2007-06-17, 10:14
Medlem
Halloj,

Nu är det så här att jag inte kan så mycket om datorer men jag hoppas ni förstår vad mitt problem är.

Min syster köpte en bärbar dator för några månader sedan och samtidigt köpte vi en router så båda skulle få internet, men efter ett tag så slutade internet fungera på hennes dator. Därmed lämnade hon in datorn för lagning och dom hittade inget fel, så vi köpte en ny router för bara några dagar sedan, då fungerade allt som det skulle igen.

Men nu har vi ett nytt liknande problem, båda är inkopplade i routern men bara hennes datorn får in internet. Det är som om min datorn inte förstår att den är inkopplad i routern . Kan inte 'prata' med routern från min dator heller, även om jag kunde det förrut...Testat allt jag kan tänka mig, allt från att titta om kablarna sitter i till att formatera om skrothögen.

Fungerade perfekt i förrgår när jag gick för att sova, men igår fungerade det då inte som det skulle. Det måste ha hänt något över natten eftersom jag var den sista vid datorn och att den fungerade bra när jag gick och la mig.

Nåväl, jag hoppas ni förstår mitt problem och att ni även har en lösning till detta. Alla svar är uppskattade

Mvh,

W3r3Wulf
Citera
2007-06-17, 11:40
Moderator
Falukropps avatar
Kan vara så otroligt mycket som spökar med de symptomen du beskriver. Men hade nog testat att flasha om firmwaren på routern som första steg.

Kolla på tillverkarens hemsida, så ska du se att du hittar firmwareupdates till den. Brukar finnas instruktioner för hur du ska uppdatera på samma ställe som du tankar den.
Citera
2007-06-17, 11:48
Medlem
Hmmm, tycks inte hitta något sådant för våran router...Men ska fortsätta leta igen.
Citera
2007-06-17, 13:31
Medlem
JAG SOM GAMLINGEN HÄR PÅ BYGGET BER ATT FÅ URSÄKTA FALUKROPP!

-Hon har –säkert??- haft en svår barndom, farsgubben eller kanske nån moster, körde hårt med Falukropp, till att hon nu i denna tiden, försöker att åter-hävda sig. T.ex. med –detta vårdslösa- råds-snackandet här ovan om ”flasha om firmwaren”.

Låt oss i stället försöka hjälpas åt med att klura ut W3r3Wulf:s problem här ovan.
..ett problem som nästan får mig att undra över om det är nått fejk i sammanhanget. –Men det är det ju naturligtvis inte.

===
Och låt oss börja med att förklara: Att det handlar alltså om en styck internetanslutning, som går till en router, dit 2 datorer är anslutna.
Datorerna är anslutna med ett nätverks-anslutnings-kort i respektive dator, å så en kabel till routern.
Nätverks-anslutnings-kortet är installerat/instoppat i datorn, …men jag vet inte riktigt hur man sedan ansluter det till datorn?

–Som någon gärna får berätta!

Jag tror någonting om att OS:et ”hittar”, visar, att kortet är insatt, å så att man skall göra någonting? Bland annat skall ju kortets drivrutin lagras på datorn.
Alltså jag har ju gjort detta på min dator men jag kommer nu inte ihåg hur jag gjorde.

När sedan datorns nätverks-anslutnings-kabel ansluts till routern, känner routerns program av anslutningen, och begär och får det så kallade MAC-numret på nätverks-anslutnings-kortet. Som routern registrerar i sitt program.
Och rimligen kan man konstatera denna registreringen i routerns …heter det meny? Alltså dessa routerns inställnings sidor som man kan läsa av från en ansluten dator; med att man anger något lösenord.

Å så, när man öppnar datorns webbläsar program, …tänker jag mig att det bara är att skriva in den berörda webbadressen å så trycka på Enter?
-Och då undrar jag vad som avses med, som W3r3Wulf skriver här ovan: ”men efter ett tag, så slutade internet (-anslutningen att) fungera på hennes dator.”
Och vad som avses med: ”men bara hennes datorn får in internet. Det är som om min datorn inte förstår att den är inkopplad i routern.”

Texten: ”(Jag) Kan inte ”prata” med routern från min dator heller,” avser väl att det inte går att öppna routerns inställnings sidor. …ja, det är lurt???

Välkommen nu med kommentarer.
Citera
2007-06-17, 13:44
Moderator
Falukropps avatar
Och jag ber i min tur om att få ursäkta herr Gavne för hans svåra ålderdom. Alzheimern verkar ha tagit ut sin rätt.

Åter till ämnet.

W3r3Wulf, vad har du för router? Kanske lyckas bättre med att hitta grejorna du behöver.
Står det inte på framsidan av den så kolla etiketten på undersidan. Fabrikat och modellbeteckning är det som är intressant.
Citera
2007-06-17, 14:05
Medlem
EN REFLEKTION BARA.

Att det kan väl inte vara rätt att benämna routerns program för ett firmware. Alltså ett –mer eller mindre- fast program. ...som Falukropp gör här ovan?
Som …väl? ja rätta mig gärna om jag har fel! Detta programmet i routern är, helt enkelt routerns arbetsprogram till elektroniken i routern. Som ett OS i en dator.
Och att man ju, högst normalt ändrar i programmet, registrerar anslutna datorer, ställer in olika förhållanden för routerns verksamhet, bland annat kryptering. …väl?

====
Om min Alzheimer, som alltså Falukropp vet berätta om här ovan, -e´re ju fantastiskt att jag kan förklara datorsammanhangen –som här ovan- …som många lärda här på Flashback har väldiga problem med.
Citera
2007-06-17, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Och jag ber i min tur om att få ursäkta herr Gavne för hans svåra ålderdom. Alzheimern verkar ha tagit ut sin rätt.

Åter till ämnet.

W3r3Wulf, vad har du för router? Kanske lyckas bättre med att hitta grejorna du behöver.
Står det inte på framsidan av den så kolla etiketten på undersidan. Fabrikat och modellbeteckning är det som är intressant.

Tillverkaren är då Mici, och den heter "KN-S1060". Ni får ursäkta mig att det kanske tar lite tid för mig att svara. Som sagt, min dator får inte in internet just nu och systern min är lite seg.

Men ska ta och läsa allt som skrivits en gång till, då jag faktiskt kan ta mig den tid som behövs utan att någon gnäller över att jag tar lång tid på mig .

Kanske ska passa på att säga att kopplar man in min broders dator i stället för min till routern så fungerar det som det ska, kanske är dags att köpa en ny...Den börjar bli lite gammal nu. Och jag hoppas ni förstår vad jag menar, min svenska är då lite klumpig. Pratar till 90% på engelska eftersom jag till stor del spelar endast med Amerikaner och dylikt.
Citera
2007-06-17, 15:49
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W3r3Wulf
Tillverkaren är då Mici, och den heter "KN-S1060". Ni får ursäkta mig att det kanske tar lite tid för mig att svara. Som sagt, min dator får inte in internet just nu och systern min är lite seg.

Men ska ta och läsa allt som skrivits en gång till, då jag faktiskt kan ta mig den tid som behövs utan att någon gnäller över att jag tar lång tid på mig .

Kanske ska passa på att säga att kopplar man in min broders dator i stället för min till routern så fungerar det som det ska, kanske är dags att köpa en ny...Den börjar bli lite gammal nu. Och jag hoppas ni förstår vad jag menar, min svenska är då lite klumpig. Pratar till 90% på engelska eftersom jag till stor del spelar endast med Amerikaner och dylikt.

Åhå, forumet lär inte springa iväg, så ta den tid du behöver

Kikade runt lite efter din router och förstår varför du inte lyckades hitta något av relevans. Fick upp sisådär en miljon träffar på kinesiska men ingenting på engelska.
Dock, är du helt säker på att du fått modellbeteckningen rätt? Hittade en med en mycket snarlik beteckning, du kan väl kolla om det inte i själva verket är den det är frågan om:

http://www.mici.com.tw/products/router/MN-KR-1060S.html

Det är ju inte helt omöjligt att de lyckats kasta om bokstäverna lite också mellan supportsidan och etiketten på routern. Asiater och latinska tecken brukar kunna vara en rätt dålig kombination :>
Citera
2007-06-17, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Åhå, forumet lär inte springa iväg, så ta den tid du behöver

Kikade runt lite efter din router och förstår varför du inte lyckades hitta något av relevans. Fick upp sisådär en miljon träffar på kinesiska men ingenting på engelska.
Dock, är du helt säker på att du fått modellbeteckningen rätt? Hittade en med en mycket snarlik beteckning, du kan väl kolla om det inte i själva verket är den det är frågan om:

http://www.mici.com.tw/products/router/MN-KR-1060S.html

Det är ju inte helt omöjligt att de lyckats kasta om bokstäverna lite också mellan supportsidan och etiketten på routern. Asiater och latinska tecken brukar kunna vara en rätt dålig kombination :>

Mjo, det kan vara rätt svårt om man inte kan Kinesiska. Kan ett enda ord och det är mer ett själsord .

Visst skrev jag rätt, exakt som det stod på routern. Man kan aldrig vara säker så skickade ett nytt brev till deras Support, fick inget svar när det gällde den gamla routern. Men som du sa, mycket möjligt att dom har kastat om bokstäverna.
Citera
2007-06-17, 21:33
Medlem
Efter en massa desperata försök fick jag det att fungera igen, ingen anning om hur men jag gjorde visst något rätt .

Tack för hjälpen .
Citera
2007-06-17, 22:04
Medlem
HALLÅ DÄR! …VA´RE ÄNDÅ FEJK? EN ROLIG SÖNDAG!?

Å så ju!!!!! nätverket har ju fungerat tidigare. Som trådskaparen skriver i rubrikinlägget: ”… men efter ett tag, så slutade internet (anslutningen att) fungera på hennes dator. …varför tror W3r3Wulf inte att det skall hända igen???????

-Men OK, den drygt halvtimman som jag lade ner på min redogörelse i inlägget nummer 4, har förhoppningsvis gett, någon, några av de 90-tal besökarna som kom till något matnyttigt. Å så inte minst, får vi se upp, nästa gång denna, lite märkliga signaturen, ja bara det igenkännande språkbruket, dyker upp igen, någonstans på Internet.
Citera
2007-06-17, 22:50
Medlem
Ummm, jag sa aldrig att jag inte trodde det ska hända igen. Dessutom, även om jag hade sagt det så spelar det ingen roll, det skadar inte att försöka vara positiv.

Hur som helst, det är löst nu och jag kommer inte behöva oroa mig för det förrens det händer igen. Eller om det ens kommer hända igen.

*Case closed*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in