2007-06-18, 11:23
Medlem
kronoss avatar
Tja!

Igr kvll s kirra jag ihop en dator och sitter o funderar ver en sak nu.

Ja la in en 512mb och 2st 256or men windows sger att jag bara har 768mb i ram.

Kan det vara s att dessa ram minnen r inte kompatibla med varandra?

Nu minns jag inte vad det r fr mhz etc p dem, men kan det fungera om jag flyttar p deras platser eller dylikt s att windows ska uppfatta att jag har 1024?

Har glmt s jkla mycket nr det gller datorer. Frsta gngen jag kirra en burk nu p 4r. tacksam fr ngon form av svar.

Har Win Xp SP2 om det nu hjlper ngot?
Citera
2007-06-18, 11:44
Bannlyst
Kan vara det att ett 256mb minne helt enkelt r trasigt.
Citera
2007-06-18, 12:19
Medlem
konsultera manualen till ditt moderkort.
moderkorten brukar inte gilla att man kombinerar olika ramsizes hur som helst. det brukar st i manualen vad som accepteras och ej
Citera
2007-06-18, 13:38
Medlem
kronoss avatar
tack ska kolla up det.
Citera
2007-06-18, 13:43
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekadish
konsultera manualen till ditt moderkort.
moderkorten brukar inte gilla att man kombinerar olika ramsizes hur som helst. det brukar st i manualen vad som accepteras och ej

Ja, ldre minnen finns ofta i "dubbelsidiga" och "enkelsidiga" varianter, dr just 512 Mbytes-versionen av datorn egentligen ser ut att vara tv stycken 256 Mbytes minnen. Detta pga att datorn egentligen inte har std fr 512 Mb minnen. Denna 512 Mbytes minne mste d ofta sitta som sista minne fr annars kommer den att kollidera med ett av 256 Mbyte minnena (de hamnar parallellt).

S om man har socklar som r numrerade typ SIMM0, SIMM1 och SIMM2 s skall ofta 512Mb minnet sitta i SIMM2 fr att det skall fungera korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in