2010-01-07, 14:39
Medlem
HATs avatar
Använd MediaWiki, jag har satt upp flera sådana åt olika folk och det tar väl ett par dagar om man ska skinna dem och ha sig. 3-4 år kanske är lite i längsta laget för att rigga upp en wiki?
Citera
2010-01-07, 16:52
Medlem
Sorkus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAT
Använd MediaWiki, jag har satt upp flera sådana åt olika folk och det tar väl ett par dagar om man ska skinna dem och ha sig. 3-4 år kanske är lite i längsta laget för att rigga upp en wiki?
Jag tror att flashback eftersträvar en mer out-of-the-box implementation av wikin som är integrerad med forumet, vilket kräver lite mer än ett par dagar att utveckla. Ovanpå wikin arbetar de två (?) teknikerna med både travelforum och att utveckla/underhålla/drifta flashback forum vilket verkar vara ett heltidsjobb bara det. Men misströsta inte, jag ser ljuset i tunneln...
Citera
2010-01-07, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorku
Jag tror att flashback eftersträvar en mer out-of-the-box implementation av wikin som är integrerad med forumet, vilket kräver lite mer än ett par dagar att utveckla. Ovanpå wikin arbetar de två (?) teknikerna med både travelforum och att utveckla/underhålla/drifta flashback forum vilket verkar vara ett heltidsjobb bara det. Men misströsta inte, jag ser ljuset i tunneln...
Din idé är jätte bra men ärligt talat, hata mig inte för detta, så tror jag inte teknikerna gör ett skit. Det är för mycket jobb, folk vill ha det och förslag kommer in där o.s.v. Det är för mycket jobb för ett sådant här forum att börja ändra i "reglarna". Men det var ett som MediaWiki som jag också hade tänkt mig

mina 2 cent
Citera
2010-01-07, 18:39
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorku
Ovanpå wikin arbetar de två (?) teknikerna med både travelforum och att utveckla/underhålla/drifta flashback forum vilket verkar vara ett heltidsjobb bara det.

Ändå lyckas beng hålla igång ett heltidsjobb vid sidan om. Vilket gott öga ledningen verkar ha.
Citera
2010-10-09, 16:19
Medlem
Stormfires avatar
Händer ju hela tiden att folk efterfrågar en FAQ på det och det. Det går ju inte att posta en post och sitta och uppdatera den. För det första går den inte att uppdatera, och även om det gick så skulle den försvinna i mängden. En wiki för Flashback vore underbart bra.

Ingen som har planer på att göra en 3rd party Flashback-wiki? Behöver ju inte vara en officiell för att den ska vara användbar.
Citera
2010-12-14, 19:00
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Skulle faktiskt räcka med att man låter inlägg nr 2 i varje tråd vara redigerbart för alla medlemmar. Men man måste förstås låsa så att bara en åt gången kan redigera.

Dvs inlägg nr 2 i varje tråd får specialbehandling i program och system

Det skulle göra fb mer överskådligt och enklare för moderator att hugga av tråden med yxan när det lilla som är intressant har kopierats till rätt plats.
Citera
2010-12-14, 21:55
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roader
"Riktiga" wikipedia censurerar känsliga ämnen, därför skapar vi en egen.

Det här är ett svar på ett inlägg från 2007, men jag tycker inte det stämmer
Jag har svårt att se poängen med en speciell liten Flashback-Wikipedia - just pga motsatsen. Ju mer människor som använder en Wikipedia - ju mer spridd den är , ju fler användare den har - desto MINDRE är risken för censur och politisk vinkling av vissa ämnen. Det är därför engelskspråkiga Wikipedia är så mycket bättre än den svenska, rentav bättre än många uppslagsverk.

En Flashbackwiki skulle jämfört med vanliga wikipedia ha mycket färre användare, och riskera betydligt större risk att vinklas och vridas efter de på flashback rådande åsikterna om vad man ska tycka och inte. Dvs "flashback-PK". Innehållet skulle sålunda bli mer vinklat, sämre, och fattigare.
Citera
2011-03-30, 15:57
Medlem
invisuss avatar
Hur ser det ut med wiki i dagsläget?
Citera
2011-04-01, 20:00
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det här är ett svar på ett inlägg från 2007, men jag tycker inte det stämmer
Jag har svårt att se poängen med en speciell liten Flashback-Wikipedia - just pga motsatsen. Ju mer människor som använder en Wikipedia - ju mer spridd den är , ju fler användare den har - desto MINDRE är risken för censur och politisk vinkling av vissa ämnen. Det är därför engelskspråkiga Wikipedia är så mycket bättre än den svenska, rentav bättre än många uppslagsverk.

En Flashbackwiki skulle jämfört med vanliga wikipedia ha mycket färre användare, och riskera betydligt större risk att vinklas och vridas efter de på flashback rådande åsikterna om vad man ska tycka och inte. Dvs "flashback-PK". Innehållet skulle sålunda bli mer vinklat, sämre, och fattigare.

Jo i teorin är wikipedia aldeles utmärkt, och även i praktiken är det antagligen världens bästa uppslagsverk - men det finns problem. I synnerhet artiklar med hur skall jag säga - politiska implikationer blir sällan bra. Det sitter rättshaverister som Torvindus hela dagarna och raderar alla försök att skriva vettiga artiklar om politiksa ämnen. Visst kan man hitta informationen man är ute efter, men då måste man inte sällan gå igenom historiafunktionen och det är lite bökigt. Fast jag vet inte hur en Flashbackwikipedia skulle kunna lösa det problemet. Kanske genom att bara särskillt utvalda och betrodda moderatorer hade rätt att radera tillägg till artiklar? Fast i så fall riskerar de att bli långa och motsägelsefulla.
Citera
2011-12-10, 11:41
Medlem
FarbrorLudvigs avatar
Först och främst ber jag om ursäkt för att jag "uppar" en gammal tråd, men jag tyckte att det var onödigt att starta en ny tråd när det redan finns gamla.

Finns det kanske någon "där uppe" som kan ge en lägesrapport på hur det går med Flashbacks wiki? Det låter som ett spännande projekt och det vore tråkigt om det rann ut i sanden.

MVH
FarbrorLudvig
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här