• 1
  • 2
2007-06-21, 18:16
Bannlyst
http://www.rachaelraymag.com/recipe/31050/

Såg detta igår tror jag på TV.
Verkade ganska gott.
Citera
2007-06-21, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Idiot
http://www.rachaelraymag.com/recipe/31050/

Såg detta igår tror jag på TV.
Verkade ganska gott.
Nu blev man ju inte lite hungrig direkt. Rostad baguette med hemgjord kycklingleverpastej, kan det bli godare?
Citera
2007-06-21, 19:56
Medlem
Enitys avatar
Jag borde också ta att försöka mig på lever.

Enligt min mor så älskade jag lever som bebis, jag gillar ju faktiskt gåslever och leverpastej/paté nu så jag ser inte varför jag inte skulle äta lever "plain".

Men att äta kalvlever anglaise verkar riktigt smarrigt så det får jag nog ta tag i snarast.
Citera
2007-06-21, 20:12
Medlem
Grårävs avatar
Jag lånar tråden lite och efterlyser ett riktigt recept på gammal hederlig leverpastej i sann husmanskost-anda. Fins ju inget godare pålägg än leverpastej med små knapriga ättiksgurkor. Sluuuurp!
Citera
2007-06-22, 11:06
Medlem
Ripzaws avatar
Kycklinglever
Jag kan rekomendera att steka kycklinglever i smör och salta och peppra.
När det är lagom stekt så ha då i
2 dl cremé fr...
1 lagom skvätt grädde
1/2 - 1 msk senap
smaka av med salt och peppar, kan använda soya istället för salt så får man lite färg.

Servera med ris eller pressad potatis.

Kalvlever

Skiva kalvlevern och stek skivorna i smör, salta och peppra.

Servera med ris, råstekt lök och lingonsylt. Enkelt och så fruktat gott!
Citera
2007-06-22, 11:36
Medlem
SpaceCats avatar
Sitter själv just med en bit fin nötlever och det lutade åt pastej, som jag brukar improvisera ihop.

Men nu slog jag upp min "Fru Langlerts Kokbok", 1902, och fick syn på följande:

Lefverkaka
En lilten kalflefver hackas fint och drifves genom durkslag; hvetebröd, utan skorpan på, doppas hastigt i mjölk och brynes i smör, ungefär lika mycket af både lefver och bröd.

250 gr. färskt fläsk skäres mycket fint och blandas med det öfriga.

2 hela ägg och litet finhackad lök, kryddpeppar och mejram samt salt tillsättes; det hela omblandas väl, slås i en gjuten stekpanna, väl smord med smör och gräddas i ugn.

Kan äfven spisas kall med brun skrapsås.

Brun skarpsås
En half liter köttgelé (se nedan) uppkokas och afredes med en matsked potatismjöl, uppblött i 4 matskedar buljong; då såsen kokar, blandas däri 3-4 matskedar kryddättika, 1 matsked fransk senap, socker, salt och hvitpeppar efter smak.

Serveras kall.

I denna sås kan läggas oliver, som då skäras litet, rundt om kärnorna.

Köttgelé eller sky som det i de flesta kokböcker benämnes, är egentligen den saft, som vid stekning uttränger ur köttet och stelnar då den kallnat.
Citera
2007-06-25, 11:45
Medlem
Pjäxs avatar
Tack för alla tips! Ska verkligen bli kul att testa. Jag tror jag kommer fega lite först och börja med kycklinglever, men alla recept än så länge ser väldigt trevliga ut.
Citera
2007-06-25, 11:55
Medlem
Giggis avatar
Mormor brukade fräsa lever som hon skurit i tärningar en kort stund, salta och peppra. Blanda med schalottenlök och champinjoner som hon fräst upp tillsammans i annan panna. Häll över grädde och låt koka upp. Servera med kokt potatis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in