2007-06-19, 00:43
Medlem
Övningsskuter ganska mycket, och det händer väl att man drar med nån kompis, till skjutbanan.
Ibland händer det även att jag ansvarar för skytte med grupper, typ brorsans bordtennis grupp och liknande.

Hittills har vi skjutit med 22an. Men det är ju lite tråkigt.

222an smäller ju lagom mycket för någon som kanske aldrig skjutit förut, inte så att man blir skotträdd, men lite lagom för killarna som tycker att det är "coolt".

Men ammunitionen är ju svindyr! Man vill ju inte bli ruinerad om man vill gå och skjuta 50 smäll...

223an är väl ganska lika rekylmässigt? Har faktiskt aldrig testat.
Men jag har hört att kulorna vill vända på sig vid träff, och jag vill ju kunna jaga utan problem med vapnet också. Eller är det bara en myt?

Vad finns det annars för kalibrar som lämpar sig för ändamålet?

Skulle ju vara bra att ha något lättare när man jagar fågel. Men när man köper skott till .308an för 2kr/st så känns inte en .222a så angeläget.
Citera
2007-06-19, 00:50
Medlem
Azraels avatar
222 och 223 är extremt lika varandra rent ballistiskt. Den huvudsakliga skillnaden är att 223an oftast har lite snabbare räffelstigning för att kunna stabilisera tyngre kulor (kulorna har f.ö. exakt samma kaliber, 0,224"). 223-hylsan är lite längre.

Har du tillgång till militär 223-amm så kan det vara värt att byta men inte annars. Skottmässigt spelar det ingen roll. Vare sig djuren eller papptavlorna (eller bordtennisbordet?) känner någon skillnad.
Citera
2007-06-19, 00:58
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IntelInside
223an är väl ganska lika rekylmässigt? Har faktiskt aldrig testat.
Men jag har hört att kulorna vill vända på sig vid träff, och jag vill ju kunna jaga utan problem med vapnet också. Eller är det bara en myt?

Vad finns det annars för kalibrar som lämpar sig för ändamålet?

Skulle ju vara bra att ha något lättare när man jagar fågel. Men när man köper skott till .308an för 2kr/st så känns inte en .222a så angeläget.
.223R är väldigt snäll i rekylen... och det finns riktigt billig ammunition att köpa, exempelvis Remington UMC.

Angående att kulorna vänder sig vid träff beror det helt på kulvikten/räffelstigningen på vapnet. Många bössor i .223R har alldeles för långsam räffelstigning (1/12") för att stabilisera tyngre kulor... men vissa fabrikater har lärt sig att många idag vill ha snabbare räffelstigning.

Tikka T3 och Remington 700P/LTR finns t.ex. med 1/8" - 1/9" räffelstigning...
Citera
2007-06-19, 01:00
Medlem
skinner5000s avatar
Jag har en .223a och är mycket nöjd. Bössan klarar av 5.56Nato vilken är standardkalibern innom många försvarsmakter idag, AK5an i svenska försvaret skjuter denna kalibern som ett exempel.
Har du tillgång till militär ammo är .223an att rekomendera. Men då måste du kolla att bössan klarar av militär ammo. Vissa bössor gör nämligen inte det.

Har du inte tillgång till militär ammo och mest ska skjuta på tavla eller rådjur rekomenderar jag .222an. Jag fick höra att .223an skulle vara bättre på längre avstånd samt i sträng kyla så jag valde att köpa en sådan. Dessutom klarar den av tyngre kulvikter vilket är bra om det blåser och man ska skjuta på långa avstånd. Men det är bara vid toppfågeljakt som de egentligen spelar roll.

Så summa kardemumma:
Ska du skjuta civil ammo på tavla eller vid alla former av jakt forum toppfågel köp en .222a.
Kan du få tag i militär ammo eller ska jaga toppfågel/i sträng kyla, köp en .223:a.

Hittar du en bra bössa till bra pris, ta den vare sig den är .222 eller .223, kalibrarna är ändå väldigt lika.
Citera
2007-06-19, 01:11
Medlem
Ok, tackar för svar. Tror att jag har tillgång till militär ammo till .223an.
Har i allafall till .308an.

Var just pga millitärammon sam jag antog att det skulle finnas billig ammo.
Precis som med 308an.

Ska se vad man får tag på...
Citera
2007-06-19, 01:14
Medlem
Azraels avatar
Jag missuppfattade nog det hela. Jag fick för mig att trådstartaren redan hade en 222a och funderade på att byta. Trött...

Skall du köpa ett nytt vapen så är det 223 som gäller till 100%. Den har egentligen bara fördelar över 222an förutom det faktum att 222 anses ha bättre precision (observera anses). Dessutom så tror jag knappt att det tillverkas några gevär i 222 längre. Skulle vara någon enstaka modell.
Citera
2007-06-19, 01:14
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IntelInside
Ok, tackar för svar. Tror att jag har tillgång till militär ammo till .223an.
Har i allafall till .308an.

Var just pga millitärammon sam jag antog att det skulle finnas billig ammo.
Precis som med 308an.

Ska se vad man får tag på...
Tänk på att alla .223-bössor inte kan panga militär ammo. Det måste du kolla upp att bössan klarar av innan du köper!
Citera
2007-06-19, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Tänk på att alla .223-bössor inte kan panga militär ammo. Det måste du kolla upp att bössan klarar av innan du köper!

Självklart!

Och visst, jag har inget av dessa gevär. Har bara en .22a, .308an (lättviktare, dvs ingen höjdare för nybörjare, och så millitärammo på det...) och ett hagelgevär.

Hagel är ju iof lagom. Men då vi mest sysslar med målskytte så är det ju inget alternativ.
Citera
2007-06-19, 13:14
Medlem
sisususis avatar
Armeammo i .223 stabiliseras av någon anledning inte i Tikka T3. Skillnaden i räffelstigning är ju inte stor mot AK5. 1/8 för Tikka 1/7 för AK5.
Citera
2007-06-19, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Hur kollar man upp det utan att provskjuta?
Citera
2007-06-19, 19:47
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 940in
Hur kollar man upp det utan att provskjuta?
Är det en ny bössa kan du ju fråga vapenhandlaren eller läsa på tillverkarens hemsida. Är den beggad kan du ju fråga den du köper av. Är det ingen som kan svara säkert kan du ju höra dig för om det har skjutits militärammo med den, vet du inte de heller ta bössan till en vapenhandlare eller en vapensmed så kan de svara om du kan skjuta militärammo med den eller inte.
Citera
2007-06-19, 20:11
Medlem
Aha där ser man, skulle inte våga fråga min vapensmed men, han skulle vägra svara. Grannens hagla vägrade han pilla med eftersom magasinbegränsningen var borta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in