2007-06-11, 15:44
Medlem
Kafes avatar
Eftersom det inte går att söka så gör jag en ny tråd istället.

Äntligen kan jag koppla in gitarren till min dator och nu undrar jag om det finns något program så man kan spela in gitarr riff osv?

EDIT: Gratisprogram ska det HELLST vara.
Citera
2007-06-12, 00:02
Medlem
ZtimEs avatar
Beror väll väldigt mycket på vad du ska göra,

ska du bara spela in en gitarr för att komma ihåg riff eller som anteckningar så borde väll windows ljudinspelaren fungera bra för det ända målet.

om du vill spela in flera gitarrer på varandra så kanske du kan hitta nån gammal verision av Cool Edit Pro eller liknade, andvände jag för några år sedan för att spela in med!

om du vill kanske lägga på lite trummor eller rent av göra kompletta låtar så är nog en renodlad sequenser att föredra (inte gratis iofs) kanske är svårt i början att komma in i men sen är det nog inga problem. Enda kruxet kan vara om du har ett dåligt ljudkort i datorn som gör att det blir svårt att spela in!

Annars kommer jag ihåg att jag köpte en GuitarPort för länge sen till datorn , med ett program som hette rifftracker, och det va skitlätt att spela in låtideer med, fanns nån liten inbyggd trummis som slog lite där också!

Berätta hur du har kopplat in gitarren i datorn (bara en sladd in i micingången, genom en förstärkare, osv) och vad du tänkt o göra så kan jag nog hjälpa dig!

/jonas
Citera
2007-06-12, 00:37
Medlem
Kafes avatar
Jo jag har en Semiakustisk gitarr som jag suttit och plinkat på ett tag. Först igår upptäckte jag ett hål i mitt Sound Blaster Audigy Z5 som passar perfekt för en sådan sladd man drar mellan en gitarr och förstärkare. Så jag tänkte att jag kunde prova spela in någonting med den.

Så jag har prövat 2-3st program till datorn redan som jag skulle kunna spela in med. Men det slutade bara att jag satt där som ett frågetecken och hade inte en aning om vad jag skulle göra. Det var tusentals knappar överallt, så jag bara avinstallerade skiten direkt.

Så nu krävs det ett hyffsat enkelt program, jag kan lära mig programmen såklart men det får inte vara för jävla avancerat!

Hur jag hade tänkt mig att spela in?

Jo det jag mest tänkt var att jag skulle kunna spela 2-3 olika gitarr slingor och lägga över varandra, dvs att en gitarr lirar akord, en annan lead ja du förstår väl vinken.
Om man kan lägga på trummor och andra instrumment är bara en fördel.

Ska kika in lite på rifftracker så fort jag vaknat imorgon. (Mina föräldrar sover i rummet intill och blir nog inte allför glada om jag spelar på en semiakustisk gitarr).

Är jätte glad för all sorts hjälp jag får =)

Tack
Citera
2007-06-12, 00:59
Medlem
uLLe.buLLes avatar
Cubase Sx3 är min favorit på det området, men det är bara gratis för de som är fildelare.
Citera
2007-06-12, 01:04
Medlem
ron_bs avatar
Ditt soundblaster ljudkort borde ha en mickingång så teoretiskt skulle du kunna köpa en sladd och köra in gitarren i datorn, inget o rekommendera dock.

Ljudet blir alltid bäst enligt mig ifall man distar/effekter läggs på innan inspelning t.ex. via en pod eller något. Har du någon extrautrustning till din gitarr typ effekter/pedaler?

Line 6 har ett usb ljudkort som fungerar väldigt bra till gitarrer. då får du också med programmet gearbox som är som en förstärkare i datorn med ljud från pod xt. rekomenderar jag varmt.
http://www.musikcentralen.se/KUNDVAGN/varu...asp?nodeID=3545

kostar 1.600 kr

Skaffa en Studio Projects B1 mick, perfekt för din sorts gitarr.

Sen så skaffar du bara ett inspelningsprogram som stödjer vst-pluggar + EZ Drummer t ex Magix Music Maker eller Magix Music Studio, som passar väldigt bra för hemmabruk, och enklare inspelningar.
Citera
2007-06-12, 01:11
Medlem
Kafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ron_b
Ditt soundblaster ljudkort borde ha en mickingång så teoretiskt skulle du kunna köpa en sladd och köra in gitarren i datorn, inget o rekommendera dock.

Ljudet blir alltid bäst enligt mig ifall man distar/effekter läggs på innan inspelning t.ex. via en pod eller något. Har du någon extrautrustning till din gitarr typ effekter/pedaler?

Line 6 har ett usb ljudkort som fungerar väldigt bra till gitarrer. då får du också med programmet gearbox som är som en förstärkare i datorn med ljud från pod xt. rekomenderar jag varmt.
http://www.musikcentralen.se/KUNDVAGN/varu...asp?nodeID=3545

kostar 1.600 kr

Skaffa en Studio Projects B1 mick, perfekt för din sorts gitarr.

Schysst! Har redan en sladd till det uttaget i ljudkortet, har tyvärr inga andra tillbehör då jag bara lirat akustiskt tidigare. Så fort jag fått ett jobb så ska jag börja införskaffa lite tillbehör and so on till gitarren, men jag allt kopplat in gitarren till datorn men har ingen aning hur man får ljudet att funka eller om man måste ha program för sånt.

Sorry om jag är lite osammanhängande men är inte direkt ute efter att få till ett vädligt bra ljud på programmen, bara jag kan bygga ihop låtar och leka lite. Det här projektet är bara tillsvidare.

BTW länken funkar inte
Citera
2007-06-12, 11:17
Medlem
kvints avatar
Har du testat Audacity? Det är en helt okej ljudeditor, lättanvänd och såklart gratis.
Citera
2007-06-12, 15:02
Medlem
Kafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvint
Har du testat Audacity? Det är en helt okej ljudeditor, lättanvänd och såklart gratis.

Schysst, provade det och det var hur enkelt som hellst att lära sig.

Men har ett problem med programmet, det är att när jag spelar in andra "spåret" så spelas det mycket fortare än det första, så det låter otight som fan.
Händer det dig också?
Citera
2007-06-12, 15:54
Medlem
ron_bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafe

Men har ett problem med programmet, det är att när jag spelar in andra "spåret" så spelas det mycket fortare än det första, så det låter otight som fan.
Händer det dig också?

Kolla så du inte har armerat första spåret, annars får du både första inspelningen med i micen, och i första spåret, så det låter som andra spåret går snabbare..

Eller, du har en sladd antar jag? Du spelar inte in genom en bordsmic eller dylikt?
Citera
2007-06-12, 16:45
Medlem
Kafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ron_b
Kolla så du inte har armerat första spåret, annars får du både första inspelningen med i micen, och i första spåret, så det låter som andra spåret går snabbare..

Eller, du har en sladd antar jag? Du spelar inte in genom en bordsmic eller dylikt?

Nix kör med en vanlig gitarrsladd direkt från gitarren in i datorn.
Citera
2007-06-12, 20:05
Medlem
kvints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafe

Händer det dig också?

Nej, men jag har inte gjort så många flerkanalsinspelningar. Kanske denna sida hjälper? (Tryck helt enkelt på knappen uppe till vänster som har två pilar som går åt varsitt håll och dra det ena spåret(antingen mer till höger eller vänster) tills det hamnar i synk med det andra).
Citera
2007-06-13, 20:38
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag kan rekommendera Reaper

http://www.cockos.com/reaper/

Har det mesta som cubase har + kompatibelt med VST-instrument.
Gratis att ladda hem. Enligt hemsidan så bör man skaffa en licens (400 kr) efter "evulation time", men enligt uppgift så hänger sig aldrig programmet över huvud taget hur länga du än "evaulerar".

Jag har provat Reaper. Det är bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in