2007-06-19, 11:51
Medlem
Sha R'Taes avatar
Jag vet att jag kommer få skit för det här men jag måste ändå fråga
Hur många av ni som är vana pistolskyttar har provat skjuta med pistolen på sidan á la gangsta-thugs i amerikanska ghetto-filmer?

Det jag undrar lite är hur precisionen (i den mån man kan tala om en i det läget) blir och om rekylen blir annorlunda när man håller vapnet på det viset?
Citera
2007-06-19, 12:05
Moderator
Falukropps avatar
Är väl inte en van pistolskytt direkt, men har väl skjutit en del i alla fall. I lumpen testade vi att skjuta Glock 17 på exakt det sättet du beskriver. Ett av kompanibefälen hade frågat sig precis samma sak som du.

Det blev några sporadiska träffar på ett helfigursmål på 10 meters avstånd. Vi använde inte siktet alls, utan riktade in pistolen på känn.
Vi körde på pistolen strax ovanför ansiktshöjd, vinklad så den låg på sidan så att säga, rakt utsträckt arm, och pekande något nedåt.

Skulle inte vilja skjuta mer än ett par skott på det sättet, rekylen kändes i handleden kan man rätt av säga. Jag är dock högerhänt men vänsterskytt, det kanske hade blivit mindre jobbigt om jag vore högerskytt så jag kunnat hålla pistolen i högerhanden.
Citera
2007-06-19, 12:08
Medlem
Fader Jacks avatar
Jag har prövat, kändes urdumt, träffade ingenting.
Citera
2007-06-19, 12:26
Medlem
nollans avatar
Å andra sidan kan ju inte negrer skjuta, så sannolikt kompenserar de träffbilden från roterat vapen och neutraliserar därmed resultatet?
Citera
2007-06-19, 12:49
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
När folk testar skjuta med "fel" hand, brukar inte pickan åka lite åt det hållet efter ett par skott?
Inte så extremt som da_gangztaz men lite.
Citera
2007-06-19, 14:18
Medlem
SgtApones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sha R'Tae
Jag vet att jag kommer få skit för det här men jag måste ändå fråga
Hur många av ni som är vana pistolskyttar har provat skjuta med pistolen på sidan á la gangsta-thugs i amerikanska ghetto-filmer?

Det jag undrar lite är hur precisionen (i den mån man kan tala om en i det läget) blir och om rekylen blir annorlunda när man håller vapnet på det viset?
Jag har provat med Glock (/Pist 88) med bägge händerna under kontrollerade former...och dels så kändes det urfånigt, och dels så blev träffbilden (på känn, inget sikte) rätt usel med ganska stor spridning.

Började på 10m och träffade i bröstet på helfigur med kanske 60% av skotten, ökade till 15m och sjänk direkt till 40-50% träff, osv..

Jag kanske skulle prova att spöka ut mig i lite olika skepnader, ungefär som gangsta-killarna i Liberia gjorde..
Citera
2007-06-19, 14:27
Medlem
Sha R'Taes avatar
Hehe tack för svaren gott folk :P
Någon som provat att skjuta akimbo då? Dvs med två pistoler samtidigt? Ungefär samma fråga...
Citera
2007-06-19, 14:35
Medlem
Dubbelespressos avatar
Hijackar tråden lite här och frågar även om någon har provat att skjuta som SAS tränade enligt boken "SAS: från ökenkrigare till ghost force", dvs att hålla pistolen framför sig i brösthöjd med armbågarna böjda och sedan rikta in kroppen efter målet.
Citera
2007-06-19, 16:46
Medlem
scoremaxs avatar
Jag vill nog påstå att jag har prövat dom flesta sätten att skjuta på.
Och jag håller med föregående talare: gangstastyle funkar på väldigt korta håll, men känns ovant och fyller absolut ingen funktion..dessutom ändras som sagts riktningen på rekylen så att säga, så skjuter man riktigt snabbt så går det ännu mer åt HE.
Använder man en rak fin ställning som Isoceles, så hamnar pickan alltid tillbaks på samma ställe iallafall.

Att hoppa runt med pickan i låst läge som dubbelespresso är inne på (och som i olika varianter har prövats av fairbairn & the boys) är också underlägset en ställning där man använder siktena (eller åtminstone kornet).

Men de flesta ställningar är ändå stadiga som cement, om man jämför med den finaste av dom alla : nämligen "dödligt vapen rullningen" ni har ju säkert sett mel gibson när han rullar runt och med en hand skjuter ner sina motståndare..tja, jag träffade verkligen inte ett skit.

Helfigur på ca 20 meter EN träff i benet på 50 skott !!
Citera
2007-06-19, 17:00
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbelespresso
Hijackar tråden lite här och frågar även om någon har provat att skjuta som SAS tränade enligt boken "SAS: från ökenkrigare till ghost force", dvs att hålla pistolen framför sig i brösthöjd med armbågarna böjda och sedan rikta in kroppen efter målet.
Intuitivt skjutande, utan att sikta. Fungerar förvånansvärt bra i snabba situationer på nära håll, för vissa. Vissa verkar aldrig kunna lära sig det. Det är tydligen så att antingen är man född med det eller så får man det aldrig.

Om man kan det behöver man inte sikta genom att rikta in kroppen, utan handen med vapnet följer automatiskt med och träffar det du ser på, följer ögonen alltså (inom rimliga gränser).
Citera
2007-06-19, 17:10
Medlem
Citat:

Kim Jong-Il ska (enligt en avhoppad före detta livvakt till honom) skjuta på det sättet, och han ska dessutom vara en mästerskytt.
Citera
2007-06-19, 17:25
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Funderade också på det när jag läste boken..

Andy McNab beskriver i en av sina böcker en annan variant där de går runt civilklädda, med ett en hölstrad pistol vid sidan och en midjekort jacka som döljer pistolen. Vid skarpt läge så svänger de till kroppen så jackan flyger bak på pistolsidan, och drar sen pistolen och skjuter så att säga "från höften" med ena handen på lite westenmanér.
Tydligen så gäller det att skjuta först och då hinner man inte föra upp pistolen till ögonhöjd utan få "höfta". Vet inte hur väl detta stämmer, men det låter väl rimligt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in