Citat:
Ursprungligen postat av Maipenrai
Rättighet? Först har man skyldighet, sen har man rättighet. Vilka skyldigheter man har som arbetstagare orkar jag inte ens gå in på för vi lär ju ointe tycka samma.
Stövelslickare? Nej det räcker att man presterar så gott man kan så får man den lön och de arbetsuppgifter man förtjänar. Men det är klart. Merparten av era medlemmar är ju nysvenska kulturberikare och den arbetsmoral som medföljde till Sverige är ju inte särskilt hög. Antar att dina kollegor som är med i CF tycker att du är ett pucko, eller?
Sköter man sina sysslor klanderfritt och påpekar brister på arbetsplatsen eller som i trådens fall får hjälp av en fackförening så har man faktiskt endast utnyttjat lagstadgade rättigheter. Det är vanligare än vad man tror att arbetsgivare sätter lagstiftning ur spel för att arbetstagaren är dåligt insatt, något att tänka på när man tar sommarjobb.
Off topic: så länge samhället inte ger mig möjligheter att välja ekonomisk samarbetsform, är jag tvungen att springa i ekorrhjulet, är fackligt samarbete är en trygghet.