Citat:
Ursprungligen postat av danho
Skulle ju helt klart föredra att bo centralt och nära högskolan, då jag inte är så mycket för att åka buss. Har väl varit ganska bortskämd med att bo nära skolan, under de 12 år jag har gått i skola (+ 1 i förskola) så har jag aldrig bott längre bort än 1 km från skolan.

Skulle gärna ha det så igen men samtidigt så har man väl knappast obegränsat med pengar som student och då kanske det bli för dyrt med ett centralt boende. Så jag får se hur det bli, ska ta tag i letandet när antagningsbeskedet kommer i juli. Eller är det för sent?
orkz// Var bor du? Är det bra där? Några områden man ska hålla sig borta ifrån?
Om du inte är så glad för att umgås med utbytesstudenter kanske du bör hoppa över Råslätt som ligger en halvmil söder om skolan. Där bor du i korridor och har väl en 14kvm för dig själv. Toalett och kök delar du med andra. För att klara av att bo där bör du vara öppen och älska att träffa nya människor, då kommer du ha skitkul! Det är möjligt att det finns andra typer av studentboende där, osäker.
Om du är en blyg svensk som helst håller dig för dig själv vill du bo uppe på Dalvik som ligger 2-3 km väster om skolan, bakom stadsparken. De har jättefina ettor på 25kvm.
Sedan finns det ett ställe som heter Gräshagen, det ligger ungefär 2.5/3 km sydväst från skolan sett. Det är ett jättefint grönt område med mycket trevligt folk, både svenskar och utbytesstudenter.
En hel del studenter väljer att bo i Husqvarna eftersom hyran är avsevärt lägre där. Det är knappa milen öster om stan har jag för mig. Bussförbindelserna i staden är bra, så det är oftast aldrig några problem att ta sig någonstans.
Den bästa lösningen ur ekonomisk synpunkt är egentligen att gadda ihop sig ett par stycken och hyra en 3:a på Dalvik eller i HQ, då bor man väldigt billigt.
Ett tips, kolla in maps.google.com!