2007-06-19, 02:31
Medlem
Bajsfacistens avatar
Jag undrar helt enkelt om det i historien har funnits försök till riktad människoavel? Då tänker jag avel med ett syfte t.ex bli så stark och uthålling, eller vad som helst. Nu menar jag inte trejde rikets rashygein för där rör det ju sig inte om avel med ett syfte utan helt enkelt bortsållning av oönskade element.

Jag har hört talas om att Stalin hade obskyrt något projekt där det försöktes att korsa människor med schimpanser för att ska en stark och uthålling soldat med låga krav på mat o hygien och etc.

Hur många generationer skulle det ta för att se några resultat av människoavel?
Citera
2007-06-19, 06:07
Medlem
Quantilhos avatar
Hitler och gänget hade ju faktiskt ett projekt som innebar ren människoavel. Projekt Lebensborn tror jag det hette. Iallafall fick bara stora, blonda SS-män och storvuxna blonda ariska kvinnor skaffa barn.

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Holocaust/Lebensborn.html
Citera
2007-06-19, 08:00
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Hitler och gänget hade ju faktiskt ett projekt som innebar ren människoavel. Projekt Lebensborn tror jag det hette. Iallafall fick bara stora, blonda SS-män och storvuxna blonda ariska kvinnor skaffa barn.

Åh man skulle fan ha levt i Tyskland då
Citera
2007-06-19, 10:27
Medlem
jack_of_spadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho

Puh, avla fram blonda människor? Klart som fan Hitler förlorade, om han var nöjd med att hans supermänniskor var långa och blonda.

Nej, om jag hade varit i hans position skulle jag också startat ett avelsprojekt, med syftet att skapa den ultimate soldaten. En sorts mänsklig pitbull, kan man säga.
Citera
2007-06-19, 16:01
Medlem
UrbanKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack_of_spades
Puh, avla fram blonda människor? Klart som fan Hitler förlorade, om han var nöjd med att hans supermänniskor var långa och blonda.

Nej, om jag hade varit i hans position skulle jag också startat ett avelsprojekt, med syftet att skapa den ultimate soldaten. En sorts mänsklig pitbull, kan man säga.

Han var inte först. Sparta någon?
Citera
2007-06-19, 16:43
Medlem
jack_of_spadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanKid
Han var inte först. Sparta någon?

Sparta tränade upp sina krigare, dom godkände alla barn som inte hade några fysiska handikapp.

Vad jag menar är att man skulle avla fram barn som har mördarinstinkten redan vid födseln.
Citera
2007-06-19, 18:09
Medlem
Även Sverige hade ju ett lågintensivt avelsprogram för inte så länge sedan, då man steriliserade personer man önskade att inte skulle skaffa barn. För övrigt så har det väl varit normalt att låta icke friska barn dö bort bland naturfolk.
Citera
2007-06-19, 18:54
Medlem
Ett sånt projekt borde väl ta väldigt långt tid? Det är ju sällan en människa får barn för hon fyllt 20.
Citera
2007-06-19, 19:47
Medlem
jack_of_spadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av master_abi
Ett sånt projekt borde väl ta väldigt långt tid? Det är ju sällan en människa får barn för hon fyllt 20.

Människor blir könsmogna vid puberteten, alltså 13-15 år i dom flesta fall.
Alltså går det utmärkt att få barn i yngre tonåren ( vill inte låta som Pluxor ).
Det var förmodligen så det var "tänkt" i naturen.
Å andra sidan var det troligen "tänkt" att en människa bara skulle bli ca 30 år gammal...
Citera
2007-06-19, 20:01
Medlem
skalman1973s avatar
Tja summan av det hela var iaf att sovjetunionen gav upp planerna efter ett tag då dom insåg att man knappast skulle se några resultat över en överskådlig tid och målgrupp Istället gav dom oss en hel del medicin även använt av kroppsbyggare . Fanns även andra droger som framkom i programmet som var sk mindalterning drugs dvs att dom kunde bygga upp utvalda och forma dom "nästan" i den riktning dom ville . Rätt märkligt igentligen att dom kunde skapa någon som var både agressiv och målmedveten Fast å andra sidan har dom visat att det går med angeldust och rohypnol och alkohol fast iofs inte med samma focus

Se även smilysen som punkter
Citera
2007-06-19, 20:04
Medlem
jack_of_spadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Tja summan av det hela var iaf att sovjetunionen gav upp planerna efter ett tag då dom insåg att man knappast skulle se några resultat över en överskådlig tid och målgrupp Istället gav dom oss en hel del medicin även använt av kroppsbyggare fanns även andra droger som framkom i programmet som var sk mindalterning drugs dvs att dom kunde bygga upp utvalda och forma dom "nästan" i den riktning dom ville rätt märkligt igentligen att dom kunde skapa någon som var både agressiv och målmedveten Fast å andra sidan har dom visat att det går med angeldust och rohypnol och alkohol fast iofs inte med samma focus

Sätt in lite punkter så kanske jag läser.
Citera
2007-06-19, 21:37
Medlem
Jag skulle nog rekommendera läsning om något av upplysningstiden intressanta
expriment.

Jag för mig att t.ex Fredrik Wilhelm I av Preussen försökte avla fram långa människor och att Peter den store var en stor dvärgsamlare.

Fredrik var visst en så hängiven samlare av långa karlar till grenadjärregementena att han skickade ut agenter över hela Europa för att värva och kidnappa varenda man med basketspelares längd.
Och sedan lär han ju naturligtvis också startat avelsprojekt, som att anordna giftermål mellan sina grenadjärer och långa preussiskor så att landet skulle kunna bli självförsörjande på långa män till armén.
Han hävdade ju nämligen långa karlar var bättre soldater eftersom de kunde se bättre än de korta.(att de lättare kunde bli sedda, var bara hårklyverier)

Jag tror dock man inte hann få några resultat eftersom hans son skrotade regementena så fort han besteg tronen. Att få resultat inom människoavel lär ju naturligtvis ta sin tid, eftersom människor inte är som bananflugor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in