2007-09-19, 20:20
Bannlyst
Förstår inte varför jag fascineras så mycket av den här tråden, men har nu setat och läst alla 38 sidor med stora ögon...

Ibland när ett tåg är försenat dyker det upp fyra blinkande stjärnor, som försvinner en efter en, istället för en tidsangivelse. Varför det? Varför kan inte tiden räknas ut vid dessa tillfällen? Har bara sett detta på blåa linjen. Dessutom har jag aldrig varit med om att tåget kommit innan alla fyra stjärnor försvunnit, utan man kan alltid räkna med samma procedur och när de försvunnit står det oftast "1 minut". Jag menar, när det i "vanliga" fall står att ett tåg ska komma om "2 minuter" har det ju hänt att det kommit redan efter en minut eller ännu tidigare.

En annan fråga, vad gör du med tåget när du kört sista avgången ända till slutstationen en natt? Låter man tåget stå kvar på slutstationen tills morgontrafiken drar igång igen, eller kör man tillbaka tåget till närmaste depå? Och hur tar du dig hem vid dessa tillfällen? Har du bil parkerad vid depån/slutstationen (måste i så fall vara surt om ditt schema ändras under dagen och du får avsluta arbetsdagen i andra änden av linjen, om nu sånt händer?) eller hoppar du på en nattbuss?
Citera
2007-09-19, 21:06
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reggiebob
Förstår inte varför jag fascineras så mycket av den här tråden, men har nu setat och läst alla 38 sidor med stora ögon...

Ibland när ett tåg är försenat dyker det upp fyra blinkande stjärnor, som försvinner en efter en, istället för en tidsangivelse. Varför det? Varför kan inte tiden räknas ut vid dessa tillfällen? Har bara sett detta på blåa linjen. Dessutom har jag aldrig varit med om att tåget kommit innan alla fyra stjärnor försvunnit, utan man kan alltid räkna med samma procedur och när de försvunnit står det oftast "1 minut". Jag menar, när det i "vanliga" fall står att ett tåg ska komma om "2 minuter" har det ju hänt att det kommit redan efter en minut eller ännu tidigare.

En annan fråga, vad gör du med tåget när du kört sista avgången ända till slutstationen en natt? Låter man tåget stå kvar på slutstationen tills morgontrafiken drar igång igen, eller kör man tillbaka tåget till närmaste depå? Och hur tar du dig hem vid dessa tillfällen? Har du bil parkerad vid depån/slutstationen (måste i så fall vara surt om ditt schema ändras under dagen och du får avsluta arbetsdagen i andra änden av linjen, om nu sånt händer?) eller hoppar du på en nattbuss?
Det där med stjärnorna har jag inte en aning om, inget vi har på gröna linjen.

Angående tågen, samtliga tåg körs in till depå och vi vet i förväg hur tjänsten ser ut så vi kan planera hur vi ska ta oss hem o s v.
Då jag saknar körkort så använder jag nattbussen.
Om det skulle hända något oplanerat så får man antingen ta skiten eller om man har riktigt mycket tur så får man skjuts av ett trafikbefäl.
Citera
2007-09-19, 22:12
Bannlyst
Ligger TLC i Västra skogen?

Finns det flera TLC:s, t.ex. en till för södra telen av t-banenätet om den i Västra skogen är för norra delen? Vet du något om hur många som jobbar där åt gången och hur de lägger upp arbetet? Antar att t.ex. alla utrop i högtalarna sker därifrån och att de har tillgång till övervakningsskärmar för alla stationer?
Citera
2007-09-19, 22:41
Medlem
HemleNs avatar
Citat:
Ligger TLC i Västra skogen?

Finns det flera TLC:s, t.ex. en till för södra telen av t-banenätet om den i Västra skogen är för norra delen? Vet du något om hur många som jobbar där åt gången och hur de lägger upp arbetet? Antar att t.ex. alla utrop i högtalarna sker därifrån och att de har tillgång till övervakningsskärmar för alla stationer?

Finns en TLC för varje linje,
TLC 1 (Gröna) ligger vid Gullmarsplan
TLC 2 (Röda) ligger vid Liljeholmen
och TLC 3 (Blåa) ligger vid Västra skogen.

Brukar sitta 4-5pers där åt gången, 2 som sköter radioutropen till förarna, 1-2 som lägger växlar och 1 som sköter informationen till trafikanterna.
Citera
2007-09-20, 02:29
Bannlyst
Citat:

Det där med de fyra stjärnorna. Jag är inte helt säker på det, men jag har fått förklarat för mig såhär; Tiderna tills nästa tåg kommer visas som "2 min" eller "2 min." (notera punkten på slutet). Punkten betyder, som tidigare tagits upp, att tåget inte har lämnat startstationen än. "2 min." är alltså om hur länge tåget skall komma enligt tidtabell. Skrivs tiden utan punkt är den däremot mätt från när tåget lämnade förra stationen.

Om en display visar att ett tåg enligt tidtabell ska komma, men inte gör det, så räknar skylten "2 min.", "1 min." och sedan börjar den räkna med stjärnor. 4 -> 3 -> 2 -> 1 stjärna, och efter detta går den helt enkelt över till nästa tåg.
Citera
2007-09-22, 12:45
Medlem
Dr Kotts avatar
Hur vänder tågen vid odenplan?
Citera
2007-09-22, 17:16
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Kott
Hur vänder tågen vid odenplan?
En rejält hård sväng till höger...

Näe, men det finns en s k brygga mellan St Eriksplan och Odenplan som man kör in på.
Citera
2007-09-23, 10:12
Medlem
Hej, bra och kul tråd.
Jag jobbade på SL i början av 72 - 91, som busschaffis, på trafikupplysningen och på ekonomiavdelningen, och nu undrar jag om du vet vad som har hänt med C5:an "Silverpilen". Har den skrotats eller finns den uppställd på någonstans ?
Har du varit med om att tappa någon vagn ? Hade en kollega som skulle köra en "fora" med 8 vagnar från Fruängen till Nybodahallen och när han kom till Nyboda så saknades det 4 vagnar. Som tur var så stod dom i tunneln mln Aspudden och Nyboda.
Citera
2007-09-23, 10:59
Medlem
Arne Bajses avatar
är det mycket fylla o bråk på tunnelbanan?

Var fikar man?

Vart går man på toa om man är akut skitnödig?
Citera
2007-09-23, 17:22
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SL72/91
Hej, bra och kul tråd.
Jag jobbade på SL i början av 72 - 91, som busschaffis, på trafikupplysningen och på ekonomiavdelningen, och nu undrar jag om du vet vad som har hänt med C5:an "Silverpilen". Har den skrotats eller finns den uppställd på någonstans ?
Har du varit med om att tappa någon vagn ? Hade en kollega som skulle köra en "fora" med 8 vagnar från Fruängen till Nybodahallen och när han kom till Nyboda så saknades det 4 vagnar. Som tur var så stod dom i tunneln mln Aspudden och Nyboda.
Den första C5:an som tillverkades står numera som museieföremål hos fabrikören som är ASEA.

Jag har aldrig tappat en vagn, dagens koppel är mycket säkra. Men jag har hört historien om snubben som du nämner.
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
är det mycket fylla o bråk på tunnelbanan?

Var fikar man?

Vart går man på toa om man är akut skitnödig?
Det är till och från, mest såklart på fredagar och lördagar.

På gröna linjen fikar man antingen i Alvik eller Gullmarsplan, vi har våra "hemliga" utrymmen.

Toa kan vi gå på vilken station som helst.
Citera
2007-09-24, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Den första C5:an som tillverkades står numera som museieföremål hos fabrikören som är ASEA.
Det gjordes väl inte fler än åtta vagnar, alltså ett tågsätt, eller minns jag fel ?

Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Jag har aldrig tappat en vagn, dagens koppel är mycket säkra. Men jag har hört historien om snubben som du nämner.
Gissa om killen var skakis när han såg att halva tågsättet saknades, och innan han fick reda på var vagnarna stod.

Det har pratats lite om folk som hoppar framför tågen, detta är vad som hände en ung kollega på 70-talet. Efter att ha råkat ut för två hoppare på ett år fick hon nog och slutade, började på posten som kassörska istället. Gissa vad som hände första dagen ? Postkontoret rånades.

Nu en fråga. Jobbar ni bara som förare eller får ni tjänstgöra som spärrvakter ibland. På min tid var det lite blandat, speciellt om man gick på DK (dagkommendering). Även vi bussförare kunde åka spärrtjänst.
Citera
2007-09-24, 16:18
Medlem
blaus avatar
Nu gäller det här inte tunnelbanan, men kanske någon kan svara på detta ändå. Jag kliver ibland av och på ett pendeltåg vid karlbergs station och har de flesta gånger sett att det från en förarkupé mitt på tåget kliver ur en snubbe med mikrofon som ställer sig och kollar på de monitorer som finns uppsatta där. Sitter han bara där för att kolla monitorer och lattja med mikrofonen, eller vad är det frågan om? Varför har de inte satt monitorerna vid förarkupén och således spara en tjänst? För inte körs väl tåget från den kupén?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in