2007-06-19, 15:50
Medlem
shows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danho
Skulle ju helt klart föredra att bo centralt och nära högskolan, då jag inte är så mycket för att åka buss. Har väl varit ganska bortskämd med att bo nära skolan, under de 12 år jag har gått i skola (+ 1 i förskola) så har jag aldrig bott längre bort än 1 km från skolan. Skulle gärna ha det så igen men samtidigt så har man väl knappast obegränsat med pengar som student och då kanske det bli för dyrt med ett centralt boende. Så jag får se hur det bli, ska ta tag i letandet när antagningsbeskedet kommer i juli. Eller är det för sent?

orkz// Var bor du? Är det bra där? Några områden man ska hålla sig borta ifrån?

Råslätt är ett sådant typiskt område där det bor mååånga invandrare, och där folk skulle hålla sig borta ifrån. Men folk säger så bara, det är inte så farligt som alla säger. Bussarna till skolan och hem brukar vara fyllda med elever, och det tar kanske bara 10-15 minuter att ta sig in. Många, väldigt många elever bor där.

Var bor du nu?
Citera
2007-06-19, 16:03
Medlem
orkzs avatar
Citat:
Skulle ju helt klart föredra att bo centralt och nära högskolan, då jag inte är så mycket för att åka buss. Har väl varit ganska bortskämd med att bo nära skolan, under de 12 år jag har gått i skola (+ 1 i förskola) så har jag aldrig bott längre bort än 1 km från skolan. Skulle gärna ha det så igen men samtidigt så har man väl knappast obegränsat med pengar som student och då kanske det bli för dyrt med ett centralt boende. Så jag får se hur det bli, ska ta tag i letandet när antagningsbeskedet kommer i juli. Eller är det för sent?

orkz// Var bor du? Är det bra där? Några områden man ska hålla sig borta ifrån?

Om du inte är så glad för att umgås med utbytesstudenter kanske du bör hoppa över Råslätt som ligger en halvmil söder om skolan. Där bor du i korridor och har väl en 14kvm för dig själv. Toalett och kök delar du med andra. För att klara av att bo där bör du vara öppen och älska att träffa nya människor, då kommer du ha skitkul! Det är möjligt att det finns andra typer av studentboende där, osäker.

Om du är en blyg svensk som helst håller dig för dig själv vill du bo uppe på Dalvik som ligger 2-3 km väster om skolan, bakom stadsparken. De har jättefina ettor på 25kvm.

Sedan finns det ett ställe som heter Gräshagen, det ligger ungefär 2.5/3 km sydväst från skolan sett. Det är ett jättefint grönt område med mycket trevligt folk, både svenskar och utbytesstudenter.

En hel del studenter väljer att bo i Husqvarna eftersom hyran är avsevärt lägre där. Det är knappa milen öster om stan har jag för mig. Bussförbindelserna i staden är bra, så det är oftast aldrig några problem att ta sig någonstans.

Den bästa lösningen ur ekonomisk synpunkt är egentligen att gadda ihop sig ett par stycken och hyra en 3:a på Dalvik eller i HQ, då bor man väldigt billigt.

Ett tips, kolla in maps.google.com!
Citera
2007-06-19, 16:16
Medlem
Sir Dwains avatar
Jönköping som jag brukade bo i är en rätt trevlig stad. Råkar du dessutom vara frireligiös så har du himmelriket

Annars har jag för mig att de faktiskt har ett gott anseende som studentstad.
Citera
2007-06-19, 16:38
Medlem
Pads avatar
Ossj devon Muschen, dä ä la övestyfft här. Ta en brunpane å känn dig som hemma.
Citera
2007-06-19, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkz
Om du inte är så glad för att umgås med utbytesstudenter kanske du bör hoppa över Råslätt som ligger en halvmil söder om skolan. Där bor du i korridor och har väl en 14kvm för dig själv. Toalett och kök delar du med andra. För att klara av att bo där bör du vara öppen och älska att träffa nya människor, då kommer du ha skitkul! Det är möjligt att det finns andra typer av studentboende där, osäker.

Om du är en blyg svensk som helst håller dig för dig själv vill du bo uppe på Dalvik som ligger 2-3 km väster om skolan, bakom stadsparken. De har jättefina ettor på 25kvm.

Sedan finns det ett ställe som heter Gräshagen, det ligger ungefär 2.5/3 km sydväst från skolan sett. Det är ett jättefint grönt område med mycket trevligt folk, både svenskar och utbytesstudenter.

En hel del studenter väljer att bo i Husqvarna eftersom hyran är avsevärt lägre där. Det är knappa milen öster om stan har jag för mig. Bussförbindelserna i staden är bra, så det är oftast aldrig några problem att ta sig någonstans.

Den bästa lösningen ur ekonomisk synpunkt är egentligen att gadda ihop sig ett par stycken och hyra en 3:a på Dalvik eller i HQ, då bor man väldigt billigt.

Ett tips, kolla in maps.google.com!

Jag är ju inte direkt rädd för att träffa männsikor och så, men samtidigt så kan det nog vara rätt påfrestande att bo tillsammans med så många andra människor. Verkar dock vara kul att bo så och det är ett alternativ, även om jag skulle föredra att ha egen toalett och så. Dalvik och Gräshagen verkar ju inte helt fel det heller.

Frileligiös är jag inte, däremot är jag konfirmerad så det ska nog gå bra.
Citera
2007-06-19, 23:28
Medlem
Hittade den här sidan med hyresvärdar: http://www.ihh.hj.se/studentsidan/boende_hyres.htm

Verkar ju finnas en hel del så det blir väl att börja ringa runt sen då.
Man borde väl hitta nåt iaf...
Citera
2007-06-20, 16:29
Medlem
Pads avatar
Citat:
Hittade den här sidan med hyresvärdar: http://www.ihh.hj.se/studentsidan/boende_hyres.htm

Verkar ju finnas en hel del så det blir väl att börja ringa runt sen då.
Man borde väl hitta nåt iaf...

Jag har bra erfarenheter av både Vätterhem och LE Lundbergs.
Citera
2007-06-20, 16:47
Medlem
Bergies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Sandler
Spelar inte så stor roll var du har pluggat! Visst, du blir kanske inte konsult på McKinsey eller I-banker i London om du inte läser på HHS men i övrigt är det viktiga vad du gör av din utbildning och nästan ännu viktigare, vad du gör på din fritid. Sen tror jag personligen att Jkpg är ett bra val om man inte kommer in på de skolorna du nämnde, pluggade själv i Lund dock.

Jobba samtidigt som du pluggar, lär dig flera språk, plugga utomlands, ha hyfsade betyg och var aktiv i nån löjlig kårförening så är du alltid attraktiv på arbetsmarknaden!

Nu råkar jag veta om en från Jönköpings internationella ekonomi linjen som är konsult på McKinsey
Citera
2007-06-20, 21:52
Medlem
Sartres avatar
Jag tänkte förhöra mig om tekniksidan på högskolan i jkpg. Hur ligger den till? Jag vet att folk får jobb, men är de duktiga i jämförelse med riktiga skolor som CTH, KTH etc.
Citera
2007-06-20, 23:51
Medlem
orkzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Jag tänkte förhöra mig om tekniksidan på högskolan i jkpg. Hur ligger den till? Jag vet att folk får jobb, men är de duktiga i jämförelse med riktiga skolor som CTH, KTH etc.

Det är svårt för mig att bedöma eftersom jag inte har läst någon annanstans än i Jönköping. Våra tekniska utbildningar har precis inlett ett samarbete med Chalmers och bytade därför nyligen namn från Ingengörshögskolan till Tekniska högskolan.

Jag läser själv ett av teknikprogrammen och trivs utmärkt. Dessutom kan jag ju passa på att skryta med att min lärare är huvudansvarig för Dreamhack's nätverk. Det borde väl vara ett bevis för att det åtminstonde finns något hopp om kompetens i den här staden
Citera
2007-06-20, 23:55
Medlem
R.Sandlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergie
Nu råkar jag veta om en från Jönköpings internationella ekonomi linjen som är konsult på McKinsey

Jaja, de har väl sänkt kraven på McKinsey eller nåt
Citera
2007-06-21, 12:43
Medlem
Sartres avatar
Det här är troligtvis en litet för avancerad fråga, men har ni/du någon koll på hur de ligger till på forskningsfronten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in