JAG SOM GAMLINGEN HÄR PÅ BYGGET BER ATT FÅ URSÄKTA FALUKROPP!
-Hon har –säkert??- haft en svår barndom, farsgubben eller kanske nån moster, körde hårt med Falukropp, till att hon nu i denna tiden, försöker att åter-hävda sig. T.ex. med –detta vårdslösa- råds-snackandet här ovan om ”flasha om firmwaren”.
Låt oss i stället försöka hjälpas åt med att klura ut W3r3Wulf:s problem här ovan.
..ett problem som nästan får mig att undra över om det är nått fejk i sammanhanget. –Men det är det ju naturligtvis inte.
===
Och låt oss börja med att förklara: Att det handlar alltså om en styck internetanslutning, som går till en router, dit 2 datorer är anslutna.
Datorerna är anslutna med ett nätverks-anslutnings-kort i respektive dator, å så en kabel till routern.
Nätverks-anslutnings-kortet är installerat/instoppat i datorn, …men jag vet inte riktigt hur man sedan ansluter det till datorn?
–Som någon gärna får berätta!
Jag tror någonting om att OS:et ”hittar”, visar, att kortet är insatt, å så att man skall göra någonting? Bland annat skall ju kortets drivrutin lagras på datorn.
Alltså jag har ju gjort detta på min dator men jag kommer nu inte ihåg hur jag gjorde.
När sedan datorns nätverks-anslutnings-kabel ansluts till routern, känner routerns program av anslutningen, och begär och får det så kallade MAC-numret på nätverks-anslutnings-kortet. Som routern registrerar i sitt program.
Och rimligen kan man konstatera denna registreringen i routerns …heter det meny? Alltså dessa routerns inställnings sidor som man kan läsa av från en ansluten dator; med att man anger något lösenord.
Å så, när man öppnar datorns webbläsar program, …tänker jag mig att det bara är att skriva in den berörda webbadressen å så trycka på Enter?
-Och då undrar jag vad som avses med, som W3r3Wulf skriver här ovan: ”men efter ett tag, så slutade internet (-anslutningen att) fungera på hennes dator.”
Och vad som avses med: ”men bara hennes datorn får in internet. Det är som om min datorn inte förstår att den är inkopplad i routern.”
Texten: ”(Jag) Kan inte ”prata” med routern från min dator heller,” avser väl att det inte går att öppna routerns inställnings sidor. …ja, det är lurt???
Välkommen nu med kommentarer.