2007-06-13, 23:25
Bannlyst
Hejsan,

Jag har varit i Berlin ett antal gånger och varje gång jar har varit där så glömmer jag att fråga vart man köper sirapen man blandar med ölen, och hur mycket man skall blanda.
Någon tyskspråkig som vet? Kanske finns någon internetbutik eller nåt som säljer sirapen? Ölen är vär bara att beställa från nåt ställe det med antar jag.

http://en.wikipedia.org/wiki/Berliner_Weisse

Om ni inte vet vad det är...
Citera
2007-06-14, 16:00
Medlem
Grårävs avatar
Det verkar ju vara en smaksak detdär, hur mycket man ska blanda.
Berliner-weisse är ju bara namnet på ölen, även om den ofta dricks med en shot av hallonsyrup, citroncyrup eller någon typ av örtsyrup (antar därav den gröna färgen). Det bör gå bra med vilken bar-syrup som helst, besök hembryggningsbutiken eller någon grossist typ dagab som ibland är snälla och säljer till privatpersoner.
Citera
2007-06-15, 08:10
Medlem
Ninsos avatar
Jag läste häromdagen ett recept på Berliner weisse. Där stod att man kunde byta ut mot saft om man ville. Kanske inte det svar du ville ha, men ifall du inte hittar sirapen så kan du prova med saft iaf.
Citera
2007-06-15, 13:35
Medlem
Det här slog mig som helt enormt vidrigt
Citera
2007-06-15, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schein
Det här slog mig som helt enormt vidrigt

Har du smakat? Fenomenalt gott på sommaren.

Hursomhelst, tacka för svaren. Får leta vidare lite med hjälp av min skoltyska. Får väl börja med att beställa hem ett par lådor öl, nu när det är 100% lagligt och allt...
Citera
2007-06-19, 20:56
Medlem
Ninsos avatar
Nu har jag hittat receptet! Det är recept på den gröna Berliner Weisse (örtsirap antar jag).

1 flaska Weissbier (eller annan veteöl)
1/2 snapsglas saft av myskmadra (eller annan saft)

Myskmadra heter alltså ingrediensen på svenska, men jag vet fortfarande inte var man kan hitta det.
Citera
2007-06-19, 21:17
Medlem
Kung Kisstanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irganox
Har du smakat? Fenomenalt gott på sommaren.

Gott? Jovisst, men de flesta Berliner Weisse-sorterna är ju löjligt svaga; 2-3 % bara, rena lättölen.
Citera
2007-06-20, 07:52
Medlem
I dag finns bara en Berliner Weissebier, bryggsav Kindl som lades ner och produktionen flyttades till ett annat bryggeri, Schultheiss-Brauerei.

http://www.schultheiss.de/start.php
För den tysktalande....

Har tyvärr inte druckit det med Schüss, men ölet i sig själv är inget vidare.
Citera
2007-09-19, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kung Kisstank
Gott? Jovisst, men de flesta Berliner Weisse-sorterna är ju löjligt svaga; 2-3 % bara, rena lättölen.

Kanske inte framgår att jag inte är ute efter ett alkoholrus, utan en god smak?

Eller, är allt utan alkohol äckligt?
Citera
2007-09-19, 17:01
Medlem
Gobbledygooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninso
Myskmadra heter alltså ingrediensen på svenska, men jag vet fortfarande inte var man kan hitta det.

Om man vill ha säker tillgång är den tydligen ganska lätt att odla själv.

Citat:
En flerårig, mycket lättodlad växt, som är härdig i större delen av Sverige. Den blir 10-30 cm hög och är en vacker och väldoftande marktäckare. De gröna, blanka bladen sitter i rosetter på den smala stjälken. I maj-juni kommer de vackra vita blommorna fram.
http://www.odla.nu/krydd/myskmadra.shtml
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in