2007-06-22, 17:52
Bannlyst
Hej jag har en yamaha YZ 125 CC
Jag har tappat bort nyckeln till tändningslåset . . ..
Hur fan kan jag starta den utan nyckel ? jag provade med en gammal husvagns nyckel och det gick väldigt bra men det var inte min nyckel.

hur kan man "tjuvkoppla den" ?

Jag är seriös med min tråd och det är absolut bara för privat bruk.
Dvsa jag kommer inte stjäla andras fordon jag vill bara ha igång min
och jag suger på el biten.

Tacksam för seriösa svar.
Citera
2007-06-22, 17:57
Medlem
snoochriss avatar
edit: skriver om hela skiten, vart jävligt slarvigt..

Förutsatt att den har kick-start så ska det vara vara att dra ut 2 st "sockarbitar" från varandra. Dessa sitter bakom lyktkåpan.
Är inte 100% säker dock men jag hade en liknande modell som din och då var det bara så enkelt
Citera
2007-06-22, 18:18
Medlem
Är inte Yz crossar? De har väl inga tändlås? Eller är det ombyggt?

Aja skit samma, det du kan göra är att klippa av de två kablar som går in i tändningslåset, (om det nu bara sitter 2st) och sedan tvinna ihop de, kicka igång den och kör ihjäl dig.

Att bryta upp låset är ju inge bra då det pajar, bättre att klippa av kabeln en bit ut från tändlåset och som sagt koppla ihop de.

Annars brukar elen gå från tändspolen i en enda kabel, den tror jag man kan koppla loss och det bör funka, annars sätt tillbaka. Känner du ingen som kan iaf pyttelite om el?
Citera
2007-06-22, 18:23
Medlem
Flushbangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av respekt
Hej jag har en yamaha YZ 125 CC
Jag har tappat bort nyckeln till tändningslåset . . ..
Hur fan kan jag starta den utan nyckel ? jag provade med en gammal husvagns nyckel och det gick väldigt bra men det var inte min nyckel.

hur kan man "tjuvkoppla den" ?

Jag är seriös med min tråd och det är absolut bara för privat bruk.
Dvsa jag kommer inte stjäla andras fordon jag vill bara ha igång min
och jag suger på el biten.

Tacksam för seriösa svar.

YZ är en motocross.
Du kanske tänker på DT?
Slå ner en skruvmejsel i tändningslåset och vrid om.
Citera
2007-06-22, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snoochris
Förutsatt att den har kick-start så ska det vara vara att dra ut 2 st "sockarbitar" från varandra. Dessa sitter bakom lyktkåpan.
Är inte 100% säker dock men jag hade en liknande modell som din och då var det bara så enkelt

Aha du menar som på Reju Drac mopederna...
Jag tror inte det är så på den.. har inte provat men jag tror inte det..

Citat:
Ursprungligen postat av Smart ass
Är inte Yz crossar? De har väl inga tändlås? Eller är det ombyggt?

Aja skit samma, det du kan göra är att klippa av de två kablar som går in i tändningslåset, (om det nu bara sitter 2st) och sedan tvinna ihop de, kicka igång den och kör ihjäl dig.

Att bryta upp låset är ju inge bra då det pajar, bättre att klippa av kabeln en bit ut från tändlåset och som sagt koppla ihop de.

Annars brukar elen gå från tändspolen i en enda kabel, den tror jag man kan koppla loss och det bör funka, annars sätt tillbaka. Känner du ingen som kan iaf pyttelite om el?

tjena.
Jo det är ombyggt precis som du skrev.
Hur menar du genom tändspolen om man kopplar bort sladden från spolen till tändningen och börja kicka menar du ?

Citat:
Ursprungligen postat av Flushbang
YZ är en motocross.
Du kanske tänker på DT?
Slå ner en skruvmejsel i tändningslåset och vrid om

Nejdå dt har jag haft i unga dagar och dom är svin lätta att tjuvkoppla behövs inte ens en skruvmejsel på DT räcker med en hänglås nyckel
Citera
2007-06-23, 02:21
Medlem
SebbeBoys avatar
edit: tänkte fel å skrev fel..

glad midsommar
Citera
2007-06-23, 02:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeBoy
edit: tänkte fel å skrev fel..

glad midsommar
Citera
2007-06-23, 02:58
Medlem
grens avatar
Min XT 600 verkar ha haft en husse som råkat tappa bort nycklarna, alternativt har någon snott den någon gång. Hur som helst så kan man köpa nya lås ganska billigt och de är enkla att koppla. Kan du skruva upp en sockerbit, så är det färdigt.

Vill du inte ha något nytt tändningslås för tillfället, så bör det väl bara vara att tvinna ihop sladdarna för att sluta kretsen?

Tändningslås är egentligen ganska dumt på en kickstartad. Det räcker ju med funktionen "styrlås" som åtminstone mitt tändningslås ger. Koppla in sladdarna känns ju korkat på något vis. Antagligen har jag väl inte tänkt ordentligt, så ni får gärna rätta mig.

Glad midsommar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in