2007-06-19, 16:59
Har en sak jag undrar ver, har ftt lite olika svar.

Det r s att jag har ftt brev av kronofogden att betala in pengar till ett av deras konto senast den sista Juni. (skadestnd)

Nu r det s att jag kommer gra detta innan datumet gr ut och undrar ifall jag kommer nd f problem i framtiden p.ga detta?

T.ex vid ln hos banken, bostadsrtt, avbetalningar i affrer etc.

Det ska vl bara hnda om man inte betalar till dom, men vissa sger att man nd r stmplad dra ven fast man betalar in och kan f problem i 3-5r att gra allt detta? Jkligt stort problem detta fr mig eftersom jag r i stort behov av Ln i framtiden. Speciellt under 2008.

Ngon som vet eller har betalat till dem och sedan tagit ln utan problem?
Tack fr alla svar.
Citera
2007-06-19, 17:07
Medlem
_killahs avatar
Har du skrivit under deras delgivningspapper som kom i deras frsta brev om din skuld.

Har du skrivit under detta och skickat in de s har du ftt en prick i registret som kommer stanna i 3 r.

Har du inte skickat in denna utan bara betalar skulden s fr du ingen prick.
Citera
2007-06-19, 17:22
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Har du skrivit under deras delgivningspapper som kom i deras frsta brev om din skuld.

Har du skrivit under detta och skickat in de s har du ftt en prick i registret som kommer stanna i 3 r.

Har du inte skickat in denna utan bara betalar skulden s fr du ingen prick.

Jag har inte skickat in NGOT till dem. Och jag har inte tnkt gra det heller.
Har bara ftt hem papper p Skulden. Och jag har tnkt betala den innan tiden gr ut. T.om denna vecka.

Men nu r det s att jag r i stora behov av LN frn bank under 2008 som kommer av div. anledingar. Kommer jag nd fr problem med att gra detta VEN fast jag betalat in INOM tidsramen och allt. Sen nr det handlar om en Skuld, inte en frsening.

Ps. Kronofogden visste inte riktigt hur det var med detta om man betalar innan bestmt datum. S hon dra kunde inte ge mig ngt riktigt svar p detta.

tack fr svar
Citera
2007-06-19, 17:48
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmd
Jag har inte skickat in NGOT till dem. Och jag har inte tnkt gra det heller.
Har bara ftt hem papper p Skulden. Och jag har tnkt betala den innan tiden gr ut. T.om denna vecka.

Men nu r det s att jag r i stora behov av LN frn bank under 2008 som kommer av div. anledingar. Kommer jag nd fr problem med att gra detta VEN fast jag betalat in INOM tidsramen och allt. Sen nr det handlar om en Skuld, inte en frsening.

Ps. Kronofogden visste inte riktigt hur det var med detta om man betalar innan bestmt datum. S hon dra kunde inte ge mig ngt riktigt svar p detta.

tack fr svar

Skriv inte under ngon delgivning och ring dit o sg att du r din bror som vill betala din(dig sjlv) skuld. Detta gjorde en polare och slapp unden prickar iaf.
Citera
2007-06-19, 18:03
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Skriv inte under ngon delgivning och ring dit o sg att du r din bror som vill betala din(dig sjlv) skuld. Detta gjorde en polare och slapp unden prickar iaf.

Vad menar du fr delgivning? det finns inget man kan skriva p och skicka in.
Finns bara uppgifter om en summa som ska betalas in till ett fogdens konto ett visst datum, annars gr dom en utmtning/utredning..
Citera
2007-06-21, 23:32
Medlem
r det ett betalningsfrelggande s har inte beslut tagit i rendet n, ifall du betalar in det innan sista datumet s slipper du undan betalningsanmrkningen.
Citera
2007-06-22, 00:37
Medlem
Enterprises avatar
Det bsta sttet att slippa betalningsanmrkning r att erbjuda att betala skulden mot att fordringsgaren terkallar sin talan. Om skulden r felaktig kan en privatperson bestrida den, varvid mlet gr till tingsrtt. I s fall fr man betalninganmrkning endast om tingsrtten bifaller talan.

Utdrag frn Datainspektionens hemsida:
Citat:
En personupplysning fr normalt bara innehlla uppgift om betalningsanmrkningar som

* har faststllts av domstol eller annan myndighet,
* har lett till beslut om inledande av skuldsanering,
* har lett till instllda betalningar,
* har lett till anskan om konkurs eller ackord ("skuldprutningsavtal").
Citera
2007-06-25, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det bsta sttet att slippa betalningsanmrkning r att erbjuda att betala skulden mot att fordringsgaren terkallar sin talan. Om skulden r felaktig kan en privatperson bestrida den, varvid mlet gr till tingsrtt. I s fall fr man betalninganmrkning endast om tingsrtten bifaller talan.

Utdrag frn Datainspektionens hemsida:
Vad hnder d om man betalar skulden innan det blir domstol och domstolen/fordringsgaren drmed terkallar sin talan? Ingen dom = ingen bet.anmrkning?
Kluring!
Citera
2007-06-25, 11:04
Medlem
_killahs avatar
Betala den utan att svara p delgivningen s fr du ingen anmrkning har jag sagt redan

Varfr ens driva de s lngt som till tingsrtt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in