2007-06-20, 16:11
Medlem
problem som fan nu...
skulle installera om windows men det fungerar inte..
först provade jag med BartPE som jag alltid använder, driveimage xml (fungerar som trueimage..) för att bara "restore" en image fil, som jag alltid gör istället för att installera om från början...
men när jag boot'ar med den skivan så fryser datorn precis när windows xp laddningsbilden kommer upp...
sen provade jag med windows cd'n, den boot'ar, startar installationsprogramet och kopierar filer, sen startar den om och ska fortsätta installationen, men då stannar den bara där men en blinkande _
har provat winternals erd commander för att försöka få igång windows igen..
samma sak, fryser precis när windows xp bilden kommer up...

någon som vet hur man löser detta?

edit: jag har filer jag måste spara på en annan partition på samma hårddisk som c:
och c: är.. första partition, eller så, om jag tar bort c: partitionen i fdsik försvinner väl den andra också?
Citera
2007-06-20, 16:26
Medlem
Bossiemans avatar
Om du har 2 partitioner så kan du göra t.ex. så här:

Tanka ner ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distrib...sktop-i386.iso bränn som cd-avbild, boota om med cd före hårddisk i BIOS.
När det har laddat klart så gå in på den ntfs hårddisken som har filerna du vill rädda och kopiera över dem till den ntfs partition som du inte ska installera windows på. När du gjort klart detta och har alla filerna på en säker partition så gå via System --> Administration till partitionsredigeraren och radera hela windows partitionen. När detta är klart så starta om datorn med Windowsinstallationsskivan i. Förhoppningsvist så kan du nu installera windows på partitionen du precis raderat.
Citera
2007-06-20, 16:27
Medlem
Mr_HiLfEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
edit: jag har filer jag måste spara på en annan partition på samma hårddisk som c:
och c: är.. första partition, eller så, om jag tar bort c: partitionen i fdsik försvinner väl den andra också?

De e bara att plöjja bort om sakerna ligger på en annan partition tex F: D: etc
de försvinner inte
Citera
2007-06-20, 16:46
Medlem
glömde säga: när jag först provade att installera om så fungerade det inte, så jag provade från windows, fungerade inte heller, den sa att det installerade windows var nyare...
så jag avinstallerade sp2 och några andra grejjer, efter det slutade musen och tangentbordet att fungera så var därför jag undrade om det på en annan partition försvann om man tog bort en partition på samma hårddisk med fdsik..
kunde inte komma in i windows alls haha

men DET löste sig, satte i ett gammalt ps2 tangentbord och mus så nu fungerade det igen...

flyttar över filerna till en annan disk nu..

jävligt konstigt problem...

ska prova lite till när filerna är kopierade...

men har det nånting med windows att göra att varken bartpe, winternals erd commander eller windows cd'n kan starta som den ska?
eller är det hårdvaruproblem?

knoppix kunde jag köra
Citera
2007-06-20, 16:59
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jawop°
men har det nånting med windows att göra att varken bartpe, winternals erd commander eller windows cd'n kan starta som den ska?
eller är det hårdvaruproblem?

knoppix kunde jag köra

Om knoppix funkade så låter det ju inte som ett hårdvarufel men å andra sidan verkar det ju smått otroligt att inte ens winternals erd commander funkar. kanske något om att windowsfilerna är helt FUBAR.
Citera
2007-06-20, 17:08
Medlem
ja jävligt konstigt..
men jag fick igång installationen nu...
efter jag avinstallerade sp2 och grejjer, och efter jag fick igång musen och tangentbordet efter det, så provade jag windows cd'n i windows och det gick...
måste ha sabbat filer i windowsmappen eller något när jag avinstallerade sp2..

ska prova om windows cd'n och erd commander och det boot'ar sen när det är installerat...

skiten formaterades ju inte när man installerar innifrån windows...
Citera
2007-06-20, 17:26
Medlem
ja nu fungerar det...

som du sa jävligt konstigt att inte ens winternals erd commander kan boot'a,
den är ju för fan till för att reparera skadade system haha
bra att den bara fungerar när windows fungerar
Citera
2007-06-20, 17:48
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jawop°
bra att den bara fungerar när windows fungerar

Ett av universums små mysterium. Kul at tdet löste sig för dig. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in