2007-06-12, 07:49
Medlem
bolie11s avatar
Ar for tillfallet i asien och kikar lite efter en laptop men da jag ar en nolla pa laptop och andra datorer sa kan maste jag fa fraga er. har hittat en acer som jag funderar pa. priset ligger 7500:-

Processor: Intel® Core™2 Duo Processor T5600 (1.83GHz, 667MHz FSB, 2MB L2 cache), supporting Intel® Extended Memory 64 Technology (Intel® EM64T)

2GB of DDR II RAM

160GB HDD

GeForce Go 7300 128MB

3 usb

Bluetooth

Wlan a/b/g

14.1" skarm

windows Vista

Later detta prisvart??

datorn: Acer aspire 5584WXMI
Citera
2007-06-12, 08:11
Medlem
Yes...s avatar
Ja. Här i Sverige kostar en likadan typ 10 000 kr.
Citera
2007-06-12, 08:43
Medlem
Bossiemans avatar
Grafikkortet är värdelöst.
Acern nedan slår den ovanstående i spel med hästlängder.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=152774

Pris: 5995
Citera
2007-06-12, 09:08
Medlem
Bossieman, den verkar ju fin den där. Jag är ute efter en dator med DVI-ut, minst 1024 mb ram, minst 1,5 gh, dvd-brännare och 100 gb hårddisk.

Datorn kommer främst att användas till surfning och spelande av Football Manager 2007 samt koppling till tv då och då. Passar denna dator bra för ändamålet? Eller rekommenderar du/ni någon annan?

Känner att jag inte har så bra koll på processorer osv.
Citera
2007-06-12, 11:55
Medlem
bolie11s avatar
ja grafikkortet är den svaga delen. Men jag spelar inget, kommer använda datorn till att surfa, skriva och se film när man är på resande fot. är det så kasst grafikkort att jag märker av det?

edit: den datorn du länkade hade det priset hos en, för mig okänd, återförsäljare. annars kostade den 7500 och uppåt
Citera
2007-06-12, 14:30
Medlem
bolie11s avatar
som jag sagt tidigare så spelar jag inga spel. hur mkt kommer detta grafikkortet påverka när jag ser på film?
Citera
2007-06-12, 15:24
Medlem
DennisOlofs avatar
bolie11 då ska du absolut har Core 2 Duo, jag körde förut med en Pentium M 740, den fixar filmer lätt.

Gick bra med HDTV, även HR.HDTV filer samt även 720P HD WMA filer gick bra. Däremot funkade inte 1080p men det är ju inte förvånande.

Dator du vill köpa är bra.

Jag skulle försöka få tag i en bärbara med följande cpu om det går T7200, T7400 eller T7600, man kanske får betala lite mera iofs ? Då har du mera cpu kraft om du behöver det, bra också om man har TV-utgång i datorn. Annars duger den du tänker köpa.

Däremot är ju vista som du får förinstallerat inte bra, bättre köra WinXP pro på den, högre kompabilitet med drivrutiner samt program osv för uppspelning av video etc.
Citera
2007-06-12, 18:05
Medlem
Bossiemans avatar
LOL, vad ska han med en core2duo till om han inte ska spela på den, det var det roligaste jag läst på länge!!
Precis som om de flesta program är skrivna för att utnyttja dualcore, lol,lol, och åter lol.
Surfar du och bara tittar på lite film och så så räcker en M430 (motsvarar en P4 2.8GHz ubgefär).
Citera
2007-06-12, 18:07
Medlem
Bossiemans avatar
NetonNet är väl inte okända, 5995 :- i Netonnets Butik i GBG, de kör nån kampanj nu när Acer ska förnya 5000 serierna. Därför de låga priserna.
Citera
2007-06-12, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
LOL, vad ska han med en core2duo till om han inte ska spela på den, det var det roligaste jag läst på länge!!
Precis som om de flesta program är skrivna för att utnyttja dualcore, lol,lol, och åter lol.
Surfar du och bara tittar på lite film och så så räcker en M430 (motsvarar en P4 2.8GHz ubgefär).

Var är det som är fel att ha Core2Duo i en bärbar? l stationära föreslås det till höger och vänster.

Jag har läst flera som gör många saker samtidigt på sina datorer. De har beskrivit hur de manuellt har delat upp program mellan kärnorna och tycker att det är jättebra bra. Om han tänker ha den i några år så är det väll bra att det är en bra processor som möjligt. Kraven på hårdvara går upp även för enklare program efter några år.

För 3 år sedan trodde inte jag att man skulle behöva så bra grejer för att spela upp filmer i hög kvalitet (kopplad till platt TV ibland). Jag blev inte heller glad att vår bärbara i de flesta fall hamnat under minimikraven för USB-TV kort i bra kvalitet enligt kartongerna.
Citera
2007-06-12, 20:01
Medlem
Yes...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Som panpo98 säger så är en framtidssäker dator alltid bra att ha. Fler program kommer skrivas för dubbla kärnor i framtiden och trådskaparens dator är antagligen mycket mer prisvärd än en 20% billigare dator som bara är hälften så kraftfull.
Så om du har pengarna, och vill kunna surfa, skriva och se på film i flera år framåt, borde du köpa en dator med liknande komponenter som TS nämnde först.
Citera
2007-06-12, 20:30
Medlem
Bossiemans avatar
Jag ändrar mig, du borde satsa på en quad-core-dator så du är framtidssäker, glöm inte heller att du ska ha DX-10 kort och självklart en 1080p skärm och självklart en BR-spelare (helst brännare för att vara framtidssäker), sen föreslår jag dubbla HDMI-utgångar för att vara framtidssäkrad, kör också med 4965AGN Intel wireless.

Du måste ju vara framtidsförsäkrad, skit i vad du behöver datorn till, är alltid bra med ett DX-10 kort även om du inte spelar, säger sig självt ju, så lyssna på dualcore fantasterna ovan, de vill ärligt bara hjälpa dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in