2007-06-13, 13:38
Medlem
Pamlors avatar
Som sagt köpråd är alltid en färskvara, jag tänker främst använda datorn för word och cad-program. Ekonomin är viktig kan tänka mig 4 till 5 tusen men gärna mindre . Era rekommendationer kommer uppsakattas ...

En annan sak jag har tittat på blocket men blir inte klokare, de som säljer sina datorer anger inte det fulla namnet på produkten eller undviker att göra så och tar istället bara upp de tekniska specifikationerna. Blir svårt att veta om produkten är prisvärd ...
Citera
2007-06-13, 23:57
Medlem
Pamlors avatar
Bump!
Citera
2007-06-14, 00:06
Medlem
Saltas avatar
Här har du en fin dator som skulle fungera utmärkt: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010109368

HP compaq gör fina maskiner.
Citera
2007-06-14, 01:24
Moderator
Falukropps avatar
Hm, kanske inte det konkreta köpråd du söker, men tycker du ska fundera på om det är en laptop du ska ha om du ska ha den till cadapplikationer.

Kör du lite tyngre ritningar kan det nog vara en god ide att ha nåt lite vassare grafikmässigt. Laptops brukar vara rätt trötta på den fronten.

Samma sak med ramminne, ju mer desto bättre. Om du nu måste ha en laptop så se till att den är rejält utbyggbar vad det häller den saken. Dvs, kolla inte bara på hur mycket minne som följer med när du köper den, utan också hur mycket du kan stoppa i utöver det. Mera minne är nog det första du kommer vilja skaffa.

Detta är väl en personlig preferens, men föredrar att ha en lite större skärm när jag håller på med grafikrelaterade grejer. Blir så plottrigt på en liten 15- eller 17-tumsskärm, oavsett vilken upplösning den pallar.
Citera
2007-06-14, 22:31
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Hm, kanske inte det konkreta köpråd du söker, men tycker du ska fundera på om det är en laptop du ska ha om du ska ha den till cadapplikationer.

Kör du lite tyngre ritningar kan det nog vara en god ide att ha nåt lite vassare grafikmässigt. Laptops brukar vara rätt trötta på den fronten.

Samma sak med ramminne, ju mer desto bättre. Om du nu måste ha en laptop så se till att den är rejält utbyggbar vad det häller den saken. Dvs, kolla inte bara på hur mycket minne som följer med när du köper den, utan också hur mycket du kan stoppa i utöver det. Mera minne är nog det första du kommer vilja skaffa.

Detta är väl en personlig preferens, men föredrar att ha en lite större skärm när jag håller på med grafikrelaterade grejer. Blir så plottrigt på en liten 15- eller 17-tumsskärm, oavsett vilken upplösning den pallar.

Jag kan ju går in på dell.se och ändra från visat till xp samt 2 gbit minne ... Något råd på hur många års service jag bör ta?

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&cs=sedhs1&kc=N4XESS01&l=sv&oc= N06155AXP&rbc=N06155AXP&s=dhs

Detta verka vara intresant?
8x DVD/ 24 x CD-RW kombinationsenhet med programvara [ta bort 412,50 kr]
Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara [Inkluderas i priset]

Om jag har förstått det rätt blir den 400kr billigare genom att dvd:en inte har en write funktion, men vad menas med "kombinationsenhet". Hårdvaran är väl fortfarande intern?
Citera
2007-06-15, 16:59
Medlem
Snajders avatar
Ja du får en 400:- billigare om du väljer en Cd-brännare och dvd läsare än en dvd-läsare, båda är interna.
Citera
2007-06-17, 15:09
Medlem
Pamlors avatar
Jag plågar mig i om jag skall utöka garantin och i så fall hur mycket. Vad tycker ni?, känns lite plågsamt att lägga 500 till 1000 spänn på garantin ...

Hämt- och returservice, endast tre månader
Hämt- och returservice, endast tre månader [Inkluderas i priset]
Baspaket, 1 års service på plats [lägg till 506,25 kr eller 20:-/månad-1]
Baspaket, 2 års service på plats [lägg till 800,00 kr eller 31:-/månad-1]
Baspaket, 3 års service på plats [lägg till 1093,75 kr eller 43:-/månad-1]
Baspaket, 4 års service på plats [lägg till 1562,50 kr 1328,12 kr eller 52:-/månad-1] Begränsat tidserbjudande! Spara 15%
Standardpaket, 3 års service på plats [lägg till 2037,50 kr 1630,00 kr eller 64:-/månad-1]Begränsat tidserbjudande! Spara 20%
Citera
2007-06-17, 21:31
Medlem
Pamlors avatar
För F* kan en mod vara vänlig att låsa denna tråd, Detta verka itne vara det bästa stället att be om hjälp
Citera
2007-06-18, 20:15
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
För F* kan en mod vara vänlig att låsa denna tråd, Detta verka itne vara det bästa stället att be om hjälp

nvm håller mig till 3 månader ... bumpar för att få mmer tips ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in