2007-06-12, 20:28
Medlem
petter eremitens avatar
Hej!
Under en bussresa häromdagen såg jag ett nybyggt hus med en byggnadsställning. På byggnadsställningen stod "Ställningsbyggnad" och ett telefonnummer, troligen till företaget som tillhandahåller ställningsbyggnader.
Min fråga är: Vad i all sin dar är en ställningsbyggnad? Byggnadsställning vet jag vad det är. Har man bara kastat om ordningsföljden mellan orden, som ingår i sammansättningen eller är en ställningsbyggnad något annat än en byggnadsställning?

MVH

Petter Eremiten
Citera
2007-06-12, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Hej!
Under en bussresa häromdagen såg jag ett nybyggt hus med en byggnadsställning. På byggnadsställningen stod "Ställningsbyggnad" och ett telefonnummer, troligen till företaget som tillhandahåller ställningsbyggnader.
Min fråga är: Vad i all sin dar är en ställningsbyggnad? Byggnadsställning vet jag vad det är. Har man bara kastat om ordningsföljden mellan orden, som ingår i sammansättningen eller är en ställningsbyggnad något annat än en byggnadsställning?

MVH

Petter Eremiten
Det är väl byggandet av ställningen som avses?

Edit: Jag misstänker att jag har gjort bort mig genom att tolka frågan alltför bokstavligt, sådant är inte alltid lätt att avgöra över internet.
Citera
2007-06-13, 07:24
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabo
Det är väl byggandet av ställningen som avses?

Edit: Jag misstänker att jag har gjort bort mig genom att tolka frågan alltför bokstavligt, sådant är inte alltid lätt att avgöra över internet.

Jag struntar i att jag kanske också gör bort mig och säger att jag håller med dig.

Självklart är det sjävla byggandet av ställningen som avses.
Citera
2007-06-13, 09:06
Medlem
Frantics avatar
Det borde kanske stått "Byggnadsställningsbyggnad - Tel. 123456"
Citera
2007-06-13, 10:11
Medlem
petter eremitens avatar
Jabo, Palleman, Frantic!
Tack för svaren!
Ni har säkert rätt. Det var nog byggandet som avsågs.
I så fall tycker jag att det borde ha stått "ställningsbyggande" eller "byggnadsställningsbyggande". Bättre vore kanske något i denna stil:
"Vi bygger byggnadsställningar, tel. 12 3456".

MVH

Petter
Eremiten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in