Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-15, 18:27
  #1
Medlem
För att göra en lång historia kort:
Invasion av myror på tomten- fruktträd dör, bärbuskar dör, m. m, m. m.
Strött "Myrr" kring de buskar och träd som fortfarande lever, men det verkar inte verka så bra?! Myrorna verkar skövla alltmer här...

Men vilket medel är effektivast mot myror? Använt "Myrr" och strött enligt anvisning. Men det verkar inte hjälpa!?
Är "Radar" effektivare mot myror? Eller finns det andra medel att köpa som är bättre? Eller skall man ta till "andra medel... "?

Myrorna har numera även börjat husera inomhus...... med facit i hand, så verkar det verkligen handla om en myrinvasion här. Hur rusta sig bäst inför detta "Myrornas krig"?
Citera
2007-06-15, 18:54
  #2
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Beror på vilket resultat du vill ha...eller förväntar dig...

Mina rekommendationer:

1. Anticimex Snip Myrmedel
Strös ut i många små högar, ca 1tsk per hög, i området där myrorna har sina bon. Fyll på om det regnat eller om daggen klumpat ihop pulvret/kornen. Rensar ut alla samhällen inom 5meter på ca 2 veckor.

2. Myrr
Strö ut tunt! Strö ut ofta! Utomhus! I början 2 gånger per dag. Efter 2-3 dagar 1gång per dag. Rensar ut samhällena inom 2-3meter, mest effektivast för de som bor just där man strör ut det.

3. Baythion
Vattnas ut. Blanda 2dl i 10L vatten. Vattna 1gång per dag i 3dagar, rakt över myrsamhällena. Rensar bara de bon som blir träffade.

X. Radar/Raid m.m.
Spraya på myrorna. Dödar bara de myror som går där man sprutat. Tappar verkan efter 1-4timmar utomhus. Samhällena dör ej! Verkar avskräckade, så sprayas dörrposter etc. så vill de ej passera. Denna effekt håller i ca 1 vecka.

Y. Myrdosor.
I princip verkningslösa utomhus. Ibland mycket effektiva inomhus. Mata in myrorna med sockrig saft eller honung en dag innan. Ställ sedan dosorna exakt där sockret var. Kan döda hela myrsamhällen om man gör rätt.

Z. Salt, vitpeppar, kanel, ingefära, sågspån, aska m.m.
Folktro... Lika effektivt som att vifta med en självdöd gädda i solnedgången en söndag i juli. Eller i bästa fall ren placebo... Myrorna flyttar självmant ut när det blivit tillräckligt med bladlöss i buskar och andra växter.
Citera
2007-06-15, 19:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Beror på vilket resultat du vill ha...eller förväntar dig...

Mina rekommendationer:

1. Anticimex Snip Myrmedel
Strös ut i många små högar, ca 1tsk per hög, i området där myrorna har sina bon. Fyll på om det regnat eller om daggen klumpat ihop pulvret/kornen. Rensar ut alla samhällen inom 5meter på ca 2 veckor.

2. Myrr
Strö ut tunt! Strö ut ofta! Utomhus! I början 2 gånger per dag. Efter 2-3 dagar 1gång per dag. Rensar ut samhällena inom 2-3meter, mest effektivast för de som bor just där man strör ut det.

3. Baythion
Vattnas ut. Blanda 2dl i 10L vatten. Vattna 1gång per dag i 3dagar, rakt över myrsamhällena. Rensar bara de bon som blir träffade.

X. Radar/Raid m.m.
Spraya på myrorna. Dödar bara de myror som går där man sprutat. Tappar verkan efter 1-4timmar utomhus. Samhällena dör ej! Verkar avskräckade, så sprayas dörrposter etc. så vill de ej passera. Denna effekt håller i ca 1 vecka.

Y. Myrdosor.
I princip verkningslösa utomhus. Ibland mycket effektiva inomhus. Mata in myrorna med sockrig saft eller honung en dag innan. Ställ sedan dosorna exakt där sockret var. Kan döda hela myrsamhällen om man gör rätt.

Z. Salt, vitpeppar, kanel, ingefära, sågspån, aska m.m.
Folktro... Lika effektivt som att vifta med en självdöd gädda i solnedgången en söndag i juli. Eller i bästa fall ren placebo... Myrorna flyttar självmant ut när det blivit tillräckligt med bladlöss i buskar och andra växter.



Tack o tack! Jag vet var myrornas brevlåda bor...

Nu skall jag prova dina tips. Tror jag mixar 1, 2, 3 och X, Y, Z, i en och samma granat, då mitt syfte är att utrota dem. Åtminstone skall de "veta att de lever". Eller i vart fall då att de "levde".

Återkommer för en slutrapport(I den händelse jag själv då överlever attacken ifråga).
Citera
2007-06-15, 20:00
  #4
Medlem
Köp ett fat med diesel så har du inte några myrproblem längre.
Inte lätt att bestämma sig alltid.
Citera
2007-06-15, 20:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frankelius
Köp ett fat med diesel så har du inte några myrproblem längre.
Inte lätt att bestämma sig alltid.

Jo, har tänkt på t. ex bensin(jo, diesel är inte samma), men har även husdjur på tomten att tänka på... Och lite det som hämmar mig i mitt "krigiska tillstånd" och mina idéer till att utrota myrorna.

Men salt, då? Vanligt, hederligt salt att strö på? Tror inte husdjuren lapar i sig av detta, precis?!
Citera
2007-06-15, 20:07
  #6
Medlem
HerrSeriöss avatar
1. Snus
2. Biltema rostspray
3. OKQ8 rostspray
Citera
2007-06-15, 20:10
  #7
Medlem
magnees avatar
En jobbarkompis hällde myrsyra ner i en av deras ingångar...då vart det tydligen massflykt.

Så saker med väldigt stark odör borde fungera...ammoniak kanske?
Citera
2010-05-28, 17:38
  #8
Medlem
Napalm!
Citera
2010-05-28, 22:29
  #9
Medlem
Wu-Tangs avatar
Valfritt brännbart ämne. Vattna ORDENTLIGT tio meter runt boet och dra sedan på ditt brännbara ämne där de bor. En tändsticka senare så är myrorna inte så glada längre..
Citera
2010-05-28, 22:37
  #10
Medlem
Safanas avatar
Man kan väl strö ut något mjöl som de äter, varpå det sväller i magen och de dör? Vet inte vilken typ som ökar mest i massa. Annars har jag hört att aspartamet i Fun Light dödar dem. De tror de äter socker fast de egentligen får nervgift i sig.
Citera
2011-06-08, 20:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Z. Salt, vitpeppar, kanel, ingefära, sågspån, aska m.m.
Folktro... Lika effektivt som att vifta med en självdöd gädda i solnedgången en söndag i juli. Eller i bästa fall ren placebo... Myrorna flyttar självmant ut när det blivit tillräckligt med bladlöss i buskar och andra växter.
Just när det gäller vitpeppar så kan jag intyga att det fungerar till 100%. Man måste lokalisera boet dock, det räcker inte att bara skvätta runt lite där myrorna brukar vara. Hitta boet och mata på med mald vitpeppar, man märker resultatet direkt. Billigt, garanterat miljövänligt och fungerar helt perfekt.
Citera
2011-06-09, 20:16
  #12
Moderator
Tystnads avatar
Myrdosor är i princip helt värderlösa ,så dessa rekommenderar jag er att aldrig köpa!
Myrorna går ju fan bara runt dom !

Då är Nippon Myrmedel på tub desto effektivare.

Blir man inte av med dom ändå så är enda lösningen att kontakta Anticimex som kommer och strör ut betydligt kraftfullare medel än vad allmänheten har möjlighet(tillåtelse) att köpa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback