2007-06-17, 01:50
Medlem
BaldiNs avatar
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1096677,00.html

Verkar som om att högern har börjat städa upp lite i den svenska skolan, tycker att det låter ganska bra.
Citera
2007-06-17, 01:58
Medlem
kattungas avatar
Har det någon större betydelse egentligen?

Jag ser inget negativt i det hela, men inget positivt heller!? Det hela avgörs ju hur effektiv undervisningen är. Visserligen kan det nog vara positivt med tidigare skolstart, men det är väl knappast positivt med längre skola?

Kortare och effektivare skola är jag för. Takten är alldeles för låg och det är väl det som är boven till det hela. Skolan är slapp och då blir eleverna slappa. Undervisningen är långsam och eleverna blir uttråkade.
Citera
2007-06-17, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaldiN
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1096677,00.html

Verkar som om att högern har börjat städa upp lite i den svenska skolan, tycker att det låter ganska bra.

Oj, dom går från klarhet till klarhet på skolområdet! Bra att dom avvecklar den meningslösa sexårsverksamheten vars funktion var ytterst oklar. Mycket bättre att börja i riktig skola ett år tidigare.

Bara man inte gör misstaget och snackar om "mjukstart" nu, som när man skulle "mjukstarta" med franska/tyska i sexan. Resultatet blev att eleverna fick en usel start och det smittade sen av sig på hela frans/tyskinlärningen. Man ska helt enkelt göra exakt samma saker ett år tidigare.

Flexibel skolstart är populisitiskt trams som låter bra men är meningslöst. Däremot kan det naturligtvis finnas en liten större andel barn (ffa pojkar) vars skolstart måste skjutas upp om man börjar vid sex.
Citera
2007-06-17, 02:08
Medlem
Jag har enbart positiva minnen från lekis och tror inte man var riktigt mogen för skola när man var sex år, så jag ser ingen anledning till att förlänga grundskolan till 10 år. Problemet i dag är väl knappast att vi har för kort skola utan att det är tvärtom, allt är ju uppbyggt kring att man ska fullfölja gymnasial utbildning för att därefter helst även gå högskola.

Bästa lösningen är väl att föräldrarna själva ska få bestämma. Fungerar ju lite så redan idag då vissa börjar tidigare.
Citera
2007-06-17, 02:27
Medlem
Oscarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Jag har enbart positiva minnen från lekis och tror inte man var riktigt mogen för skola när man var sex år, så jag ser ingen anledning till att förlänga grundskolan till 10 år. Problemet i dag är väl knappast att vi har för kort skola utan att det är tvärtom, allt är ju uppbyggt kring att man ska fullfölja gymnasial utbildning för att därefter helst även gå högskola.

12 timmar lek om dagen är väl inte nödvändigt vid 6 års ålder? När jag gick första klass hade vi om jag minns rätt 3 lektioner per dag, varje lektion var 1 timme. Skolan var mellan 08-13:20. 9 timmar lek, 3 timmar skola är fullständigt rimligt även för en 6åring, skulle även förespråka för 5åringar.

Jag tycker att det är viktigare att börja tidigare än att ha en lång skolgång, hade gärna sett att gymnasiet slutade då man var 18 år istället för 19 t.ex. Ganska löjligt att bli myndig med ett år kvar i gymnasiet, fejk-myndig.
Citera
2007-06-17, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscarsson
12 timmar lek om dagen är väl inte nödvändigt vid 6 års ålder? När jag gick första klass hade vi om jag minns rätt 3 lektioner per dag, varje lektion var 1 timme. Skolan var mellan 08-13:20. 9 timmar lek, 3 timmar skola är fullständigt rimligt även för en 6åring, skulle även förespråka för 5åringar.

Jag tycker att det är viktigare att börja tidigare än att ha en lång skolgång, hade gärna sett att gymnasiet slutade då man var 18 år istället för 19 t.ex. Ganska löjligt att bli myndig med ett år kvar i gymnasiet, fejk-myndig.

Håller med om att man borde sluta tidigare - åtminstone borde yrkesgymnasister det. Det är både bra för samhället och för den enskilde. Vidare borde man gå i skolan en större del av året - lärarna borde ha lika lång semester som alla andra (och eleverna något längre - lärarna behöver några veckor för planering o dyl).
Citera
2007-06-17, 02:38
Medlem
cavalls avatar
varför inte "bygga" in gymnasiet i grundskolan istället.
Citera
2007-06-17, 03:26
Medlem
Sprajts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
varför inte "bygga" in gymnasiet i grundskolan istället.

Kan jag hålla med om, skulle man hoppa av efter 9an nu så har man ingen större chans på arbetsmarknaden iallafall. För att få jobb idag så måste man minst ha gymnasieutbildning om ens det räcker...
Citera
2007-06-17, 05:14
Medlem
Usch alldeles för länge. Tidigare skolstart kan väl vara bra, men antar att det gör från eller till. Det behövs en intensivare skolgång. Det är alldeles för mycket repetition och annat trams som tar upp en massa tid. Sju år räcker gott och väl. Med fyra år yrkesinriktat gymnasium efter det så ska arbetskraften lättare hitta arbete.

Nu är kunskapsnivån hos gymnasieutexaminerade på dagisnivå jämfört med andra EU länder. Även om man är 2 år äldre än dem.
Citera
2007-06-17, 05:19
Medlem
Sverige har ju typ den senaste skolstarten i världen så det här ser jag enbart som positivt. Alla jävla white trash-sossar som inte pallar förändra något kan äta min bajs.
Citera
2007-06-17, 09:13
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Jag är väldigt glad över att jag är så gammal som jag är. Jag minns när jag var barn och skulle börja den förbannade skolan. Jag hade nio år framför mig och det kändes helt hopplöst. Nio år av konstant skärseld.
Hade jag varit barn idag och haft ännu fler år av plåga, hopplöshet, meningslöshet och förnedring framför mig så hade jag aldrig ens försökt att gå dit.

Dagens samhälle där alla ska vara akademiker för att ha en chans att få jobb är ingenting för mig så jag ska nog sluta med att gnälla och istället vara tacksam över att jag har ett jobb, sitter säkert i sadeln och att jag har uppnått den ålder som jag faktiskt har.

Men däremot så har jag märkt att oavsett hur länge ungarna går i skolan idag så kan de ju för fan mindre än vad jag kan, de har ingen som helst allmänbildning, ingen hyfs, ingen stil, ingenting.
Så dagens skola är rena skiten, det skulle helt klart behövas en rejäl uppryckning.
Till att börja med så kan man ju införa ordning och reda samt ställa lite krav.
Citera
2007-06-17, 09:55
Medlem
Kivans avatar
Jag håller med Hårdrockaren, fy fan för mer skola! Sänk istället längden till fyra års grundskola.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in