Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-06-21, 17:07
Medlem
Flytande_argots avatar
Om jag börjar tanka ner något via torrent eller dc så har jag haft inställd så att programmen reserverar det utrymme som behövs för att filen ska kunna laddas ner helt. Nu är det så att jag ibland avbryter nedladdningar lite klumpigt och tar bort torrents innan de är nedladdade och då blir det kataloger kvar med filer som ser ut som fullständiga låtar/filmer/whatever fast det inte är det. Finns det nåt sätt att scanna efter sådana filer utan att behöva spela igenom dem?

Har ändrat programinställningar nu så att filer flyttas till min download först efter de är kompletta, men det ligger mycket skumt kvar.
Citera
2007-06-21, 18:44
Moderator
Falukropps avatar
Brukar finnas möjlighet att få torrentklienten att lägga på en speciell filändelse för icke färdiga filer. I μtorrent slår du på det genom Options -> Preferences -> Downloads -> Append .!ut to incomplete files.

Ganska enkelt att kolla om det är färdigt sen. Heter filerna nåt med .!ut så är de inte klara.
Citera
2007-06-21, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Brukar finnas möjlighet att få torrentklienten att lägga på en speciell filändelse för icke färdiga filer. I μtorrent slår du på det genom Options -> Preferences -> Downloads -> Append .!ut to incomplete files.

Ganska enkelt att kolla om det är färdigt sen. Heter filerna nåt med .!ut så är de inte klara.
Men det där sättet är ju inte retroaktivt, alltså är det tämligen bettlöst, i och med att TS ville kolla huruvida redan nedladdade filer var klara eller inte.

Detta borde väl inte vara helt svårt? Visst är det väl så att programmet fyller ut resten av filen med 1/0r, för att de ska se ut att vara större? Eller har jag fel?
Citera
2007-06-21, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0tso
Detta borde väl inte vara helt svårt? Visst är det väl så att programmet fyller ut resten av filen med 1/0r, för att de ska se ut att vara större? Eller har jag fel?

Ja, du har fel. De flesta program skiter i att skriva varken 1 eller 0 till filen utan säger bara till OS:et "Nu har jag en fil som är såhär stor på denna plats", typ.

Till TS: Till många "officiella" releaser finns det s.k. checksums, ofta i en fil som slutar på md5 eller liknande som ligger i samma katalog som vad du nu tankat. Med ett checksum-program (googla...) så kan du kolla om din (programmets) beräkning av filernas checksumma stämmer med checksum-filens värde. Detta system är till för exakt sådana här tillfällen, om nedladdningen blivit korrupt av någon anledning. Tyvärr finns systemet eftersom det inte finns något annat standardsätt i Windows att kolla att en fil blivit komplett nedladdad, så har du ingen medföljande checksum-fil blir det helt enkelt till att manuellt kolla igenom, och vara noggrannare i framtiden
Citera
2007-06-22, 00:11
Moderator
MondoBizarros avatar
Bästa sättet som jag hittat, och nu pratar jag endast "the best of the best", Utorrent, är att sätta en katalog som "färdig"-katalog, vilket innebär att när den är färdig med nedladdningen så flyttar den alltihop till den katalogen.
Detta gör att man direkt har bra översikt över vad som är klart och inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in