• 1
  • 2
2007-06-19, 17:55
Medlem
Astromans avatar
Hej!

Har en splitter ny dator i lådor som står och väntar på att packas upp. Ända problemet är att den stått i två år nästan Sägs ju att man har virus efter 12 minuter om man kopplar upp en oskyddad dator mot internet. Ingår ju säkert något norton virusprogram och brandvägg, men den prenumerationen har säkert gått ut.

Är det något jag bör tänka på? Ska jag bränna ut en skiva med nyttoprylar eller nåt och installera innan jag kopplar upp den mot nätet? tips, tankar och förslag mottages.
Citera
2007-06-19, 17:59
Medlem
Höjas avatar
samma situation som en person med nyformaterad dator har ju

Bara att lägga in ett windows med sp2, instalera lite nödvändiga program innan du sätter i sladden (=

har du en brandvägg så klarar du dig bra tills alla uppdateringar är nerladdade
Citera
2007-06-19, 18:00
Medlem
gr1ng0s avatar
fixa ett nytt antivirus program bara på cd eller usb sticka, installera och sen kopplar du in nätverkskabeln och uppdaterar antivirus programmet det första du gör så bör det vara lugnt...
Citera
2007-06-19, 18:01
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astroman
Hej!

Har en splitter ny dator i lådor som står och väntar på att packas upp. Ända problemet är att den stått i två år nästan Sägs ju att man har virus efter 12 minuter om man kopplar upp en oskyddad dator mot internet. Ingår ju säkert något norton virusprogram och brandvägg, men den prenumerationen har säkert gått ut.

Är det något jag bör tänka på? Ska jag bränna ut en skiva med nyttoprylar eller nåt och installera innan jag kopplar upp den mot nätet? tips, tankar och förslag mottages.

Vad spelar det för roll att den har stått i två år, så gammal är den väl inte.
Ska du installera xp, vilket jag förmodar att du ska göra så kan du ju installera AVG antivirus, funkar superb. XP's brandvägg räcker långt ifall du inte vill ha något avancerat. Sen är ju frågan vad du ska ha datorn till, surfing så räcker det att packa upp ock köra, ska du spela eller nåt annat som kräver prestanda från datorn så kanske du får uppgradera den.
Citera
2007-06-19, 18:23
Medlem
Zebraspankers avatar
Du kommer inte få något virus sålänge du inte går in på tyska bögporr sidor...
Citera
2007-06-22, 15:52
Medlem
Astromans avatar
tack för svaren! jag ska ha den som surfdator, kanske kolla film osv. Nej, den är ju inte gammal så sätt alltså, men just med virusprogs och crap. XP ligger nog redan inlagt på den. Funderar på ifall sp2 redan fanns när den köptes eller ifall jag borde fixa det på annat håll. Kan man ladda ner det och installera från CD isåfall?

kunde inte kolla tråden förrän nu eftersom jag saknar dator och internet. fanks you guys
Citera
2007-06-22, 16:04
Bannlyst
Jag har inte kört med antivirus på över 5 år, inte lyckats få ett enda.

Och ja, jag har kollat med flera "online-scanners".
Citera
2007-06-22, 17:13
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astroman
tack för svaren! jag ska ha den som surfdator, kanske kolla film osv. Nej, den är ju inte gammal så sätt alltså, men just med virusprogs och crap. XP ligger nog redan inlagt på den. Funderar på ifall sp2 redan fanns när den köptes eller ifall jag borde fixa det på annat håll. Kan man ladda ner det och installera från CD isåfall?

kunde inte kolla tråden förrän nu eftersom jag saknar dator och internet. fanks you guys

SP2 skall installeras INNAN datorn kopplas till Internet annars är risken stor att den infekteras.

SP2 kan laddas hem här: http://www.microsoft.com/downloads/d...displaylang=en
Citera
2007-06-22, 17:44
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Varierande kunnande i den här tråden, kan skapa en checklista då.
  1. Installera Windows XP, från en ren skiva med Service Pack 2.
  2. Lägg in antivirus och brandvägg på ett usbminne, Comodo Firewall Pro är den bästa brandväggen, Active Virus Shield är det bästa antiviruset, båda är gratis.
  3. Installera brandväggen först.
  4. Efter det installerar du antivirus.
  5. Nu kan du uppdatera via Windows Update och installera programmen du behöver.

Citera
2007-06-22, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unknownsheep

AHHAAHAHHAHA är det bara jag som garvade åt det där?
stick tillbaka till fragbite....

Du har mer virus och parasiter/maskar än Paris Hiltons underliv!
Citera
2007-06-22, 18:48
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unknownsheep

Hahaa,, hur vet du att du inte har några virus då? Online-scanners är inte särskilt pålitliga
Citera
2007-06-22, 18:56
Medlem
Hkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av project_x
Online-scanners är inte särskilt pålitliga

Ska du skanna en fil så är online scanners mycket bättre än ett antivirus.

För övrigt så kör jag utan antivirus (och nej jag kommer inte installera nått och jag skiter i om ni säger att jag har tusen virus). det räcker med en brandvägg för mig, allt som jag inte gillar block! Sen så är det bra om man håller sig borta från tysk bögporr sidorna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in