2007-06-22, 20:32
Medlem
hesons avatar
Jag är mer intresserad av hur ganstastilen uppkommit, den måste haft någon nytta.
Jag har två tvivelaktiga teorier, båda baseras på att stilen från början hade inåtböjd handled (dvs man skjuter nedåt från axelhöjd)
1. Minimera mängden blod och hjärnsubstans på skytten vid avfångningsskott på gäldenär, konkurrent eller meningsmotståndare.
2. Undvika vapenformade jack i pannan vid användande av skabbiga vapen som går sönder eller vapen med kraftig rekyl och flotting kolv som glider ur händerna.

Fler teorier? Bättre teorier?
Citera
2007-06-22, 20:34
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Jag är mer intresserad av hur ganstastilen uppkommit, den måste haft någon nytta.
Jag har två tvivelaktiga teorier, båda baseras på att stilen från början hade inåtböjd handled (dvs man skjuter nedåt från axelhöjd)
1. Minimera mängden blod och hjärnsubstans på skytten vid avfångningsskott på gäldenär, konkurrent eller meningsmotståndare.
2. Undvika vapenformade jack i pannan vid användande av skabbiga vapen som går sönder eller vapen med kraftig rekyl och flotting kolv som glider ur händerna.

Möjligt att inåtrotationen - i västlig riktning - symboliserade västra sidans avskum?
Citera
2007-06-22, 21:13
Medlem
HonkenLarssons avatar
Stræck ut din arm framfør dig helt naturligt. Notera vinkeln på handens ovansida. Mystiken ær nu officielt borta!
Citera
2007-06-22, 23:02
Medlem
Mr Gs avatar
Jag har ingen teori om varför "stilen" uppkommit, kan bara konstatera att den är förbannat svår att träffa med.
Citera
2007-06-22, 23:07
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Kim Jong-Il ska (enligt en avhoppad före detta livvakt till honom) skjuta på det sättet, och han ska dessutom vara en mästerskytt.

Ja och det var ett jävla ståhej kring Kim Jong-Il när han som förste person gick runt på 9 holes in one på en golfbana i Nord-Kore för några år sedan...så att han skulle vara en mästerskytt är nog skapligt överdrivet. Förmodligen bara ytterligare ett sätt att spä på kulten kring han som person.
Citera
2007-06-23, 03:48
Medlem
hjos avatar
gangsta i verkligheten...

Om men skjuter pistol i tex tjänst så är tvåhandsfattning det enda riktiga men, om du ex blir skadad eller måste bära något så blir det till att skjuta "stark" eller "svag " hand. Stark är förstås din bästa hand och svag din andra, man kan då vinkla handen inåt för att ta rekylen lite bättre och för att du snabbare ska få en ny siktbild till ditt nästa skott. Har man fler mål och det är möjligt att välja vilket man "börjar" skjuta på så tar man det till höger om man är högerhänt, då kommer pistolen att rekylera in i nästa mål och tiden mellan skotten krymper. Pistolen och arm mm ska dölja så lite som möjligt av målet.
DvC
Citera
2007-06-23, 11:13
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson

Hm, ta en kik på gangstanegrernas kroppshållning och rörelsemönster. Det brukar vara allmänt schimpansaktigt, med yviga armrörelser osv.

Tror inte att "gangstastilen" med pistol någonsin varit tänkt att ha en praktisk funktion, utan bara är en förlängning av kroppshållningen för övrigt.
Citera
2007-06-24, 01:11
Medlem
illums avatar
Att skjuta med pistolen horisontellt är i vissa trupper en militär taktik. Speciellt i bebyggelse, på nära avstånd, exempelvis vid stormning av rum, mot benen på beväpnade personer du vill ha levande. Anledningen till detta är att du kan skjuta fort utan att få stegring in i bålen.

Underförstått alltså eldgivning du snabbt kan påbörja utan så noggrant siktande, vilket är viktigt i närstrid då eldgivning chockar och överrumplar. Flera skott i benen är aldrig bra, men på det stora hela mycket trevligare än flera skott i bålen.

På avstånd är det mest tramsigt, glöm det. Det räcker att vinkla en karbin mer än cirka 15 grader för att få diagonalt låga skott på väldigt korta avstånd, med kulor som går bra mycket fortare än pistolskulor.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in