2007-06-22, 13:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Här kan...

...den intreserade läsa på:
http://www.nyteknik.se/art/42272
Blir nog inget i UK: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=661346
http://www.baesystems.com/ProductsServices/landa_hagg_product_sep.html
http://www.baesystems.com/BAEProd/groups/public/documents/bae_publication/bae_pdf_landa_sepbrochure.pdf

Bra blir det säkert, men blir det till en försvarlig kostnad, och i tillräckligt antal?
Vad gäller beväpning, kan man nog hänga på ungefär detsamma som på CV90, dvs allt från 25mm till 12cm strvkanon, eller dubbla 12 cm grk, robotar etc. Det som styr är sannolikt dimensioner och vikter för att kunna flygtransportera.
Citera
2007-06-23, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Bra blir det säkert, men blir det till en försvarlig kostnad, och i tillräckligt antal?

Nu har britterna dumpat SEP från deras FRES-projekt vilket skulle inneburit en order på upp till tretusen stycken och istället fokuserat på de betydligt större alternativen. SEP har fortfarande en teoretisk chans vad gäller britternas kommande inköp av en bandgående vagn, men inte heller där tror jag mycket på SEP, helt enkelt för att vagnen är för liten.

Om vi utgår från att enbart Sverige kommer köpa in SEP och ersätta gamla bandvagnar och dylikt, kan det i teorin röra sig om upp till femhundra stycken om vi enbart ser till ett beräknat behov, men i praktiken skulle det förvåna mig om man beställer särskilt mycket mer än etthundra.

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Vad gäller beväpning, kan man nog hänga på ungefär detsamma som på CV90, dvs allt från 25mm till 12cm strvkanon, eller dubbla 12 cm grk, robotar etc. Det som styr är sannolikt dimensioner och vikter för att kunna flygtransportera.

SEP är som Knightone påpekade inte särskilt stor, det är som en stor låda med hjul, till storleken snarast som en större personbil och inte en lastbil som XA-203, Patria AMV och så vidare. Det går med andra inte att slänga på en AMOS hur som helst.

Frågan är bara om det överhuvudtaget finns ett behov av så små vagnar. Jag tror inte det. Ett nyckelord numera för de lite större länderna är ju "flygtransport", och detta ämnar tyskarna lösa för såväl sitt bandgående stridsfordon Puma som hjulgående Boxer genom att vagnarna har löstagbara pansarmoduler. Puman kan alltså bantas ner, flygtransporteras och sedan vid behov få extra pansarmoduler så att dess skyddsnivå blir närmast som hos en stridsvagn. Avseende SEP:s lätta grundvikt tvivlar jag på att man kan slänga på särskilt mycket extrapansar på den.
Citera
2007-06-23, 21:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är...

Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Om vi utgår från att enbart Sverige kommer köpa in SEP och ersätta gamla bandvagnar och dylikt, kan det i teorin röra sig om upp till femhundra stycken om vi enbart ser till ett beräknat behov, men i praktiken skulle det förvåna mig om man beställer särskilt mycket mer än etthundra.

...mycket möjligt. Den svenska försvarspolitiska seriösiteten är ju inte riktigt som förr. Måhända blir majoriteten i alla fall hjulgående.

Citat:
SEP är som Knightone påpekade inte särskilt stor, det är som en stor låda med hjul, till storleken snarast som en större personbil och inte en lastbil som XA-203, Patria AMV och så vidare. Det går med andra inte att slänga på en AMOS hur som helst.

Utrymmesmässigt är det kanske bökigt, men kan man ha ett AMOS-torn på stridbåt, så bör man kunna lös sab, upphängning etc här också. Men visst litenheten , har fördelar och nackdelar.

Citat:
Frågan är bara om det överhuvudtaget finns ett behov av så små vagnar. Jag tror inte det. Ett nyckelord numera för de lite större länderna är ju "flygtransport", och detta ämnar tyskarna lösa för såväl sitt bandgående stridsfordon Puma som hjulgående Boxer genom att vagnarna har löstagbara pansarmoduler. Puman kan alltså bantas ner, flygtransporteras och sedan vid behov få extra pansarmoduler så att dess skyddsnivå blir närmast som hos en stridsvagn. Avseende SEP:s lätta grundvikt tvivlar jag på att man kan slänga på särskilt mycket extrapansar på den.

Vi får väl se. Vikt är en sak, volym en annan. Även volym/omfång har betydelse. Det beror ju också på vilken typ av påhängspansar man tänker sig. I Sverige har ju inte aluminiumpansar slagit, men tänker man lättviktspansar i kombinationer av aluminium, kevlar, keram så kanske det inte är otänkbart. Fast som god svensk vill jag förstås helst ha rejäl pansarplåt från Avesta.
Det blir nog inga problem att flygtransportera SEP, men sedan måste den ju kunna åstadkomma något är den är framme också. En operativ asekt är ju hur mycket underhåll den kräver, och om det minskar (gummiband etc) så torde de vara en stor fördel, som uppväer mycket annat.
Citera
2007-06-24, 00:24
Medlem
Citat:
Nu har britterna dumpat SEP från deras FRES-projekt vilket skulle inneburit en order på upp till tretusen stycken och istället fokuserat på de betydligt större alternativen. SEP har fortfarande en teoretisk chans vad gäller britternas kommande inköp av en bandgående vagn, men inte heller där tror jag mycket på SEP, helt enkelt för att vagnen är för liten.

dumpad skulle jag inte säga att den är. De vagnar som vart uttagen till proven för FRES var vagnar som var i produktion eller i produktionsuppstart.

Och det utvecklas 3 versioner av SEP vara av en var mer specifik mot den Brittiska marknaden.

Och angående "Bör Sverige fortsätta utveckla och slutligen anskaffa (fordonet) SEP?": Det är inte direkt så att Sverige står för den stora utveckligskostnaden för SEP.
Citera
2007-06-24, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wh4xx0r
Och angående "Bör Sverige fortsätta utveckla och slutligen anskaffa (fordonet) SEP?": Det är inte direkt så att Sverige står för den stora utveckligskostnaden för SEP.

Utvecklingen sker i samarbete med FMV och Försvarsmakten.
Citera
2007-06-24, 00:30
Medlem
Citat:
Utvecklingen sker i samarbete med FMV och Försvarsmakten.

Det sker även i samarbete med andra.
Citera
2007-06-24, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wh4xx0r
Det sker även i samarbete med andra.

Menar du nu att FMV och Försvarsmakten inte har en avsevärd roll i utvecklingsarbetet av SEP?
Citera
2007-06-24, 00:36
Medlem
Jag menar att dom inte står för de största utgifterna för utveckligsarbete.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in