2007-06-19, 16:07
Medlem
Krinoss avatar
Jag fick nyligen ett mycket underligt problem som jag inte kan hitta vare sig orsak eller lösning för. Varje gång jag loggar in som användare på på en tty och sedan använder "su" för att bli root får jag en dubbel prompt. Allt fungerar som det skall om jag loggar in som root direkt eller använder grafiska terminaler i X.

Prompten blir:

;root@localhost:/localhost / #

När den borde vara:

localhost / #

Varje gång jag ger den ett kommando ger datorn även ifrån sig ett pip. Något den inte är inställd att göra.

Jag har letat igenom alla .bashrc och profile filer efter inställningar som kan orsaka detta men har inte hittat något. Det underligaste är att $PS1 ser riktig ut.

Dess värde är:
\[\033[01;31m\]\h\[\033[01;34m\] \W \$\[\033[00m\]

Är detta något som ni råkat ut för och vet hur man rättar till eller var det går att hitta mer information om felet? Jag har som sagt inte hittat något som borde kunna orsaka detta, men jag kan ha missat något. Jag använder Gentoo om det har någon betydelse.
Citera
2007-06-20, 05:51
Medlem
e5150s avatar
Jag fixade just till ett liknande problem på min freebsd-burk
Orsaken i mitt fall var att jag hade satt ett alias för precmd i min .zshrc (samma sak borde gälla för bash) för att få en dynamisk titel på de grafiska terminalerna i X, istället för att de bara ska heta "xterm".

Så ifall du hittar något alias för precmd/preexec eller liknande sätta de baserat på $TERM ..
Kod:
case "$TERM" in
  linux|cons25)
    ;;
  rxvt|[xaE]term|Konsole|gnome-terminal)
    precmd() {print -Pn "blablabla"}
    ;;
esac
eller liknande i din .bashrc
Citera
2007-06-20, 10:27
Medlem
Krinoss avatar
Tack för hjälpen, det var där problemet låg. Jag hade experimenterat en del med $TERM variabeln för att fixa ett problem med att kombinera urxvt, ssh och screen. Jag skulle tydligen ha varit lite noggrannare och gjort det ordentligt. Problemet var lätt att lösa när jag väl visste var det låg och allt fungerar nu som det skall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in