Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-19, 21:10
Medlem
Gummiankan^^s avatar
Hejsan hoppsan, vet inte om detta ska ligga i stora Vista-tråden men tycker att det sticker ut en hel del från resten av frågorna i tråden.

Saken är att jag har fått det kända 1386/asms-felet och har spårat det till min DVD-brännare i datorn som har en SATA2-anslutning. Detta gör att Windows vägrar konsevent att installeras och det gör mig lite småsur, nörd som jag är så får man arbeta sig runt problemet och då hade jag tänkt att installera via nätverket. Då kommer frågan hur man gör detta smidigast?
Hörde talas om WAIK från Microsoft men det behövs väl lite mer gojs? Tacksam för länkar, tips och svar
Citera
2007-06-19, 21:36
Medlem
darkmarcs avatar
Eller koppla tillfälligt ur brännaren medans du installerar...

Edit: Vill du ändå köra på WAIK-spåret, börja läsa här: http://technet2.microsoft.com/WindowsVista/en/library/129a1712-e3d8-46c1-bc09-a14349dc67db1033.mspx?mfr=true. Observera att denna installationsmetod främst riktar sig till mass-deployment av OEM-installationer.

///DM
Citera
2007-06-19, 21:42
Medlem
Gummiankan^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkmarc
Eller koppla tillfälligt ur brännaren medans du installerar...

Edit: Vill du ändå köra på WAIK-spåret, börja läsa här: http://technet2.microsoft.com/WindowsVista/en/library/129a1712-e3d8-46c1-bc09-a14349dc67db1033.mspx?mfr=true. Observera att denna installationsmetod främst riktar sig till mass-deployment av OEM-installationer.

///DM

Nja, jag har bara en brännare/läsare och jag måste ju på något sätt få in datan i datorn då bitarna knappast kommer hoppa från skivan till hårddisken Ska läsa på den sidan, tack
Citera
2007-06-19, 22:22
Medlem
darkmarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummiankan^^
Nja, jag har bara en brännare/läsare och jag måste ju på något sätt få in datan i datorn då bitarna knappast kommer hoppa från skivan till hårddisken Ska läsa på den sidan, tack
Eller köp en vanlig DVDR-läsare för 150 spänn och koppla in... Klart mindre jobb än att sätta upp WAIK om du inte ska installera 100 datorer...

///DM
Citera
2007-06-19, 22:31
Medlem
Gummiankan^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkmarc
Eller köp en vanlig DVDR-läsare för 150 spänn och koppla in... Klart mindre jobb än att sätta upp WAIK om du inte ska installera 100 datorer...

///DM

Problemet är att hårddisken jag ska installera på är en PATA, och moderkortet har bara en PATA-anslutning. Visserligen så kan man sätta två PATA-enheter på varje sladd men då chassiet (Antec P180) är trängre än de förbjudna zonerna på en 10-årig flicka så försöker jag hitta lite alternativ :P
Men men, får väl bita i det sura äpplet snart...
Citera
2007-06-20, 00:26
Medlem
gandihellfishs avatar
Läste inte riktigt så noga men antar att du har bara en CD läsar...

Skapa en partition på din HDD i Lägg in vista installen där som en mapp, med andra ord med setup filen med mera, sen starta bara installen så funkar det helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in