2007-06-23, 20:49
Medlem
z0nas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollo
Så du har inte riktiga dygnet-runt-linser?

nope, precis som jag skrev. färgade månadslinser.
från första början ahde jag ettårslinser men dom blev inte så poppis hos optikern efter ett tag. eftersom jag sover med mina så såg dom rent ut sagt förjävliga ut efter ett år. man kunde riktigt känna små knölar på dom :)
så hon tvingade mig att byta till månadslinser o det har jag fortsatt med.
grejen är den att årslinser är så stabila. man kan lixom inte misslyckas med att sätta i dom. vecko/dagslinser förstår jag överhuvudtaget inte hur folk får in. :)
jag har fullt upp med mina månadslinser. gruvar mig inför varje linsbyte och skjuter alltid upp det några dagar. :)
Citera
2007-09-04, 16:50
Medlem
Bump

Jag undrar om det finns risker med att använda endagslinser för länge om man inte känner att ögonen blir torra eller att linserna skaver. Jag själv har nu vid ett par tillfällen använt endagslinser i upp till tre dygn i sträck, natt som dag. Jag har hittils inte känt av några problem, troligen för att jag har naturligt vattniga ögon och ovanan(turen?) att sova med öppna ögon.

Idiotiskt beteende?
Citera
2007-09-04, 17:25
Medlem
zumazs avatar
Ett tips när man råkat somna med linserna i är när man vaknar att ställa sig och duscha varmt och sedan som nämnts vänta en stund.
Citera
2007-09-04, 20:04
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bov
Idiotiskt beteende?
Ja, bara för du inte märker av nånting betyder inte att det inte sker nånting.

Ett problem med att ha linserna inne så länge är att ögonen får syrebrist och då börjar blodkärlen i ögat växa och i värsta fall växer blodkärlen in i synfältet och det går inte att åtgärda.
Citera
2007-09-05, 00:05
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Nej, man ska inte sova med endagslinser.
Men om det råkat hända så ska man absolut inte slita ut dem det första man gör när man vaknar. Bäst är att droppa i tårsubstitut (koksalt eller linsvätska om man inte har), blinka och vänta en stund, droppa igen, tills man känner att de "lossnat".

Jag har gjort lasikop, när jag läser om linsproblem så kommer jag att tänka på hur skönt det är att slippa dem.
Citera
2007-09-05, 12:53
Medlem
Haha, har själv precis skaffat engångslinser och det här har jag inte ägnat en tanke måste jag erkänna. Det är alltså bättre att försöka pilla ut linserna när man kommer hem dräggfull på natten (med risk att ett öga stryker med ) än att låta dom sitta kvar och somna med dom? Blir iofs inte så ofta riktigt full, men ändå.. jag kan knappt få i och ur dom när jag är nykter. Hur fan ska det gå efter några öl?
Citera
2007-09-05, 14:15
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayyden
jag kan knappt få i och ur dom när jag är nykter. Hur fan ska det gå efter några öl?
Hur fan gör du då ?
Själv kunde jag få ur linserna(om dom va riktigt blöta) bara genom att knipa med ögonlocken så linsen vek sej dubbel.
Citera
2007-09-05, 15:15
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayyden
Haha, har själv precis skaffat engångslinser och det här har jag inte ägnat en tanke måste jag erkänna. Det är alltså bättre att försöka pilla ut linserna när man kommer hem dräggfull på natten (med risk att ett öga stryker med ) än att låta dom sitta kvar och somna med dom? Blir iofs inte så ofta riktigt full, men ändå.. jag kan knappt få i och ur dom när jag är nykter. Hur fan ska det gå efter några öl?

Kan ju vara att du är ovan att hantera linserna. När jag hade linser var det inga som helst problem att ta ur dem onykter. Bara de få gånger jag varit riktigt aspackad somnade jag med dem på, annars var jag alltid noga.

Om det är obehagligt att ta ur dem kan man droppa i tårsubstitut så går det smidigare. Har man endagslinser spelar det ingen roll om man använder med eller utan konserveringsmedel; har man linser som används fler gånger ska det vara utan konserveringsmedel - de kan bli missfärgade annars.
Finns att köpa på Apoteket: http://www.apoteket.se/rd/d/4603

Flaskor (oftast med konserveringsmedel) ska förbrukas inom en månad, använder man inte så ofta är det bättre med engångspipetter.

Efter min lasikop var jag torr i ögonen i flera månader, då avände jag Tears Natural.
Citera
2007-09-05, 17:22
Medlem
Har sovit med engångslinser ett flertal gånger, inte skönt när man vaknar men det är absolut inte farligt. Eller jag har ingen vetenskaplig fakta bakom det påståendet men jag har inte märkt av några problem.

Brukar oftast ta ut linserna när jag kommer hem full men ibland glömmer man eller så låter jag dem sitta kvar med flit om jag t.ex. sover borta och inte har med några extra.
Citera
2007-09-05, 17:27
Bannlyst
har sovit med månadslinser så länge som ca 3 månader, visst blir det dimmigt och torrt i ögonen på morgonen, får alltid pilla på den så den rör sig så den blir blöt igen. Är för lat för att att ta ut linser så jag sover med dem i, alltid
Citera
2007-09-05, 17:45
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luq
har sovit med månadslinser så länge som ca 3 månader, visst blir det dimmigt och torrt i ögonen på morgonen, får alltid pilla på den så den rör sig så den blir blöt igen. Är för lat för att att ta ut linser så jag sover med dem i, alltid

I det långa loppet kan det leda till kärlinväxt. Man kan också få keratit (infektion i hornhinnan).

Förstår inte att så många är så slaviga, men de förstår väl inte konsekvensera. Bara för att det gått bra hitentills innebär det inte att det är ofarligt.
Citera
2007-09-19, 17:44
Medlem
Rizados avatar
Har visserligen linser man kan sova med men det är ändå lite torrt när man vaknar. Jag brukar försöka gäspa då och så släpper det ganska snart (Mina ögon rinner ganska mycket då jag gäspar). Alltså gäspa innan man öppnar ögonen, kanske inte hjälper med endagslinser men det är ju ändå värt ett försök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in