som satt precis vid fönstret blev ju tokskraj och hoppade av vid nästa station. Konstigt nog verkade ingen annan bry sig för jag var den enda som steg av. Jag är ju ändå en van tunnelbaneresenär, men det här har jag aldrig varit med om innan.

Överreagerade jag som valde att hoppa av och ta nästa tåg? Jag kände smällen från sätet så det var ju en kraftig smäll.

Ja det kan man nog säga att du gjort, det smäller i stort sett hela tiden och blir ljusbågar och än så länge har det inte hänt något. Nu har det idag iofs brunnit på en skyddsbräda mellan Mariatorget och slussen men det beror säkert på något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av zaver
Varför körs tråden så ryckigt? Det kan vara 5 sekunders full gas, broms i 2-3 sekunder sen gas igen och det hela upprepar sig i mitt tyckte (för) ofta.

Märker du på tågets prestanda om det är i det närmaste tomt på folk eller om det är fullsmockat?

Det skulle jag tro bero på att det är tågkänning på tåget framför, i rusningstrafik är det ganska fullt i tunnlarna och när tåget kommer för nära det framförvarande tåget bromsar tåget automatiskt.

Det ryms nästan 1500 pers på ett fullsatt tåg, det märks lite grann skulle jag vilja säga.

Edit: menar du tråden eller tågen? tråden går ju lite ryckigt den också.
Citera
2008-12-19, 15:42
Medlem
zavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlappLapp
Det skulle jag tro bero på att det är tågkänning på tåget framför, i rusningstrafik är det ganska fullt i tunnlarna och när tåget kommer för nära det framförvarande tåget bromsar tåget automatiskt.

Det ryms nästan 1500 pers på ett fullsatt tåg, det märks lite grann skulle jag vilja säga.

Edit: menar du tråden eller tågen? tråden går ju lite ryckigt den också.

Idag var det extremt ryckigt klockan 05.30 på morgonen, jag tyckte föraren skulle lugna sig.

Jag menar tågen

Tack för svaren
Citera
2009-02-11, 22:37
Medlem
Glisseurs avatar
Till tunnelbaneföraren: Ditt värsta fall du varit med om under dina arbetstimmar? våld, olyckor etc.
Citera
2009-02-16, 07:29
Medlem
Skrivihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoiloC
"ett tips, skaffa dig en riktig hobby" och ta svenska lektioner

Du kunde väl tagit 10 sekunder av din dyrbara tid ock korrekturläsa ovanstående statement så skulle du undvikit att pissa dig själv i ansiktet så förbannat
Citera
2009-03-12, 15:19
Medlem
Tja, nice tråd du har skapat, kul att du har lust att besvara våra frågor =)

Min första fråga är,

Hur länge har du jobbatsom chaufför, och vilken typ av arbetsskada har du fått?

Min andra fråga

Jag vill prova på att vara chaufför och kanske jobba med det ett tag.

Hur tycker du jag ska göra för att komma i kontakt och få ett jobb, utöver ansökan via veolis hemsida, då det inte ofta annonseras där
Jag har haft ganska otur om man säger så och aldrig får napp på ansökningar jag gör via nätet.
Finns det jobb nu eller är det anställningstopp?

Hör gärna av dig på PM också
Citera
2009-04-08, 23:42
Medlem
Hr. Grips avatar
Hur lång bromssträcka har ett tunnelbanetåg när det färdas i vanlig hastighet mellan stationerna?
Citera
2009-04-08, 23:47
Medlem
Blå Rutas avatar
En sak jag undrat över är om det finns några filmer från tunnelbanenätet i stil med "på spåret", alltså filmat från förarhytten framåt. Åker i tunnlarna ofta, men man ser ju bara rakt ut åt sidorna i bergväggen. Strunt samma om det är uppspeedat eller ej, men kan någon en länk eller nåt?
Citera
2009-04-09, 02:05
Medlem
Koudelkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
En sak jag undrat över är om det finns några filmer från tunnelbanenätet i stil med "på spåret", alltså filmat från förarhytten framåt. Åker i tunnlarna ofta, men man ser ju bara rakt ut åt sidorna i bergväggen. Strunt samma om det är uppspeedat eller ej, men kan någon en länk eller nåt?
Youtube är din vän... till exempel http://www.youtube.com/watch?v=BjAROIb0sCU
Citera
2009-05-03, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hr. Grip
Hur lång bromssträcka har ett tunnelbanetåg när det färdas i vanlig hastighet mellan stationerna?

Vid en hastighet av 50 Km/h så är bromssträckan runt 83 meter med en ny vagn och gamla vagnar ligger på några meter längre, ute på banan är det dock 80 Km/h på Röd & blå linje samt 70 Km/h på grön, därav blir bromssträckan lite längre...

/ZZ
Citera
2009-05-04, 21:25
Medlem
Fireflyprojects avatar
Är det mer invandrare än svenskar som kör tunnelbana?
Isf hur stor del av chaufförerna har invandrarbakrund?
Citera
2009-05-05, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fireflyproject
Är det mer invandrare än svenskar som kör tunnelbana?
Isf hur stor del av chaufförerna har invandrarbakrund?

Nu jobbar ju inte jag ute i trafiken men jag skulle gissa på att det är 50/50 ungefär..

/ZZ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in