2007-06-18, 11:23
Medlem
kronoss avatar
Tja!

Igår kväll så kirra jag ihop en dator och sitter o funderar över en sak nu.

Ja la in en 512mb och 2st 256or men windows säger att jag bara har 768mb i ram.

Kan det vara så att dessa ram minnen är inte kompatibla med varandra?

Nu minns jag inte vad det är för mhz etc på dem, men kan det fungera om jag flyttar på deras platser eller dylikt så att windows ska uppfatta att jag har 1024?

Har glömt så jäkla mycket när det gäller datorer. Första gången jag kirra en burk nu på 4år. tacksam för någon form av svar.

Har Win Xp SP2 om det nu hjälper något?
Citera
2007-06-18, 11:44
Bannlyst
Kan vara det att ett 256mb minne helt enkelt är trasigt.
Citera
2007-06-18, 12:19
Medlem
konsultera manualen till ditt moderkort.
moderkorten brukar inte gilla att man kombinerar olika ramsizes hur som helst. det brukar stå i manualen vad som accepteras och ej
Citera
2007-06-18, 13:38
Medlem
kronoss avatar
tack ska kolla up det.
Citera
2007-06-18, 13:43
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekadish
konsultera manualen till ditt moderkort.
moderkorten brukar inte gilla att man kombinerar olika ramsizes hur som helst. det brukar stå i manualen vad som accepteras och ej

Ja, äldre minnen finns ofta i "dubbelsidiga" och "enkelsidiga" varianter, där just 512 Mbytes-versionen av datorn egentligen ser ut att vara två stycken 256 Mbytes minnen. Detta pga att datorn egentligen inte har stöd för 512 Mb minnen. Denna 512 Mbytes minne måste då ofta sitta som sista minne för annars kommer den att kollidera med ett av 256 Mbyte minnena (de hamnar parallellt).

Så om man har socklar som är numrerade typ SIMM0, SIMM1 och SIMM2 så skall ofta 512Mb minnet sitta i SIMM2 för att det skall fungera korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in