2007-06-16, 18:53
Medlem
Moonerss avatar
1.1 miljarder och man kan inte lägga ut lite extra pengar för att skaffa en ordentlig och fin gräsmatta? Jisses.

Jag fattar inte hur de ska få ihop 1.1 miljarder, och att de dessutom ska bygga för 30 000 när bajen drar typ 12 000 just nu?

Förhoppningsvis dröjer arenan ett bra tag och hoppas verkligen inte att de lägger konstgräs.
Citera
2007-06-16, 19:31
Medlem
paaalles avatar
Flera externa finansiärer har visat intresse och Appelqvist själv säger att finansieringen av arenan inte kommer vara något större problem.

Angående kapaciteten så tycker jag att 30 000 känns lite i överkant men jag är övertygad om att vårt publiksnitt kan öka ganska mycket. På Söderstadion finns det inte så många bra platser. Klacken är slutsåld i varje match och på sittplatssektionerna brukar det bara finnas platser kvar längst ner på läktaren eller längst ut i hörnen. Den enda läktaren där det allt som oftast brukar finnas en hel del platser kvar är Östra, en ståplatsläktare utan tak med dålig lutning som utifrån ser ut som en byggnadsställning.
Citera
2007-06-16, 19:46
Medlem
Judyjetsons avatar
Fan va positivt! Även om jag älskar Söderstadion så känns det som den inte hör hemma på 2000-talet. Kolla bara på västra läktarn. Hoppas det blir en stor kortsida för klacken och motståndarna får en del av den andra.
Citera
2007-06-16, 19:54
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahyeahyeah
Känns som en lite väl pessimistisk bild att måla upp ärligt talat. Nog kommer det finnas evenemang som lämpar sig bättre på en arena storleksmässigt mittemellan Globen eller nya nationalarenan. Globen tar väl ca 17 000 på koncerter och nya nationalarenan lär väl bli kring 60-65 000 med folk på plan.
(Därför rätt roligt och smart att se att Göteborg funderar på att utöka nya Ullevi till 70 000 för att behålla greppet om de största koncerterna.)
Dock kommer väl Hammarby och Djurgården behöva tampas med varandra om liknande arrangemang.

Pessimistisk och pessimistisk. Det känns bara väldigt osannolikt att Hammarby skulle kunna tjäna några stora pengar på att äga arenan själv, jämfört med t ex IFK eller AIK. Rent driftsmässigt skulle det faktiskt inte förvåna mig om göteborgsklubbarna får hyra den nya arenan mycket billigare (tre klubbar på samma arena, snäll kommun) än vad Hammarby kommer betala i motsvarande driftskostnader för sin nya arena. Därmed ska det till mer än någon enstaka koncert per år för att man verkligen ska tjäna bra med pengar i jämförelse med andra klubbar som inte äger sina arenor. Därmed inte sagt att Hammarby kommer att "gå back" i jämförelse, men att hoppas på någon FCK-effekt är överdrivet optimistiskt, i min mening.

/feldgrau
Citera
2007-06-16, 21:11
Medlem
yeahyeahyeahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Pessimistisk och pessimistisk. Det känns bara väldigt osannolikt att Hammarby skulle kunna tjäna några stora pengar på att äga arenan själv, jämfört med t ex IFK eller AIK. Rent driftsmässigt skulle det faktiskt inte förvåna mig om göteborgsklubbarna får hyra den nya arenan mycket billigare (tre klubbar på samma arena, snäll kommun) än vad Hammarby kommer betala i motsvarande driftskostnader för sin nya arena. Därmed ska det till mer än någon enstaka koncert per år för att man verkligen ska tjäna bra med pengar i jämförelse med andra klubbar som inte äger sina arenor. Därmed inte sagt att Hammarby kommer att "gå back" i jämförelse, men att hoppas på någon FCK-effekt är överdrivet optimistiskt, i min mening.

/feldgrau

Tror inte heller jag på någon FCK-effekt. Men det kommer hur som helst att ge ett betydligt bättre utgångsläge än vad vi har nu. Om Hammarby jobbar på rätt sätt (och om det blir verklighet dvs). Det kommer inte bara vara att luta sig tillbaka och tro att allt ska gå av sig självt när en ny arena står klar.
Citera
2007-06-16, 21:19
Medlem
yeahyeahyeahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooners
Jag fattar inte hur de ska få ihop 1.1 miljarder, och att de dessutom ska bygga för 30 000 när bajen drar typ 12 000 just nu?

Nej, ca 25 000 med möjlighet att bygga ut är betydligt bättre lösning. Vill det sig illa så kan det till och med bli 'tråkigare' att gå på en ny större arena som är halvtom än nuvarande Söderstadion vilket snarare kan leda till ett publiktapp. Men det är en svår avvägning och jag är inte säker på att jag resonerar mer riktigt än det liggande förslaget. Förhoppningsvis är det bara jag som är överdrivet negativ och kortsiktig, men det vete fan.
Citera
2007-06-17, 00:52
Bannlyst
En klubb med sådan kontroll på sina spelarkontrakt att nästan halva startelvan försvinner som bosmanfall ska hantera ett byggprojekt för 1,1 miljarder... Lycka till...
Citera
2007-06-18, 09:06
Avslutad
Citat:
Frågan är om det kommer att vara en så speciellt stor faktor i Hammarbys fall. Alla större evenemang i Stockholmsområdet lär väl ändå förläggas till den nya nationalarenan, och 30 000 är lite för stort för de evenemang som tidigare har hållits i Globen och andra mindre arenor. Anledningen till att FCK kunnat tjäna så mycket på Parken är att 1) det är den största arenan i området och 2) DBU lovade att spela alla landskamper där. En eventuellt ny Bajen-stadion uppfyller varken 1) eller 2).

/feldgrau

SvFF har själva sagt att dom behöver en 30k arena till för att kunna söka EM (så alla evenemang kommer inte nödvändigtvis i Solna).

Ja, FCK är lite speciellt men att Parken skulle vara den enda arenan håller jag inte med om. Bröndbys arena tex (som oxå genererar massa pengar till Bröndby).

30k är inte för stort för alla övriga evenemang. Stadion har många gånger varit för liten för många konserter som Stockholm tappat till Göteborg (och Nya Ullevi).
Vet inte om SvFF kommer att vara en konkurent om dessa eller om dom kommer att skita i att använda Nya National arenan för sådan. Den stora fördelen som Nya söderstadion har är att den ligger i Stockholm. Man kan med andra ord visst säga att Nya söderstadion kommer att vara största arenan i området.
Man tar fram en ekonomisk plan och oavsett om mina spekulationer stämmer eller ej så litar jag på att de som ligger bakom planen kan sitt shit.

30k är optimalt för Hammarby iaf även om det betyder 15 000 tomma stolar i vissa matcher.
Citera
2007-06-18, 09:19
Medlem
Tebos avatar
Det är inget nytt som kommer upp i aftonbladets artikeln, men att vi skulle vara på ruta noll stämmer inte. Så vitt jag förstått är det så gott som klart var arenan kommer att stå, och eftersom marken Söderstadion står på är värd mer än den nya platsen så kommer den nya marken vara i princip gratis. För några år sen lovade staden något i stil med 116 miljoner för att fräscha upp Sös, vår ledning ansåg dock att det vore bättre att lägga de pengarna på en ny arena, men jag är osäker om det fortfarande gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av Antiloop
En klubb med sådan kontroll på sina spelarkontrakt att nästan halva startelvan försvinner som bosmanfall ska hantera ett byggprojekt för 1,1 miljarder... Lycka till...
Du kanske inte bör uttala dig om sådan du inte har någon som helst koll på, det får dig bara att se ut som en idiot. Men jag antar att du redan är van vid det.
Citera
2007-06-18, 09:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Crooken
Nu kommer jag låta rätt negativ men på vilket sätt ger detta förslaget något nytt jämnfört med det som kommit fram tidigare?
Så som jag förstår så står man fortfarande i praktiken på ruta 0?

Skillnaden nu är att Hammarby kör sitt egna rejs. Tidigare har staden drivt frågan då man väldigt gärna vile bygga en multikulti arena för 60 000 där det stor "Billström Arena" med stora bokstäver på.
När SvFF beslutade sig för att inte vara med på detta utan skulle bygga sin egna arena i Solna så hade Billström svårt att få igenom sitt förslag (trots att hon försökte kämpa vidare, helt ensam).

Sedan tröttnade Bajen på politikerna och startade sitt egna utredning och har kommit så pass långt att finansieringen planen bara skall godkännas och nu kommer man börja titta på arenor (oklart om det blir arkitekt tävling eller om Hammarby bara bestämmer sig för en arkitekt firma).

Jag har dock förståelse för om oinsatt folk är väldigt skeptiska.
Citera
2007-06-18, 09:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mooners
1.1 miljarder och man kan inte lägga ut lite extra pengar för att skaffa en ordentlig och fin gräsmatta? Jisses.

Förhoppningsvis dröjer arenan ett bra tag och hoppas verkligen inte att de lägger konstgräs .

Det kommer att bli en fin gräsmatta oavsett om det blir natur eller konstgräs, var så säker.
Förövrigt har det gått inflation i att rata konstgräs. Personligen har jag aldrig haft problem att titta på fotboll som spelats på konstgräs (Real Madrids guldmatch igår gick hur bra som helst att se....) och spelarna själva har inget problem med det så va är det för gnäll hela tiden.

1.1 miljarder kommer man få ihop till mestadels genom lån. Man har ju en arena som säkerhet. Frågan är bara hur mycket AEG och andra sponsorer kommer gå in med. Glöm inte att AEG äger och driver massor av arenor i USA.

Att vi drar 12000 nu är för att arenan vi har inte är större. Vi har haft utsålt 2 matcher och nästintill utsålt 1 match, redan i år. Det är väl tecken på att arenan är för liten. Kan vi dra 20 000 till Råsunda mot Partisan så kan vi dra 20 000 till våran egna arena i våran egna stad mot Gefle.
Aik hade siffror runt 7000 bara för ett par år sedan. Kan dom dra 25 000 nu i icke derbymatcher så kan vi garanterat göra detsamma på en spliterny arena.

Citat:
Förhoppningsvis dröjer arenan ett bra tag och hoppas verkligen inte att de lägger konstgräs .
Byggstart hoppas det bli någon gång nästa år. Om det fortsätter att gå enligt planerna så kommer arenan vara kl 2010.
Citera
2007-06-18, 09:31
Avslutad
Citat:
. Därmed inte sagt att Hammarby kommer att "gå back" i jämförelse, men att hoppas på någon FCK-effekt är överdrivet optimistiskt, i min mening.
/feldgrau
Tror inte att någon hoppas på FCK effekt med tanke på att FCK drar in majoriteten av sina pengar på saker som inte har med FCK fotboll att göra (lokaler och bostäder bla).

Däremot kan man ju hoppas på en Bröndby effekt, vilket vore bra nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in