2007-06-20, 14:19
Medlem
PotRockers avatar
Innan jag skriver så vill jag klargöra att jag inte är en sexist eller har en mindre värd syn på kvinnor men har alltid velat ha ett svar på en fråga och den lyder

Om ni är feminister och vill jämställa könsrollerna, varför ska då kvinnan särbehandlas vid tex: Moralen om att slå tjejer är fel. Och som jag hört så vill en del ha mans skatt som inte häller står upp för jämställheten..

Det var allt ifrån mig damer o herrar och hoppas att jag inte får allt för hatiska svar=)
Citera
2007-06-20, 14:21
Medlem
Giggis avatar
Det är alltid fel att slåss, könet har ingen betydelse, men det är alltid värre att slå någon som är mindre och svagare. Det var ett ovanligt korkat resonemang att jämställa misshandel! Vad gäller mansskatt så är det ett lika korkat förslag och det är nog inget vi behöver oroa oss för inom den närmsta framtiden. Skatterna ska vara lika för alla oavsett kön!
Citera
2007-06-20, 14:25
Medlem
PotRockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Det är alltid fel att slåss, könet har ingen betydelse, men det är alltid värre att slå någon som är mindre och svagare. Det var ett ovanligt korkat resonemang att jämställa misshandel! Vad gäller mansskatt så är det ett lika korkat förslag och det är nog inget vi behöver oroa oss för inom den närmsta framtiden. Skatterna ska vara lika för alla oavsett kön!

joo men det angående misshandel så kan man ju inte vigda på kanterna bara för att den andra är mindre, är själv inte världens största kille och stark skulle jag inte kalla mig häller. men jag förstår ditt argument
Citera
2007-06-20, 14:29
Medlem
vättes avatar
Potrocker, du gör det vanliga misstaget att blanda ihop feminism med jämställdhet. Feminism är tron att kvinnor är systematiskt underordnade män i samhället, och viljan att man förändra detta. Den säger inget om hurvida män och kvinnor ska vara jämställda eller ej.

Det går aldeles utmärkt att vara feminist och samtidigt mot jämställdhet. Faktum är att de allra flesta feminister är mot jämställdhet, även om de inte vill erkänna det själva.

På samma sätt går det naturligtvis att vara för jämställdhet samtidigt som man är anti-feminist.
Citera
2007-06-20, 14:42
Medlem
PotRockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vätte
Potrocker, du gör det vanliga misstaget att blanda ihop feminism med jämställdhet. Feminism är tron att kvinnor är systematiskt underordnade män i samhället, och viljan att man förändra detta. Den säger inget om hurvida män och kvinnor ska vara jämställda eller ej.

Det går aldeles utmärkt att vara feminist och samtidigt mot jämställdhet. Faktum är att de allra flesta feminister är mot jämställdhet, även om de inte vill erkänna det själva.

På samma sätt går det naturligtvis att vara för jämställdhet samtidigt som man är anti-feminist.

Aa okej då tackar jag för det klargörande svaret och säger tack för mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in