2007-06-13, 00:08
Medlem
RogerAndOuts avatar
Tja.

Har tnkt p en sak flera gnger jag har installerat OSX, Tiger. Det finns ju inget licensskydd under installationen av OSX?

De uppgifter du fyller i i slutet av sessionen fr man vlja ifall man vill skicka ivg eller inte, eller hur? Om det nu inte finns ngot som binder just min version av operativsystemet till mig, varfr hr man s lite om piratkopierat OSX? r det ngot jag totalt har missat?

Om jag nu, mot frmodan antar jag, skulle ha rtt kan man ju spara sig en tusenlapp till hsten nr Leopard kommer. Om inte systemet r ndrat d.

Peace.
Citera
2007-06-13, 01:13
Medlem
D3ans avatar
du har rtt angende tiger, vad det gller leopard lr visa sig.
anledningen till att du hr s lite r vl antagligen fr att vi inte r s mnga som anvnder osx, bara en tanke.
Citera
2007-06-13, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerAndOut
varfr hr man s lite om piratkopierat OSX? r det ngot jag totalt har missat?
Fr att man kan bara installera den p en Mac, och alla Mac-anvndare har redan OS X (som skeppades med datorn) ?

Men ja, fritt fram att piratkopiera. Jag piratade Tiger och kommer nog pirata Leopard ocks.
Citera
2007-06-13, 21:37
Medlem
RogerAndOuts avatar
Jaha allts den Tigerskiva jag har hr knuten till min specifika dator? Nr blir den detta, efter frsta gngen jag installerat det (allts i fabrik nr ny dator kommer) eller sedan tidigare? Det mste ju isf bli nr man installerar frsta gngen vilket lmnar fri vg fr piratkopiering...
Citera
2007-06-13, 23:20
Medlem
Ja det r fritt fram att piratkopiera. Pongen johannordholm gjorde var att det inte r lika ndvndigt som i Windowsvrlden. Nr man kper en Mac kper man ett paket med hrvara och mjukvara. Nr ngon som har kunskap om piratkopiering kper en PC kper denne oftast endast hrdvara.

Macen gr inte att kpa som endast hrdvara.
Citera
2007-06-13, 23:26
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerAndOut
Jaha allts den Tigerskiva jag har hr knuten till min specifika dator? Nr blir den detta, efter frsta gngen jag installerat det (allts i fabrik nr ny dator kommer) eller sedan tidigare? Det mste ju isf bli nr man installerar frsta gngen vilket lmnar fri vg fr piratkopiering...

Om du kper sg en Macbook s fungerar dock bara den skivan du fick med kptet till macbook. Lika s r det med de vriga. Drfr det str MacBook. iMac ect p skivorna.

En skiva som dremot r kpt r inga problem och det r oftast dem som cirkulerar. Nu vet jag dock inte hur det kommer bli i leopard. Det r ju klart att Apple grna sljer lsnummer utav osx. Kanske stter ngot kopieringsskydd p det hela. Tiger r ju brnd p dualayer. Men det r ju inga problem lngre
Citera
2007-06-13, 23:28
Medlem
G Hrddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Om du kper sg en Macbook s fungerar dock bara den skivan du fick med kptet till macbook. Lika s r det med de vriga. Drfr det str MacBook. iMac ect p skivorna.

r det verkligen s? Jag har ftt fr mig att anledningen till att Tiger-skivorna till MacBooken inte passade i iBooken var fr att iBooken r PPC, men vad vet jag?
Citera
2007-06-13, 23:43
Medlem
Lnar trden lite, ngon som har en step by step guide p hur man kan installera OS X tiger p en VANLIG stationr PC, har hrt talas om HackIntosh men aldrig hur man gr fr att f det funka.
Skulle vara djvulskt bra ifall man kunde f en lnk/torrent till just den Os X man behver och kunna installera utan Dual Layer brnnare.

Har 15 gb ledigt just nu - dockt ext3 partionerat men det kan antagligen fixas, vill kra ngon grub/lilo med mac osx om det gr.
Citera
2007-06-13, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
r det verkligen s? Jag har ftt fr mig att anledningen till att Tiger-skivorna till MacBooken inte passade i iBooken var fr att iBooken r PPC, men vad vet jag?

Det r en anledning det ocks ja. Men det r ven s att skivorna som fljer med macen du kper endast funkar fr den modellen. iMac, macbook osv.
Citera
2007-06-14, 08:27
Medlem
G Hrddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cilere
Lnar trden lite, ngon som har en step by step guide p hur man kan installera OS X tiger p en VANLIG stationr PC, har hrt talas om HackIntosh men aldrig hur man gr fr att f det funka.
Skulle vara djvulskt bra ifall man kunde f en lnk/torrent till just den Os X man behver och kunna installera utan Dual Layer brnnare.

Har 15 gb ledigt just nu - dockt ext3 partionerat men det kan antagligen fixas, vill kra ngon grub/lilo med mac osx om det gr.

Det r lite pill att f det att flyta smrtfritt och helt bra blev det aldrig nr jag testade, men hr finns all info du behver typ.
http://www.osx86project.org/
Citera
2007-06-14, 14:57
Medlem
Jag antar att uppgraderingar o dyl r lika smrtsamt... :/ aja fuck it, vntar tills Leopard kommer och kper en Macbook istllet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in