2007-06-14, 17:46
Bannlyst
Inte för så länge sedan såg jag en dokumentär där man gick igenom en massa teorier. En av dom var att vi männsikor skulle kunna gå igenom väggar. Dom påstod att om vi skulle trycka mot en vägg i evigheter så skulle vi komma igenom (typ). Självklart tvivlar jag på detta, men det var Einstein och Newton teorier. Eller var det någon annan berömd Fysiker.

Kan någon förklara feneomenet mera i vardagligt tal.

Tack!
Citera
2007-06-14, 17:58
Medlem
daxxas avatar
Utan att veta så mycket om sån där avancerad fysik så säger jag:

Det går, men det är jävligt osannolikt.
Citera
2007-06-14, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av daxxa
Utan att veta så mycket om sån där avancerad fysik så säger jag:

Det går, men det är jävligt osannolikt.

Det var det dom sa, typ.. Men jag vill att någon förklarar lite mera
Citera
2007-06-14, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av filur2k
Inte för så länge sedan såg jag en dokumentär där man gick igenom en massa teorier. En av dom var att vi männsikor skulle kunna gå igenom väggar. Dom påstod att om vi skulle trycka mot en vägg i evigheter så skulle vi komma igenom (typ). Självklart tvivlar jag på detta, men det var Einstein och Newton teorier. Eller var det någon annan berömd Fysiker.

Tack!

Sluta se filmatiseringar av "En DingDing Värld"...

Fast varför inte testa att trycka dig mot din vardagsrumsvägg i "evigheter" (24 timmar) och se om du kommer igenom... bara så du inte fastnar i mitten av väggen, det skulle ju vara ganska obekvämt..!
Citera
2007-06-14, 18:25
Medlem
bingobennys avatar
Du syftar nog på dokumentären "Universum svänger"..

Fysik är inte min starka sida, men jag tror att det har att göra med kvantfysiken.. Filmen ville visa hur atomer beter sig på mikroskopisk nivå..

EDIT: Rätta mig gärna om jag har fel..
Citera
2007-06-14, 19:37
Medlem
Det man oftast syftar på är heisenbergs obestämbarhetsprincip som bygger på att kvantmekaniska system och partiklar kan "låna" energi för att övervinna en energibarriär som de egentligen inte borde klara.
Även om det är ett väldigt dåligt exempel så antar jag väl att alla molekyler skulle kunna tunnla samtidigt om man har turen på sin sida
Citera
2007-06-14, 20:19
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filur2k

Tack!

Det är ju teoretiskt möjligt att alla partiklarna i kroppen klarar av att tunnla genom en vägg samtidigt, men det är extremt osannolikt. Antalet partiklar är mycket stort, potentialbarriären i form av väggen är extremt hög och bred jämfört med mikroskalan och sannolikheten att allt ska inträffa samtidigt är försvinnande liten. Men den är inte noll.
Citera
2007-06-14, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundKattRäv
Det man oftast syftar på är heisenbergs obestämbarhetsprincip som bygger på att kvantmekaniska system och partiklar kan "låna" energi för att övervinna en energibarriär som de egentligen inte borde klara.
Även om det är ett väldigt dåligt exempel så antar jag väl att alla molekyler skulle kunna tunnla samtidigt om man har turen på sin sida

Heter den inte Heisenbergs osäkerhetsprincip?
Citera
2007-06-14, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oli
Heter den inte Heisenbergs osäkerhetsprincip?
Kärt barn har många namn
Jo, vissa kallar den för det men jag har oftast undvikt det då det inte handlar om att vi som observatörer är osäkra på något sätt utan att det som syftas på, oavsett mätutrustning, är obestämbart.
Citera
2007-06-14, 21:35
Medlem
hdavidssons avatar
Om du vill maximera din chans att tunnla genom väggen så skall du ha en hög energi, dvs spring allt vad du orkar mot väggen och håll tummarna. Om det inte går så kan du trösta dig med att du gjorde allt som var möjligt för att bättra oddsen.
Citera
2007-06-14, 21:58
Medlem
seriouss avatar
hd: nejdå, man kan ju upprepa försöket. Om man står upp efter det första
Citera
2007-06-14, 22:41
Medlem
När du väl är igång kan du väl lika väl börja i den förnäma samt prestigefyllda sporten walling, http://www.youtube.com/watch?v=fvWJ9nBplK4 ?
Det tillhör ju trots allt vetenskapen att försöka verifiera teser, även om det så ofta innebär att man måste springa in i väggar..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in