Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-06-12, 00:05
Medlem
QP Cheeses avatar
Jag har beslutat mig att sluta stödja piratverksamheten och vill nu ha (lagliga) program som behövs.
jag behöver exempelvis ett windows XP, var köper man sånt o vad kostar det? ser bara vista överallt nämligen, sen behöver jag ett antivirus, freeware helst. sen nåt liknande office dvs word o sånt, helst det också freeware för det är inget jag använder så ofta...
brännarprogram fick jag tag på infrarecorder, är det nåt o ha för att bränna musik o en o annan dvd?

tack tack...
Citera
2007-06-12, 00:38
Medlem
Läskigs avatar
Några på Sweclockers har gjort en bra lista över dom bästa gratisprogrammen: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=646646
Citera
2007-06-12, 12:54
Medlem
QP Cheeses avatar
ok, tack, skitbra

vet du var man kan få tag på windows XP billigt? ser bara vista överallt och det kostar ju cp-mycket! vilken XP äe inte så noga, bara det inte kostar multum... inte konstigt egentligen att folk piratkopierar, e ju svindyrt att vara laglig...
Citera
2007-06-12, 16:33
Medlem
Läskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
ok, tack, skitbra

vet du var man kan få tag på windows XP billigt? ser bara vista överallt och det kostar ju cp-mycket! vilken XP äe inte så noga, bara det inte kostar multum... inte konstigt egentligen att folk piratkopierar, e ju svindyrt att vara laglig...

http://se.pricerunner.com/f/47/Programvaror?a_search=windows+xp&ref=redirect&q=wi ndows+xp

http://se.pricerunner.com/f/47/Programvaror?a_search=windows+xp+pro&ref=redirect& q=windows+xp+pro

Dock så skulle jag rekomendera att du går över till http://www.ubuntu-se.org/
Citera
2007-06-12, 16:37
Medlem
QP Cheeses avatar
ubuntu?? aldrig hört talas om...

kan man ha sitt XP på samtidigt för att testa det ett tag? och vad skiljer från det från XP har? kan man ha alla program man annars använder också? är det nåt o ha alls?
Citera
2007-06-12, 16:42
Moderator
tobess avatar
Ubuntu är en Linuxdistribution.. spelar du inte så rekommenderar jag varmt att du fimpar allt som heter Microsoft och går över till Linux. Personligen rekommenderar jag SuSE men Ubuntu är även det väldigt populärt och säkerligen en bra dist.

Hursomhelst, så kan jag ju tipsa om

Gimp - istället för Photoshop
OpenOffice - istället för Office
Citera
2007-06-12, 16:49
Medlem
QP Cheeses avatar
ok, nej spelar inte... ska kanske ge det ett försök då, hoppas bara att ni inte lurar en nOOb som mig på ett gott skratt...

men iallafall, de program jag använder på microsoft, kan jag använda dem på ubuntu? jag menar typ mozilla, VLC och andra liknande program som jag använder, dvd decrypt och program för att joina mp3 filer och bränn program osv. passar de flesta program till ubuntu också eller bör jag leta på andra ställen? kan jag ha ubuntu samtidigt som mitt XP för att testa bara?

Edit: kan jag ha kvar mitt msn?
Citera
2007-06-12, 17:21
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Ja, det finns motsvarigheter till allt! Nästan, Photoshop kan dock inte ersättas av The Gimp...
Citera
2007-06-12, 17:30
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
ok, nej spelar inte... ska kanske ge det ett försök då, hoppas bara att ni inte lurar en nOOb som mig på ett gott skratt...

men iallafall, de program jag använder på microsoft, kan jag använda dem på ubuntu? jag menar typ mozilla, VLC och andra liknande program som jag använder, dvd decrypt och program för att joina mp3 filer och bränn program osv. passar de flesta program till ubuntu också eller bör jag leta på andra ställen? kan jag ha ubuntu samtidigt som mitt XP för att testa bara?

Edit: kan jag ha kvar mitt msn?

NEJ. du kan inte använda samma program. Men du kan säkert hitta någon som visar dig vägen till likadana program eller samma program fast för linux.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in