Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns ju en äldre standard också som använder sig av de gamla kabel-tv-näten där man kör internet på ett frekvensområde som normalt skulle tagits upp av en TV-kanal. Man kan få upp till 10 Mbit då, men i de flesta fall är det bara 2 Mbit. Denna standard är dock inte så vanlig i sverige eftersom de flesta kabel-tv-nät inte har stöd för den back-kanal som internet behöver. I USA är det däremot vanligare eftersom där har man använt back-kanalen för pay-by-view funktioner och liknande (i sverige gör man motsvarande via telefon). Denna teknik används knappast vid nyinstallationer idag, utan det är nog i första hand fiber som dras in istället.
Comhem nyinstallerar så mycket de bara orkar. Det enda de behövde göra var att byta ut signalförstärkarna. Frekvensbandet som används ligger inte inom samma band som övrig TV, allt enligt installationsteknikern som jag förhörde när han höll på att montera de nya uttagen. Jag har 24Mbit/s via min kabel och 100Mbit/s är på väg.
Gällande ursprungsfrågan så är ju som sagt fiber inte den enda möjligheten att bli ansluten till ett stadsnät. Jag pratade nyligen med en stadsnätleverantör i min stad och de kunde om vi ville koppla in sig på vårt befintliga koax-nät. Om man sedan kör ADSL, Ethernet, IP-telefoni, TV och/eller annat över den kabeln är ju helt upp till leverantören av tjänsterna. En koax-kabel klarar ju i alla fall ett antal GB/s innan den blir full.
///DM