• 1
  • 2
2007-06-23, 16:51
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskfest

Det verkar fungera bra om jag öppnar filerna på det här sättet, men det är två saker jag inte gillar med det.
För det första så får man inte upp "kontrollpanelen" om man öppnar filmerna på det här sättet (vilket gör att man inte kan sätta på undertexter, höja/sänka volymen och mixtra med lite andra inställningar)

Öppna upp filen ~/.mplayer/config med en textredigerare och lägg till följande på en egen rad: vo=xv. Om du redan har en rad med vo så ändra den till vo=xv. Därefter kan du använda mplayer som vanligt (med GUI osv.).

Citat:
och för det andra så verkar MPlayer ha någon funktion som automatiskt rättar till A:R, vilket jag inte gillar.
Vet du om det går att stänga av den här funktionen på något sätt?

Lägg till följande i ~/.mplayer/config på en egen rad: noaspect=true
Citera
2007-06-23, 16:59
Medlem
Mikolans avatar
Citat:

Det verkar fungera bra om jag öppnar filerna på det här sättet, men det är två saker jag inte gillar med det.
För det första så får man inte upp "kontrollpanelen" om man öppnar filmerna på det här sättet (vilket gör att man inte kan sätta på undertexter, höja/sänka volymen och mixtra med lite andra inställningar) och för det andra så verkar MPlayer ha någon funktion som automatiskt rättar till A:R, vilket jag inte gillar.
Vet du om det går att stänga av den här funktionen på något sätt?
Intel Pentium 4 @ 3.2Ghz.

Testa gmplayer eller kmplayer för GUI
Citera
2007-06-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Öppna upp filen ~/.mplayer/config med en textredigerare och lägg till följande på en egen rad: vo=xv. Om du redan har en rad med vo så ändra den till vo=xv. Därefter kan du använda mplayer som vanligt (med GUI osv.).
Det fungerar fortfarande inte, jag får inte upp "kontrollpanelen" och A:R rättar fortfarande till sig automatiskt.

Är det meningen att configen ska vara tom från början?
Det enda som stod i den när jag öppnade den första gången var:
Citat:
# Write your default config options here!
Citera
2007-06-23, 17:09
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Det fungerar fortfarande inte, jag får inte upp "kontrollpanelen" och A:R rättar fortfarande till sig automatiskt.

Försöker du spela upp filmen nu som du brukar? Alltså inte från en konsol, utan via t.ex. en filhanterare (eller vad du nu använde innan för att få upp det grafiska gränssnittet)?

Citat:
Är det meningen att configen ska vara tom från början?
Det enda som stod i den när jag öppnade den första gången var:

Ja, det är helt normalt. Men nu ska du alltså ha två rader till i den, om saker och ting gått rätt till. Du kan också välja att låsa alla filmer till en viss aspect ratio med inställningen aspect. Så t.ex. kan du lägga till aspect=4:3 ifall du önskar det. Jag vet dock inte vad som händer om man använder det i kombination med noaspect så du bör ta bort den ena inställningen undertiden du provar den andra.
Citera
2007-06-23, 17:16
Medlem
Citat:
Försöker du spela upp filmen nu som du brukar? Alltså inte från en konsol, utan via t.ex. en filhanterare (eller vad du nu använde innan för att få upp det grafiska gränssnittet)?
Om jag försöker att öppna filen genom att högerklicka och välja "Öppna med MPlayer" får jag upp samma felmeddelande.
(FATAL ERROR - Error initializing the selected video_out (-vo) device)
Öppnar jag filen via terminalen så får jag inte upp kontrollpanelen och A:R fixar till sig automatiskt.

Måste jag använda citationstecken el. någonting framför texten när jag skriver in raderna i config-filen?
Så här ser den ut just nu:
Citat:
# Write your default config options here!
vo=xv
noaspect=true
Citera
2007-06-23, 17:21
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Om jag försöker att öppna filen genom att högerklicka och välja "Öppna med MPlayer" får jag upp samma felmeddelande.
(FATAL ERROR - Error initializing the selected video_out (-vo) device)
Öppnar jag filen via terminalen så får jag inte upp kontrollpanelen och A:R fixar till sig automatiskt.

Måste jag använda citationstecken el. någonting framför texten när jag skriver in raderna i config-filen?
Så här ser den ut just nu:

Nej, inga citationstecken. Väldigt märkligt att den skulle klaga på videout-enheten bara för att du startar det via en meny. Låter nästan som om något gått fel med installationen, t.ex. att den försöker starta mplayer med en viss videout-enhet och struntar i konfigurationsfilen.

Vet du vilken filhanterar du använder? Eller vad skrivbordsmiljön heter? (KDE och GNOME är de två vanligaste.)
Citera
2007-06-23, 17:25
Medlem
Citat:
Vet du vilken filhanterar du använder? Eller vad skrivbordsmiljön heter? (KDE och GNOME är de två vanligaste.)
Det är GNOME som körs.
Citera
2007-06-23, 17:26
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Det är GNOME som körs.

Jaha, då överlåter jag detta till någon som har erfarenhet av felsökning i GNOME. Tack för mig
Citera
2007-06-24, 13:20
Medlem
Ruskpricks avatar
Det är la bara att dra igång gmplayer och högerklicka nånstans och välja preferences och sedan välja VO enhet? =/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in